Bilar

trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

51 inlägg 39944 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#534904 hej!

mycket duktigt folk här.

hade igår trubbel med min v50 diesel 2012.

svängde ut på e4, drog på lite pga bakomvarande lastbil. då börja det blinka massa lampor.
antisladdservice, motorservice strålkastarservice osv och bilen gick knappt framåt, och väldigt ryckigt.

stannade och lossade batterikabeln några minuter.

for sedan till stan, bilen gick som vanligt men motorlampa lyste.

in på volvo och kopplade upp. de hittade inga nya aktuella fel. dock ett gammalt felmeddelande på spridare 4

men de visste inte om dom kunde göra något, bara tuta å köra tyckte dom.

jag glömde och fråga om jag skulle testa nå dieselbooster, injectorcleaning och allt vad det heter.

vad säger ni om sådana produkter i nyare dieselbilar?

jag är generellt emot sådant men tänkte att det kanske kunde vara värt att testa?



   TS
Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Ldsaren  
#534908 Om du har en 4 cyl D2 ...så händer det att spridare lägga av .

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#534918 japp det är en D2
4162T tror jag motorn heter.

hur menar du men händer att spridare lägger av?

   TS
Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

jannee  
#534929 Pytsa i lite tvåtaktsolja nästa gång du tankar. Dagens diesel är så pass torr att den inte smörjer tillräckligt.

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#534931 har försökt läst på lite och 2 taktsolja är nog inget man ska ha i nyare motorer med commonrail.

jag frågade även volvomeken idag angående tillsatser å han sa, skippa det om inte bilen ska stå en längre tid. då kan du slå i något mot alger.

så jag tror jag skippar tillsatser, dock är jag fortfarande nyfiken på vad spridarna kan ha för symptom

   TS
Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

jannee  
#534935 Inte alla ovanligt att spridare kärvar, just p.g.a. att dieseln inte smörjer tillräckligt.
Men lita du på din volvomek, de "tror" att de begriper allt.
Bara låta din volvomek byta alla spridarna för de är nog inte byxade till att provtrycka dem. :grin:
För övrigt finns det ej längre några bilreparatörer de har blivit dataexperter och delbytare :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#534940
jannee skrev:Inte alla ovanligt att spridare kärvar, just p.g.a. att dieseln inte smörjer tillräckligt.
Men lita du på din volvomek, de "tror" att de begriper allt.
Bara låta din volvomek byta alla spridarna för de är nog inte byxade till att provtrycka dem. :grin:
För övrigt finns det ej längre några bilreparatörer de har blivit dataexperter och delbytare :mrgreen:



tycker nog inte du ska döma ut dem utan att veta något..

den person på volvo jag hamnade hos, råkade vara en gammal klasskompis som arbetat där i 16 år.
jag berättade bla att jag brukade köpa delar på autodoc och han skrattade och sa att det gjorde han med. men han tipsade även om ett bolag i lettland där det va ännu bättre priser som han gått över till. autopartsmarket.eu tror jag han sa, så att han stod på "volvos sida" och var säljare tror jag inte passade in denna gång

han tog heller inte betalt för felsökningen

så varför skulle jag inte lita på denna volvomek gällande tillsatserna när jag frågade honom i efterhand?


hittade ett inlägg angående olja i bränslet som säger mot ditt jannee, du får gärna motbevisa detta, jag tar gärna till mig ny kunskap, lyder så här:
läk:https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=32437

Jadu jag är lite blandad mot detta. För det första är inte en tvåtaktsolja nånting som kan smörja en dieselpump ens om man vill. Typen av olja gör ingen som helst nytta i pumpen då trycken på allt är för höga för denna typ av olja, man har i långa evighetstider tjatat om att lägga det i olika bränslen för att sen använda det som smörjning, när man inte använt tvåtaktsolja har man kört med motorolja eller för den delen ricinolja, men det har ytterst sällan gjort nytta. En pump som skramlar i en bensinare ska inte smörjas med nånting alls, den ska BYTAS mot en som då inte är så sliten, men naturligtvis reagerar bensifolket likadant. I med olja i bränslet. Egentligen gör INGEN tillsats nåt speciellt, för att ett bränsle känns fett mellan fingrarna så smörjer det inte bättre under högt tryck. Men sålänge man kan få folk att tro så kan man sälja. Det är ju trots allt så all möjlig skit blir sålt?
Det förekommer ingen information ifrån en enda fabrikant om att man bör tilläggssmörja nånting nångång alls. Därmed så kan det heller inte vara nåt vitalt att syssla med, inga nya bränslerekommendationer har framkommit heller. VORE Det så att det verkligen gjorde nytta och det vore kritiskt så skulle det också finnas rekommendationer om detta. Volvo t.ex tjänar inte nånting på att hålla tyst och låta pump efter pump torrskära om bränslet skulle vara anledningen. Det skulle bara se ut som om dom hade skitkvalitet på sina pumpar helt enkelt. Men 80% har inga tillsatser i bilen utan tankar och kör eftersom dom faktiskt inte vet nåt annat. Och dom bilarna verkar ju fungera alldeles ypperligt.
Så mitt råd är spara pengarna och använd dom till hålla spridarna i toppskick istället på en bättre nivå genom att lämna dom för tvätt ibland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Mapil  
#534947 Ett bättre diesel additiv borde fungera. Är effektivt till spridare, pump partikelfilter. Körs bilen i korta sträckor mest så är risken stor att även partikelfilter börjar spöka, bra lösning är då en bättre diesel tillsats och motorväg 30-40 minuter på lite höga varv så är möjligheten bra att det bränns ut. Additiv är inga mirakelmedel och det är tillsatt additiv i ALLA diesel kvaliteter som är tillgängliga för personbilar, ex är Circle K’s Miles och Miles+, OKQ8’s Goeasy Diesel som är diesel kvaliteter med extra additiver, men som sagt man kan förstärka bränslen ytterligare själv.

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#534949
Mapil skrev:Ett bättre diesel additiv borde fungera. Är effektivt till spridare, pump partikelfilter. Körs bilen i korta sträckor mest så är risken stor att även partikelfilter börjar spöka, bra lösning är då en bättre diesel tillsats och motorväg 30-40 minuter på lite höga varv så är möjligheten bra att det bränns ut. Additiv är inga mirakelmedel och det är tillsatt additiv i ALLA diesel kvaliteter som är tillgängliga för personbilar, ex är Circle K’s Miles och Miles+, OKQ8’s Goeasy Diesel som är diesel kvaliteter med extra additiver, men som sagt man kan förstärka bränslen ytterligare själv.


som meken sa, bränslet innehåller allt som behövs, men jag är kanske ändå spekulant på att testa.

bilen används som pendlarbil 9 mil varje dag, 30-40 minuters körning per resa så itne speciellt mycket kortkörning

ska man testa att hälla i additiv när tanken är rätt tom? och köra hårt, typ 2500 varv en resa till jobbet, och sedan tanka fullt igen kanske...

   TS
Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Mapil  
#534953 Följ doserings råden på förpackning, diesel system är mer känsliga för överdosering. Och man får oftast vad man betalar för i kvalitet alltså, inget biltema med andra ord. Sen kan man köra på HVO100 diesel om du hittar sådan den håller rent bättre i bilarna på alla sätt och jag tror Volvo har godkänt det nu, lite osäker på d bara.

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

jannee  
#534955 Meken sa, Volvo säger också men även Audi säger samma, Köp longlife olja och byt vart 3 tusen mil - "billigt" och bra.
När sedan motorn gått 15 000 mil skär den - om du har otur. Ja då framkommer det att du "kanske" skulle bytt olja var 1500 mil istället. :grin:
Känn på dagens diesel, tvätta händerna med dieseln och torka dig - du är helt torr - lustigt så vart det inte förr.
Fakta är hur du eller meken än vänder på det hela är idag dieseln torrare men även toleranserna på både pump och spridare mindre - inget är längre några evighetsprylar.
Innan jag började köra på HVO har jag regelbundet pytsat i någon deciliter tvåtaktsolja när jag tankar och bilen har gått en bit över 40 000 mil, visserligen en premiumbil (BMW) så det är kanske just därför :grin:
Kanske hade gått lika bra utan - inte vet jag.
En polare till mig (äger en Volvo diesel), när den gått 15000 mil slutade turbon fungera. Enligt Volvo var det bara till att byta till för en "billig" peng, ca 15 000 kronor.
Snål smålänning gör dock inte detta, utan på internet hittade han någon firma som reparerar trasiga turbo
Sagt och gjort, väck med turbon och två veckor senare fick han tillbaka den reparerad och klar, allt som allt för en kostnad av 2 700 kronor.
Tydligen en liten djävla elmotor i turbon som bara behövde bytas.

Avatar Fallback

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

tallen100  
#534972 Förr blev man fet om händerna av diesel, nu blir man torr,
den dunstar nästan som bensin.
Smörjförmågan kan nog räknas som noll, så en skvätt olja vid tankning är nog inte fel.

Sen håller jag med jannee om dagens "bilmekaniker", man ska givetvis inte dra alla över en kam
men dom flesta är just delbytare som kopplar in en dator och byter ut delen som datorn säger är felet. :wink:
Det är svårt att veta vad man ska lita på :geek:

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Bert1  
#534979
jannee skrev:Meken sa, Volvo säger också men även Audi säger samma, Köp longlife olja och byt vart 3 tusen mil - "billigt" och bra.
När sedan motorn gått 15 000 mil skär den - om du har otur. Ja då framkommer det att du "kanske" skulle bytt olja var 1500 mil istället. :grin:
Känn på dagens diesel, tvätta händerna med dieseln och torka dig - du är helt torr - lustigt så vart det inte förr.
Fakta är hur du eller meken än vänder på det hela är idag dieseln torrare men även toleranserna på både pump och spridare mindre - inget är längre några evighetsprylar.
Innan jag började köra på HVO har jag regelbundet pytsat i någon deciliter tvåtaktsolja när jag tankar och bilen har gått en bit över 40 000 mil, visserligen en premiumbil (BMW) så det är kanske just därför :grin:
Kanske hade gått lika bra utan - inte vet jag.
En polare till mig (äger en Volvo diesel), när den gått 15000 mil slutade turbon fungera. Enligt Volvo var det bara till att byta till för en "billig" peng, ca 15 000 kronor.
Snål smålänning gör dock inte detta, utan på internet hittade han någon firma som reparerar trasiga turbo
Sagt och gjort, väck med turbon och två veckor senare fick han tillbaka den reparerad och klar, allt som allt för en kostnad av 2 700 kronor.
Tydligen en liten djävla elmotor i turbon som bara behövde bytas.


Är det commonrailmotor i Bmwn?

Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Camaro1969  
#534980 Köpte faktiskt en red line nånting 2 nyss på swedol.. slog i en skvätt.. gissar man inte kommer märka nån skillnad men:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: trubbel med nyare volvo diesel - spridarrengöring?

Mapil  
#534989 Red line är bra borde lösa problemet borde inte ta mer än två tankar (om det inte är maskin fel), försök hitta en mack med HVO100 diesel så renar du max i systemet och sänker troligen förbrukningen på köpet, OKQ8 har ett antal HVO pumpar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).