SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

126 inlägg 101543 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Twinplex  
#531146 Nu gäller det - är det Mölnbacka-granen eller Ombergs-granen som är högst i landet?

Så här skrev Corren för mer än ett år sedan (granen har säkert växt en del sedan dess);


Här står Sveriges högsta träd

ÖSTERGÖTLAND Östergötland har begåvats med en unik botanisk sevärdhet: Landets högsta träd – en silvergran – växer på Omberg. Men det var nära att den avverkades.

Det är tidskriften Skogen som berättar om hur en grupp elever vid Garphyttans skogsmästarutbildning under förra året gjorde en utflykt till Omberg. Eleverna misstänkte, utifrån så kallade laserdata, att landets högsta träd kunde växa på det mytomspunna berget i västra Östergötland. Misstankarna visade sig stämma. En silvergran uppmättes till hela 49 meter. En senare mätning har visat att trädet i själva verket är 49,5 meter och har en omkrets på 330 centimeter. Till Skogen säger Christer Samuelsson, planerare för skogsägaren Sveaskog på Omberg:

– Det är bra bonitet, bra jordar. Silvergranar har också bättre växtlighet och blir kraftigare än vanliga granar.

Sveaskog hade planer på att avverka den aktuella granen och flera andra nästan lika höga granar – men efter upptäckten har beslutet omprövats. Området där den resliga bjässen står ska lämnas i fred.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Torbjörn Johnsen  
#531147 Det kan nog vara dags att mäta granen i Omberg igen och se om den vuxit. Vi tar med oss @Tånemåla dit :-bd

Sen är det ju inte två träd av samma art så Mölnbackagranen bör ju vara Sveriges högsta gran av inhemsk typ (Picea Abies) tills vi hittar en sådan gran som är högre. Ombergsgranen är av arten Silvergran (Abies Alba) vilket är ett högrest träd som normalt finns längre söderut i Europa.

Avatar Fallback

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Skogshatten  
#531184 På tal om höga träd. Redan år 1982 besökte skogsmästarkursen från Skogsmästarskolan, ett tallbestånd kallat "Pelarsalen" som finns på Korsnäs marker i Kerstinbo mellan Tärnsjö och Gysinge. Detta bestånd är välkänt och finns t.o.m. på vissa digitala kartor, dock något felmarkerade. Det består av många jättetallar och bedömdes då till c:a 225 år och bör alltså vara c:a 260 år nu. Det finns en tall som betydligt större än alla de andra, som vi mätte så gott vi kunde med vanliga skogsmätningsinstrument. Tallen befanns vara 36 meter hög och innehålla c:a 10 m3f. Diametern har jag tyvärr glömt. Denna tall finns kvar ännu idag och borde ha växt ytterligare något under de senaste 35 åren, så den kanske borde platsa som Sveriges högsta tall idag?

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#532252 I dag så såg jag två granar i en bäckravin i Tumba Botkyrka kommun som defenitivt börjar närma sig 40 metersstrecket. De står nedanför en damm uppförd av alfa laval separator som på platsen uppförde landets första elturbin ca 1902...bilder kommer inom kort.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#532388 :surp: det blev inga bilder på granjättarna då ravinen är drygt 50 meter djup med sidor med lutningen nära 45 grader där de växer, men jag lyckades ta mig ner där djupet var runt 30 med en lutning på runt 30 grader och fota några spetor på runt 30 meters höjd.. :-bd
1541613948_bc849f7b-a947-4c8a-aa27-4da9df18d021.jpeg
1541613948_7e8fb89e-ef7b-4867-bd61-8bf0904b06d7.jpeg

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Fredrik Reuter  
#533032 Vilket spännande område Anders!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#533039 Det är ett spännande område dit jag till slut lyckades ta mig ner till botten. Kvar på platsen finns ett fundament där alfa laval 1902 anlade en generator för att elektrifiera Hamra gård i Botkyrka. Alfa Laval ska enligt uppgift äga beskogad mark i närheten av kyrkans innehav? Hur som helst så bedömde vi att åtminstone en av granarna borde vara runt 40 meter hög, men det går inte manuellmäta genom stegning då halva trädet såklart står långt ner i ravinen, och att fånga höjden på bild är inte det lättaste, men här är i vart fall lite bilder.. :-bd
1541963478_e33e2312-333c-496f-be01-a3dad394a4d2.jpeg
1541963489_0e7da017-f9cb-4faf-96ca-9c481742d882.jpeg
1541963479_23c89571-d0d2-463a-bffc-36a573af4dfe.jpeg
1541963479_025a0510-76cf-4030-abfd-571518440b37.jpeg
1541963478_30f7146e-e0e1-4a4d-bdb7-10c29e260335.jpeg
1541963479_f87d3218-a5ef-4e81-9aab-733846cfe6df.jpeg

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Torbjörn Johnsen  
#533043
Twinplex skrev:Nu gäller det - är det Mölnbacka-granen eller Ombergs-granen som är högst i landet?

Så här skrev Corren för mer än ett år sedan (granen har säkert växt en del sedan dess);


Här står Sveriges högsta träd

ÖSTERGÖTLAND Östergötland har begåvats med en unik botanisk sevärdhet: Landets högsta träd – en silvergran – växer på Omberg. Men det var nära att den avverkades.

Det är tidskriften Skogen som berättar om hur en grupp elever vid Garphyttans skogsmästarutbildning under förra året gjorde en utflykt till Omberg. Eleverna misstänkte, utifrån så kallade laserdata, att landets högsta träd kunde växa på det mytomspunna berget i västra Östergötland. Misstankarna visade sig stämma. En silvergran uppmättes till hela 49 meter. En senare mätning har visat att trädet i själva verket är 49,5 meter och har en omkrets på 330 centimeter. Till Skogen säger Christer Samuelsson, planerare för skogsägaren Sveaskog på Omberg:

– Det är bra bonitet, bra jordar. Silvergranar har också bättre växtlighet och blir kraftigare än vanliga granar.

Sveaskog hade planer på att avverka den aktuella granen och flera andra nästan lika höga granar – men efter upptäckten har beslutet omprövats. Området där den resliga bjässen står ska lämnas i fred.


Enligt @icegrip har representant från SLU varit inom och gjort grundliga höjdmätningar på både Ombergsgranen och en douglasgran i Rössjöholm, Skåne under hösten men ingen var högre än Mölnbackagranen. Men det är jämnt!!! Ombergsgranen mättes till 49,3 meter. Mölnbackagranen 49,4.

Avatar Fallback

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

bgl  
#540320
1545830273_20181226_132223.jpg
I vår by utan tvära och tillräckligt höga stup har vi långt till rekordgranar.
Däremot på aspfronten har vi nästan tätkänning!
Bilden visar en asp, 70 cm i brösthöjd och ca 37 meter hög.
Jag har flera mätningar över 37m, det högsta 37,8m och detta på ca 70 meters avstånd och 10m högre än roten.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Vedproducent  
#540399 Kan man själv se laserdatan på höjderna via skogsstyrelsen? Har tittat lite men kan bara se kubik per hektar. Eller är det bara något man ”misstänker” via datan?

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Fredrik Reuter  
#540461 Hej,
Man kan se trädhöjder baserad på laserdata i Skogens Pärlor verktyget hos Skogsstyrelsen. Problemet verkar vara att de inte kan använda sig av den stora rådatan från laserskanningen. Det är denna rådata som SLU förfogar över och där man med kunskap och tid kan gå in och se unika "toppträffar" på höga träd.

Bilden nedan är från det område där nu Sveriges högsta träd står. Men som du ser kan man inte se det i detta verktyg.

Skogens pärlor kan ge klara hintar över områden med höga träd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#543458 Granbeståndet i Harbroravinen i Tumba visade sig ha en riktig ordentlig medelhöjd, en drönarmätning indikerar runt 40 meter på ett flertal individer och 42 meter som toppresultat. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Torbjörn Johnsen  
#543460 Kanske dags för en verifierande @Tåndemåla mätning :-bd

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#543464
Torbjörn Johnsen skrev:Kanske dags för en verifierande @Tåndemåla mätning :-bd

Tänker du på film så finns en sådan som jag kommer lägga in när jag fixat utrymme i min smockfulla iPad. Dessvärre blev filmen något ” ryckig ” då jag var tvungen att manövrera upp genom hässlen i inledningen, och som grädde på moset fick jag solen rätt in i linsen när jag nådde toppen och såg inte var drönarn tog vägen :((

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#543526
Höjdmätning av granbeståndet i Harbroravinen Tumba.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).