mån 23 mar 2009, 20:50#54240
Jeg mener at knivene er for "aggresive" hvis de de går inn i treet når treet henger i lufta, hvis treet er rett. Det skal ikke være
problemer å kviste et rett tre, men med krok er det selvsagt verre, men dette gjelder alle aggregat.
Har sett endel bjørk som er avirket med vanlig skogsmaskin, og det ser ikke alltid like bra ut det heller.
Men jeg filte på de nye knivene jeg nettopp fikk, fordi jeg synes de er for "aggresive" mot stammen, men filer en for mye vil
det bli dårligere kvistning, spesielt på bjørk. Hvis du ser på videoen min som er på youtube, ser du at det går bra å kviste bjørk, selv om den er både tynn og henger bøyd. Det ideelle er etter min mening at den flerrer av litt never på stammen, men den skal ikke trenge inn i treet. Da blir kvistingen bra + at det går smidig langs stammen.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc