Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 188444 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#53170 Tok en ny leksjon i skogen i dag. Været var så bra, og kontoret så kjedelig..

Bild

Skog som behøver stell..

Bild

Klippet og felt

Bild

Start kvisting

Bild

Mislykket avklipp fordi gripklørne ikke var lukket

Bild

Det gikk bedre etterhvert

Bild

Og heimkommet ved solnedgang kl 17.20.

Tok ca 30 trær, gikk bra med de rette og rake, litt dårligere med de skjeve og krokete. Jeg trenger nok mange leksjoner :???:
Men alt i alt gikk det litt bedre enn første gangen jeg prøvde.

TS

Høsøien  
#53230 Hei

Har fulgt med dere to norske landsmenn og denne tråden en god stund nå.. MYE BRA HER.

Hva er kapasiteten på Naarva'n? Mange tre pr time?

Rolfo  
Høsøien skrev:Hei

Har fulgt med dere to norske landsmenn og denne tråden en god stund nå.. MYE BRA HER.

Hva er kapasiteten på Naarva'n? Mange tre pr time?

Tror stegmaster eller en annen vant operatør får svare på dette. Jeg er for uvant og ville nok gjøre det snarere med motorsag :)

Min gravemaskin er også bare akkurat stor nok til denne type aggregat selv om det er det minste på markedet. Vil nok anbefale 4,5 tonns maskin eller større.

TS

Rolfo  
#54039 Når kvisteknivene går inn i veden på krokete trær, hva kan man gjøre? Har fundert på å sveise på en ribb (kantstål) på innsiden for å hindre kniven å gå inn i treet. Noen synspunkter?

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#54174 Det beste tror jeg er å file kvisteknivene fra innsiden, så de ikke blir så "aggressive" som de leveres orginalt.
Dette gjøres med en vanlig rundfil til motosagkjede, fil litt om gangen til du synes at knivene flyter fint langs stammen, uten at de trenger inn i treet. Hvis det er mulig er det også lurt og legge treet til venstre side, for og få best sikt til kvistehode.
Men er det snakk om stor krok må en i tillegg passe på og åpne knivene slik at de kan passere kroken, men dette krever selvsagt
endel trening. Så har du noen gran eller furu(tall) trær, så er det absolutt det beste å trene på til og begynne med.
Det blir lettere og konsentrere seg om kvisteknivene, når de andre bevegelsene går av seg selv.
Kanskje det er fler som har stegmateraggregat som har fler ideer? (men dette funker ihvertfall for meg)

Rolfo  
#54214 Godt å høre gode råd fra en frisk skogsmann. Men hva når treet er langt og bøyer seg av sin egen vekt? Så lenge en ende hviler seg på bakken går det bra, men når man kommer midt på er bøyen så stor at knivene går inn i treet om man ikke passer på. Formodentlig vil filing på innsiden være "medisin" god nok?

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#54240 Jeg mener at knivene er for "aggresive" hvis de de går inn i treet når treet henger i lufta, hvis treet er rett. Det skal ikke være
problemer å kviste et rett tre, men med krok er det selvsagt verre, men dette gjelder alle aggregat.
Har sett endel bjørk som er avirket med vanlig skogsmaskin, og det ser ikke alltid like bra ut det heller.
Men jeg filte på de nye knivene jeg nettopp fikk, fordi jeg synes de er for "aggresive" mot stammen, men filer en for mye vil
det bli dårligere kvistning, spesielt på bjørk. Hvis du ser på videoen min som er på youtube, ser du at det går bra å kviste bjørk, selv om den er både tynn og henger bøyd. Det ideelle er etter min mening at den flerrer av litt never på stammen, men den skal ikke trenge inn i treet. Da blir kvistingen bra + at det går smidig langs stammen.

Rolfo  
stegmaster skrev:Jeg mener at knivene er for "aggresive" hvis de de går inn i treet når treet henger i lufta, hvis treet er rett. Det skal ikke være
problemer å kviste et rett tre, men med krok er det selvsagt verre, men dette gjelder alle aggregat.
Har sett endel bjørk som er avirket med vanlig skogsmaskin, og det ser ikke alltid like bra ut det heller.
Men jeg filte på de nye knivene jeg nettopp fikk, fordi jeg synes de er for "aggresive" mot stammen, men filer en for mye vil
det bli dårligere kvistning, spesielt på bjørk. Hvis du ser på videoen min som er på youtube, ser du at det går bra å kviste bjørk, selv om den er både tynn og henger bøyd. Det ideelle er etter min mening at den flerrer av litt never på stammen, men den skal ikke trenge inn i treet. Da blir kvistingen bra + at det går smidig langs stammen.

Javisst, jeg har nok ikke våget å file nok enda.. Skal ta fila med meg neste gang og legge litt trykk på filinga :)

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#54748 Tok noen bilder av en "thumb" som jeg laget til graveren tidligere, dette er et meget hendig redskap ved flytting/sortering av stokker,ris, byggavfall, steiner m.m.og meget enkelt og lage selv. Og du Rolfo, har jo ekstrahydraulikk, så du kan jo bruke en sylinder for åpning lukking av"thumb" ved f.eks et toppstag. :grin:
Bild

Bild

Og slik ble område som jeg er ferdig med å tynne(gällre)
Litt tett bestand etter min smak , men skogeier ville ha det slik. :???:
Bild

Rolfo  
#54774 Fint gjort med enkle midler. Med tilgang på autogen gass kunne thumb'en vært bøyd litt framover slik at det ble bedre gripfeste, eventuelt skjært av fremste enden (20 cm) med vinkelsliperen og sveiset på igjen med en liten bøy/vinkel framåt. God ide i allefall, skal nok lage meg en slik.

Har ikke vært i skogen siden sist (14 dager minst), men har snart kuttet opp det lasset jeg tok med hjem.

Hva er beste teknikken om man skal stelle gammel bjørkeskog som står for tett? Hugge flater eller la stå jevnt igjen med passe avstand? De trærne man lar stå igjen, hvor tykke/tynne skal de være?

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
Rolfo skrev:Fint gjort med enkle midler. Med tilgang på autogen gass kunne thumb'en vært bøyd litt framover slik at det ble bedre gripfeste, eventuelt skjært av fremste enden (20 cm) med vinkelsliperen og sveiset på igjen med en liten bøy/vinkel framåt. God ide i allefall, skal nok lage meg en slik.

Har ikke vært i skogen siden sist (14 dager minst), men har snart kuttet opp det lasset jeg tok med hjem.

Hva er beste teknikken om man skal stelle gammel bjørkeskog som står for tett? Hugge flater eller la stå jevnt igjen med passe avstand? De trærne man lar stå igjen, hvor tykke/tynne skal de være?

Tanken var som du sier å få tak i et krummet jern, men så hadde jeg dette u jernet liggende og fant ut jeg ville prøve det.
Det fungerte så bra at jeg aldrig fant det nødvendig å gjøre noe med det, dessuten blir "hullet" mellom skuffen og "tumb" mindre
når den er rett istedet for krummet, slik at det blir lettere å få en tynn stokk i klem. :???:
Når det gjelder å stelle gammel skog føler jeg nok at jeg er på tynn is, da jeg ikke har noe utdannelse om dette. :oops:
Men i dette tilfelle tok jeg ut de største bjørketrærne og alle andre typer trær, slik at det står igjen bare bjørk på mindre enn
ca 10cm i rot og med en avstand mellom trærne på ca 2-4 m, men om dette er en riktig måte vet jeg ikke. :???:

Rolfo  
#54875 Du har rett mht til rett vs krum thumb/grapple. (hva heter den på norsk/ svensk?) Hvis den er krum, må den kunne gå "forbi" eller inni skuffen/ skopan slik at den lukker og klemmer helt inntil.

Når det gjelder stell av bjørkeskog, så får jeg lese meg opp litt ..:)

TS
Användarvisningsbild

totte  
#54882 thumb=tumme på svensk.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#54895 Har sett at firmaet Wee.no selges disse "gripene"
Bild

Men det var en enkelt å lage noe som fungerte selv også. Fikk denne ideen i forbindelse med riving et uthus.
Å rive ned bygningen var enkelt, men det var nesten umulig å få tak på alt rasket etterpå for opplasting på henger.
Men med denne hjemmelagde "gripen" så gikk det hur fint som helst.
Har snøen forsvunnet hos deg Rolfo, så du kan få kjørt noe med Hanix`n, eller er snøen i veien ennå?
Ser at Høsøien spør om kapasitet pr time på stegmaster`n, Dette er veldig vanskelig å gi et eksakt svar på da det avhenger veldig av hvilken type skog en har. Ser av videoen at det tar mellom 1-2 min pr tre, når det er furu(tall)gran eller andre rette trær, men tiden det tar mellom vært tre kommer ann på hva slags skog en har. Så i en fin bestand med furu eller gran bør en kunne klare en 30-40 tre pr time, men i krokete bjørkeskog blir det selvsagt mindre.

Rolfo  
stegmaster skrev:Har sett at firmaet Wee.no selges disse "gripene"
Bild

Men det var en enkelt å lage noe som fungerte selv også. Fikk denne ideen i forbindelse med riving et uthus.
Å rive ned bygningen var enkelt, men det var nesten umulig å få tak på alt rasket etterpå for opplasting på henger.
Men med denne hjemmelagde "gripen" så gikk det hur fint som helst.
Har snøen forsvunnet hos deg Rolfo, så du kan få kjørt noe med Hanix`n, eller er snøen i veien ennå?
Ser at Høsøien spør om kapasitet pr time på stegmaster`n, Dette er veldig vanskelig å gi et eksakt svar på da det avhenger veldig av hvilken type skog en har. Ser av videoen at det tar mellom 1-2 min pr tre, når det er furu(tall)gran eller andre rette trær, men tiden det tar mellom vært tre kommer ann på hva slags skog en har. Så i en fin bestand med furu eller gran bør en kunne klare en 30-40 tre pr time, men i krokete bjørkeskog blir det selvsagt mindre.

Interessant, skal sjekke denne litt mer..

Med det samme, det var en skogsmann her oppe spm anbefalte å stille ned trykket på kvisteknivene til det halve omtrent, har du tenkt på denne løsninga? Filing på innsida må også gjøres selvsagt.

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).