Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 188412 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#52433 Er ikke noen ekspert på dette, men på min maskin er det en kran på slangene til varmeapparatet bak ved motoren, slik at en kan stenge av sirkulasjonen fremover til hytta.

Rolfo  
stegmaster skrev:Er ikke noen ekspert på dette, men på min maskin er det en kran på slangene til varmeapparatet bak ved motoren, slik at en kan stenge av sirkulasjonen fremover til hytta.

Skal sjekke, men tror ikke vannet kan være avstengt siden varmeapp klarte å ta ned hele motortemperaturen.

Vil i hvertfall starte med å skifte termostaten når den kommer (hvis den kommer :o )

TS

Rolfo  
Rolfo skrev:
stegmaster skrev:Er ikke noen ekspert på dette, men på min maskin er det en kran på slangene til varmeapparatet bak ved motoren, slik at en kan stenge av sirkulasjonen fremover til hytta.

Skal sjekke, men tror ikke vannet kan være avstengt siden varmeapp klarte å ta ned hele motortemperaturen.

Vil i hvertfall starte med å skifte termostaten når den kommer (hvis den kommer :o )

Vet nå at den lille kylaren foran den store kylaren er oljekylaren, altså ikke noe med varmeapparatet å gjøre i det hele tatt :surp: Termostaten er kommet til Norge i det minste, så om et par dager er den her..

TS

Rolfo  
Rolfo skrev:
Rolfo skrev:

Vet nå at den lille kylaren foran den store kylaren er oljekylaren, altså ikke noe med varmeapparatet å gjøre i det hele tatt :surp: Termostaten er kommet til Norge i det minste, så om et par dager er den her..

Fant varmeveksleren (registeret) til varmeapparatet under setet idag. En slange var løs, den som leder varmen til utblåsningsdysen ved vinduet. Ellers er det en direkte utblåsningsdyse rett fram mellom bena (den hadde jeg ikke sett før :???: )Fikk litt varme fram til ruten når jeg kjørte med litt turtall.. Vil også prøve å skifte termostat i morgen hvis den kommer

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#52651 Har du snakket med noen hos Beck maskin om hva dette kan være, eller mente de også at det var termostaten som var årsaken?

Rolfo  
stegmaster skrev:Har du snakket med noen hos Beck maskin om hva dette kan være, eller mente de også at det var termostaten som var årsaken?

Ja jeg har det, og de også anbefaler å starte med termostaten. Jeg fant jo denne løse slangen i dag, og den medvirket til at det kom lite luft fram til vindusdysen. Det ble selvsagt bedre etterpå, men det synes som om mesteparten av varmluften blåses rett fram mellom skogsstøvlene :wink: . Varmeapparatet ble varmt i dag, men det krevde litt turtall (varv). Så jeg skifter i allefall termostat og ser hvordan det blir. Hadde jeg tenkt på det før, kunne jeg ha bestilt en som åpner på høyere temperatur, ex 90 grader. Totte var vel også inne på den tanken.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#52670 Det är nog en bra strategi, börja med termostaten, så får vi se hur det går. Sen kan du börja fundera på andra lösningar om det inte blir gott nog.

Om luftströmmarna, går det att sätta nåt spjäll på utblåset under sätet så att man kan strypa det och få mer luft på rutan istället?

Rolfo  
#52915 Fikk omsider skiftet termostat, og det ble omtrent som før. Temperaturen står omtrent på 1/3 i det grønne feltet og det blir litt varmt ved vinduet og mest varmt ved føtterne. Ja ja. Den nye termostaten åpner på 82 grader C, og det gjorde den gamle også. Jeg skulle nok ha bestilt en med høyere åpningstemparatur. Hovedfeilen fra børjan var den løse slangen fram til vinduet som var uten slangeklemme

Bild

Noen bilder fra i dag. Oversikt over monsteret..

Bild

Laget feste for sagen og øksa

Bild

Fra en annen vinkel. Se også magnetventilen som skifter mellom aggregat og rotator

Bild

Fullt steg ut, 1 m. Har sett i ettertid at man kan få denne i 75cm steg også.

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#52956 Ja nå skulle du være klar for det meste Rolfo, nå er det vel bare å vente på at snøen skal smelte? :grin:
Hvor har du sett at det er mulig og få den som 75cm steg? :surp:
Jeg har selv vært opptatt med den nye drivkilden til vedmaskinen, en Deutz 4005 1965mod.
Fikk tilpasset den og skiftet litt olje og div. samt kjørt igjennom 15 paller ferdig ved, så det har vært en
god dag tross alt. Her et par bilder på nyervervelsen. Monterte av halvbanden, så det er lettere och kliva in/ur.
Bild

By stegmater

Et "moderne" dasjbord for sin tid(det er fullt fungerende, til og med lys) :grin:
Bild

By stegmater

Användarvisningsbild

totte  
#52957 Ser fantastiskt fin ut, en sån gammal klenod är verkligen en prydnad för gården. Gratulerar till ett så fint fynd! Vill minnas att dom låtter ganska trevligt också :grin: Och, som sagt inga termostatproblem 8)

Användarvisningsbild

stegmaster  
totte skrev:Ser fantastiskt fin ut, en sån gammal klenod är verkligen en prydnad för gården. Gratulerar till ett så fint fynd! Vill minnas att dom låtter ganska trevligt också :grin: Och, som sagt inga termostatproblem 8)

Tack för dom fina orden. Motoren varvar verkligen bra för at vara en så gammal fordon. jag har kjöpt den av en bekant, så jag visste innan affären, at den var i ganska god skick, trots man vet ju aldri med så gamla fordon(inte med nya heller för den saks skuld) :wink:
"So far so good" får man vel si. :???:

Rolfo  
stegmaster skrev:
totte skrev:Ser fantastiskt fin ut, en sån gammal klenod är verkligen en prydnad för gården. Gratulerar till ett så fint fynd! Vill minnas att dom låtter ganska trevligt också :grin: Och, som sagt inga termostatproblem 8)

Tack för dom fina orden. Motoren varvar verkligen bra för at vara en så gammal fordon. jag har kjöpt den av en bekant, så jag visste innan affären, at den var i ganska god skick, trots man vet ju aldri med så gamla fordon(inte med nya heller för den saks skuld) :wink:
"So far so good" får man vel si. :???:

Og tachometeret (instrumentet i midten) er jo like fint som på en Messerschmidt jager :surp: Kanskje Deutz kjøpte opp overskuddslageret slik Ferguson kjøpte opp Royal Navy's overskudd av gråmaling (dette er sant!)

Ja du kan ha mye glede av denne, ingen termostatproblemer som totte sier :wink:

TS

Rolfo  
#52984 Ja nå skulle du være klar for det meste Rolfo, nå er det vel bare å vente på at snøen skal smelte? :grin:
Hvor har du sett at det er mulig og få den som 75cm steg? :surp:

Jeg så gjennom tilbudet fra AB Landbruk her om dagen, og han spesifiserte 75 cm slaglengde. Jeg trodde det var en feil. Fikk også en mail fra Landbruksteknikk med en artikkel på engelsk som sier at den kan bestilles med 75 cm, og vel, det kunne jo være en fordel mht til høyden..(hvis du sender en mail til rolf at espenes dot com kan jeg sende artikkelen )

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#53026 Rolfo, kunne dette vært noe å ha til Hanix`n?
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=16579013
Var litt små hjul syntes jeg( men det er jo truckhjul og de bruker være ganske solide), men ellers ok for kortere forflytting av maskinen.
Kunne en fått prutet den ned i 10000,- inkl mva så kanskje, eller? :???:

Rolfo  
stegmaster skrev:Rolfo, kunne dette vært noe å ha til Hanix`n?
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=16579013
Var litt små hjul syntes jeg( men det er jo truckhjul og de bruker være ganske solide), men ellers ok for kortere forflytting av maskinen.
Kunne en fått prutet den ned i 10000,- inkl mva så kanskje, eller? :???:

Oi, denne var artig (konstig) :smile: Kunne nok tenkt meg den ja.

Tror nok at frakta blir dyr for denne fra Vestlandet og hit til Nord Norge selv om jeg skulle gjøre et gunstig kjøp. Og så har jeg allerede kjøpt et påbegynt halvferdig tilhengerprosjekt fra her i nærheten som det satt tvillinghjul fra en liten lastebil på. Hjullagrene var gåen (sönder). Jeg har allerede kjøpt nye hjulspindler og nye hjul og tipp, så budsjettet tåler ikke flere utskeielser. Fordelen med den tilhengeren du sendte link til, er jo at den er svært lav. Takk for tipset i allefall (du er flink til å snoke opp ting :grin: )

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).