tis 07 aug 2018, 19:52#520498
Warning for poor swedish!
Sista höst försögte jag plantering av ek med olika metoder på min mindra skogsfastighet i Norra Del av Torsby kommun. Jag brugte ek-nötter (agern/olden) fra Danmark. Klimazonen på fastigheten er 6-7 så det er ganske koldt om vinteren. Indtil videre er succes raten under 5% for upväkst de steder hvor jeg plantede den i jorden 5-15 cm ner i jorden (betemark med högt gräs, Sun exposed). Gräset er slået net med Bush cutter denne sommer for at give se listen ek planter så mycket sol og liten konkurens som möjligt.
Der er mycket elk som spiser birk og specielt rönn. “Ekskogen” jag vil plantere med ek olden er 0,5-1 ha på betemarken og vär år röjas grässet bort. Det er ikke kommercielt blot önska om höjera biodiversitet på fastigheten.
Konklusion:
Kanske ek olden måsta ligga i betemarken i mer end 9 månadar? Mitt Kontrollförsök i Danmark tyder på at det er ganske sandsynligt.
Ek olden der blot kastes på marken(ikke planteres i marken) har mycket låg succes frekvens.
Findes der et kemisk produkt jag kan stryga på de litta ek planter så de er skyttat utan i stakit/fence de första 5-10 år?
Jeg vil plantere 1000 ek olden manuelt i marken denna höst og vil holde kostnarda til ek planteringen på et minimum da jag ikke skal bruge ek planterne kommercielt men til viltvård om de bliver til trä.
Mvh Søren