Föryngring

Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

27 inlägg 9879 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520498 Warning for poor swedish!

Sista höst försögte jag plantering av ek med olika metoder på min mindra skogsfastighet i Norra Del av Torsby kommun. Jag brugte ek-nötter (agern/olden) fra Danmark. Klimazonen på fastigheten er 6-7 så det er ganske koldt om vinteren. Indtil videre er succes raten under 5% for upväkst de steder hvor jeg plantede den i jorden 5-15 cm ner i jorden (betemark med högt gräs, Sun exposed). Gräset er slået net med Bush cutter denne sommer for at give se listen ek planter så mycket sol og liten konkurens som möjligt.

Der er mycket elk som spiser birk og specielt rönn. “Ekskogen” jag vil plantere med ek olden er 0,5-1 ha på betemarken og vär år röjas grässet bort. Det er ikke kommercielt blot önska om höjera biodiversitet på fastigheten.
Konklusion:
Kanske ek olden måsta ligga i betemarken i mer end 9 månadar? Mitt Kontrollförsök i Danmark tyder på at det er ganske sandsynligt.

Ek olden der blot kastes på marken(ikke planteres i marken) har mycket låg succes frekvens.

Findes der et kemisk produkt jag kan stryga på de litta ek planter så de er skyttat utan i stakit/fence de första 5-10 år?

Jeg vil plantere 1000 ek olden manuelt i marken denna höst og vil holde kostnarda til ek planteringen på et minimum da jag ikke skal bruge ek planterne kommercielt men til viltvård om de bliver til trä.

Mvh Søren



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520499 Norra Värmland har ett klimat motsvarande Norrlands inland. Det är inte kylan som är problemet men växtsäsongen är kort. Slänga ut ekollon kan man göra på kul men om du verkligen vill ha ekskog så ska du nog hägna. Det är ju tråkigt om några klarar sig och växer för att sedan bli älgmat.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520532 Det er nok bedst at jag lader betemarken väre betemark och planter ekollon mere stokastisk a la survival of the fitest[emoji4] Tack för svar. Men det kunne väre kul med liten ekskog i Norra Finnskoga

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520533
IMG_2208.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520534 Betemark:
IMG_2032.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

JensSkoog  
#520568 Plantera eller kasta ut ekollon skulle ju bara vara att fixa mat för älg och rådjur här. :wink:

Småekarna betas så dom liknar bollar, och där det finns stora ekar som ger ollon
varje år, blir marken dammsugd av rådjuren så det inte finns ett enda ollon kvar :-o

Måste nog hegnas ska man få upp ett ekbestånd.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520577 Så blivar det definitivt utan hegn på grund av kostna. Jag er inta ädellövsfanatiker nord for ek-gränsen og birk kommer helt sig selv ligesom älgene[emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520614
Søren Fischer skrev:Så blivar det definitivt utan hegn på grund av kostna. Jag er inta ädellövsfanatiker nord for ek-gränsen og birk kommer helt sig selv ligesom älgene[emoji4]
Finns Ädellövs stöd, du kan söka bidrag för att hägna in en plantering eller föryngring.

Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Värmlänning  
#520646 Det är i princip omöjligt utan hägn. Jag har provat det mesta

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520651 Unvirkar helst hägn da det er mitt främfor stugan. Men ud rådgivningen her må konklusionen väre ek ungskog utan hägn i älg område er nästan omöjligt.

Det blivar ollon år i Danmark och jag kunne utan problemer samle 20 kg på relativ kort tid.

Kanske det give störra succes med gles ekollon i jorden på sol eksponerede områder på fastigheten och hoppas på 10-100 blivar reelle ek träd. Exempel 60 kg ekollon på 2-5ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520657 Du har inte möjlighet att driva upp dem tätt inom hägn för att plantera ut dem när de är 60-70cm? Är de i den storleken bör det inte vara omöjligt att klara dem de åren som är kvar med viltskydd t.ex. Trico.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520659 Kanske en bra ide[emoji106]
Så kan de littan ekplanter på et koncentreret hägn hygge område (eg 20m x 20m) få gödning och vård indtil de er 60-70cm (3-4år?). Derefter trico indtil 3-4m

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520679 Jag tror det kan lyckas. Åtminstone betydligt bättre än att direktplantera ollon. Jag tror visserligen att det tar mer än 3-4 år men det är av mindre betydelse.
Eken vill jag minnas ska dessutom växa tätt de första åren för att det inte ska bli buskar av dem. Det kanske till och med klarar sig med ett hälften så stort hägn?
Ett tips är att plantera avsevärt fler än du behöver så du har något att välja bland när det blir dags för omplantering.

Användarvisningsbild

Re: Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#520715 If you can dream it you can do it, men jag får inta så mycket tid til hägn arbejde dette år så i besta tilfälde bliver det et littan område:2m högt hägn 12m x 12m i hygget mark i med ekollon i jorden med afstandsradius 10cm. Derudover stokastisk plantering af ekollon på fastigheten. Bliver spiringsraten af ekollon i hägn okay bliver hägnområdet kanske störra

   TS
Användarvisningsbild

Plantering av ekskog utan staket/fence i älg område?

Søren Fischer  
#527476 Bare en follow up:
Så er der samlet 27 kg friske og sorterede agern. Forskellige/different sorter eg men primært hjemhørende stilkeg Quercus robur. Hvis alt går vel får jeg købt en større 2 to hjuls nibbi jordfræser i morgen så der kan fræses 100-200m2 medio næste uge/week inden plantning er eg ollen. Til forår kommer hegn op og derefter gødning. Det er nok +1000 agern. Tog 2 timet inkl sortering.t
IMG_2334.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).