Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 58010 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523325 Ja har bott här i Sörmland i över 20 år och hitintills har vi inte haft nån vinter med snö över 60 cm och kommer det så kan jag skotta bort det 8)

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

haltegarden  
#524273 Funderar också på att montera solceller, gör slut på ca 13-14000 kw, tänker mig montera dem på ladugården,
söderläge utan skuggning. Hur många paneler har du installerat för att få den produktionen?
Har du växelriktare som är dimensionerad för just denna storlek eller finns det utbyggnadsmöjlighet?
Är det du privat som investerat eller enskilda firman (som jag räknar med att du har)
Gör du slut på elen privat eller i rörelsen?

Avatar Fallback

Re: Solceller

haltegarden  
#524277 Såg just att du skrivet 40 paneler

Avatar Fallback

Re: Solceller

Vilsten  
#524299 Funderar också på det här med solceller, men det skattetekniska kring det hela är ganska komplicerat. Om du kan dra av kostnader och moms, om du måste betala förmånsskatt och energiskatt etc beror på var du monterar anläggningen och var din förbrukning finns. Finns mycket att läsa på skatteverket men jag blir inte riktigt klok på det hela.

Det kan tilläggas att skatteverket har ändrat sin tillämpning av reglerna inte mindre än fyra gånger sen 1/1 2016...

Avatar Fallback

Re: Solceller

Gaffe  
#524605 Det kommer nya typer av tak.

https://youtu.be/KIoDNDntvmQ

Avatar Fallback

Re: Solceller

Hema  
#524610 Man bör kanske tänka på att det blir krångligare/dyrare att laga/renovera ett tak med solceller och ökar riskerna för brandmän vid eventuell brand. Kan bli så att räddningstjänsten kommer få ändra sina prioriteringar vid eld i byggnad med solceller, för att säkerställa säkerheten för personalen.

Sedan bör man kanske fundera på anledningen till att man vill skaffa dessa solceller.

De ökar co2-utsläppet (då Sverige har väldigt ren elproduktion)
De gör elnätet känsligare, kräver utbyggnad/förstärkningar.
Elen blir svårare att hålla balanserad för rätt spänning och frekvens.
Då sol&vind inte idag har krav på sig att själva balansera uteffekt (typ batterilager), så krävs mer reglerkraft.
Det hjälper till att höja elpriset och elnätsavgiften.
Det är inte samhällsnyttigt, men för den enskilde ägaren kan det (med dagens subventioner) idag vara intressant.

MP och övriga partier som lovordar sol&vind säger inte hela sanningen. De har skrivit på parisöverenskommelsen med att ha 100% förnybart år 2040-2050typ. Man har tagit beslut på okunskap. MP är direkt kontraproduktivt för miljön och klimatet.

Avatar Fallback

Re: Solceller

dragenoj  
#524689
Vilsten skrev:Funderar också på det här med solceller, men det skattetekniska kring det hela är ganska komplicerat. Om du kan dra av kostnader och moms, om du måste betala förmånsskatt och energiskatt etc beror på var du monterar anläggningen och var din förbrukning finns. Finns mycket att läsa på skatteverket men jag blir inte riktigt klok på det hela.

Det kan tilläggas att skatteverket har ändrat sin tillämpning av reglerna inte mindre än fyra gånger sen 1/1 2016...


Jag installerade solceller i maj och fick följande besked av Lrf-konsult (som bygger på rättsfall): om anläggningen sitter på ekonomibyggnad eller mark utanför trädgård är hela anläggningen avdragsgill. Om den sitter på boningshus är den inte det. Beskattning av elen sedan beror inte på detta utan delas upp som vanligt mellan din privata förbrukning och företagets förbrukning.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#535083 Hej
Nu har jag gått o blivit lite intresserad av detta. Har räknat lite på det o kommit fram till följande.
Vi gör av med ca 14000kWh/år har räknat på en anläggning som ska producera 13,2kW. Ska då betala ca 6344:-/kW
Sum 83746,00. Bor i Blekinge och har ett passande tak i sydost läge.
I dagsläget betalar vi snittpris ca 2400:-/månad för elen (inkl förbrukn, elcertifikat samt överföringsavgift). Ingen skyhög avgift, men.
Med detta solpaket, om jag bara på skoj räknar att jag lånar 100tsk med 3%ränta har jag en mån/kost på ca 1830:- på 5år, sen går jag mer eller mindre plus på min investering, och då har jag inte räknat med det investeringsstöd på 40% (brukar aldrig iofs räkna med subventioner, de kan snabbt ändras).
Jag har pratat med flera här hemma som har medel små till stora anläggningar och alla är nöjda och tycker deras anläggningar producerar det de förväntar dig. Ansöker man och får elcertifikat tilldelat sig kan det bli riktigt lönsamt. Ni som har:
1 Har ni sökt och fått investeringsstödet
2 Har ni ansökt om elcertifikat och hur gör man och är det lönt?
3 Anser ni era anläggningar håller måttet? Vad har ni för fabrikat
4 Vad får ni betalt när ni säljer?
5 Om ni skulle göra om investeringen (köpa idag) skulle ni satsat på en större anläggning? Jag har pratat med 2st som ångrar att de inte byggde mycket större.

Avatar Fallback

Re: Solceller

dragenoj  
#535096 Hej,
kul tråd. Här svar för min anläggning:
1. Japp, dröjde bara ca 3 mån innan från att jag skickade in ansökan till att pengarna kom (men detta är i jönköpings län som är snabbast i landet vad gäller solcellsansökningar)
2. Nope, fått tipset om att det knappt är värt, har därför ej gjort med efterforskningar.
3. Ja det känns så (tiden lär utvisa), Växelriktare och optimerare = Solar Edge, Paneler = Trina Solar
4. En krona + moms (första året)
5. Nej, framförallt för att jag har en 20 A säkring på gården, vilket gör att min anläggning på 14 kWh är max dimensionerad. Kostnaden för att höja säkringen på gården skulle sänka avkastningen ganska mycket.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#535109 Köpte du nyckelfärdigt eller bygde du själv?
Har forskat lite och de paneler du har Trina solar 275w verkar vara bland de bättre, men det skiljer ju duktigt i priser. Köper de från Australien eller Tyskland för 1100-1200kr köper man i Sverige så är det billigaste 1700kr och ber man någon installera dom blir det en halv förmögenhet. Själlva paneler klarar de flesta o sätta upp men o drifta convertern ut på nätet är nog bra o ha en elektriker till hands.😀

Avatar Fallback

Re: Solceller

dragenoj  
#535115 Jag köpte färdigt. Att tänka på är att infästningen kan vara kritisk och något man vill ska hålla i 30 år. Om man sen gör det själv eller lejer ut kan bero på flera faktorer. Bra är också att kolla med försäkringsbolaget så att installationer m.m. görs enligt deras riktlinjer (ex. gnagar-säkert).

Avatar Fallback

Re: Solceller

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535116 Ni som tänker montera själva, detta är en elektrisk anläggning från o med solcellerna börjar läggas på taket!
Alltid spänningssatt, så läs lite på elsäkerhetsverkets sidor om vem som får montera.
På våran firma har vi satt ner foten och kommer inte ut o bara kopplar in invertern mot näten och får hela pappersbiten mot nätägaren och ansvaret för hur hela anläggningen är utförd.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Vardon  
#535117
Seb macahan skrev:Köpte du nyckelfärdigt eller bygde du själv?
Har forskat lite och de paneler du har Trina solar 275w verkar vara bland de bättre, men det skiljer ju duktigt i priser. Köper de från Australien eller Tyskland för 1100-1200kr köper man i Sverige så är det billigaste 1700kr och ber man någon installera dom blir det en halv förmögenhet. Själlva paneler klarar de flesta o sätta upp men o drifta convertern ut på nätet är nog bra o ha en elektriker till hands.😀


Försöker du säga att hantverkare är dyra :)

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#535234
Vardon skrev:
Seb macahan skrev:Köpte du nyckelfärdigt eller bygde du själv?
Har forskat lite och de paneler du har Trina solar 275w verkar vara bland de bättre, men det skiljer ju duktigt i priser. Köper de från Australien eller Tyskland för 1100-1200kr köper man i Sverige så är det billigaste 1700kr och ber man någon installera dom blir det en halv förmögenhet. Själlva paneler klarar de flesta o sätta upp men o drifta convertern ut på nätet är nog bra o ha en elektriker till hands.😀


Försöker du säga att hantverkare är dyra :)


Nja, mer att det är många led som ska tjäna pengar på produkten. Köper man in tjänsten kostar det mer än det dubbla mot vad materialet kostar. Antingen har man löjligt höga påslag på materialet eller löjligt hög arbetskostnad eller båda!!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Seb macahan  
#535236
gnisten83 skrev:Ni som tänker montera själva, detta är en elektrisk anläggning från o med solcellerna börjar läggas på taket!
Alltid spänningssatt, så läs lite på elsäkerhetsverkets sidor om vem som får montera.
På våran firma har vi satt ner foten och kommer inte ut o bara kopplar in invertern mot näten och får hela pappersbiten mot nätägaren och ansvaret för hur hela anläggningen är utförd.


Men fram till omformaren är det 24V och det får väl installeras utan någon behörighet?
Eller vill inte "din firma" komma o bara o göra det tråkiga lilla jobbet som inte innebär att ni kan sälja hela paketet med påslag o allt? Inget ont i detta men man vill ju veta vad man får för mer än det dubbla i pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).