Skotare

ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

11 inlägg 5531 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

Sören12  
#509416 Upptäckte att drivningen på vagnen inte kopplade ur när jag la i högväxel. Jag misstänker att det är magnetventilen som styr frikopplingen som strular. Är det någon som vet vilken av de tre magnetventilerna (två sitter mot varandra och en bakom ) som avser urkopplingen och sitter framför oljetanken på vänster sida. Nästa fråga är- Varifrån kommer signalen till ventilen ?
Ligger det på ström när driften är i kopplad eller är det tvärtom ?
Hoppas på svar.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

AKKAMAAN  
#509424 Det är en speciell knapp,36, för FRIKOPPLING av allhjulsdriften. Den knappen matas med ström när högväxel lägg i. Om man är i högväxel OCH allhjulsdriften så lyser en kontrollampa på rattpanelen.
Kolla att du har ström på skruvplint #68 kabel #46B innan du börjar river i elmagneten
1524522960_screenshot_2018-04-23-15-32-42.png

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

Sören12  
#509441 Om jag trycker ned omkopplaren för allhjulsdrift börjar kontrollampan lysa som den alltid har gjort tidigare också.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

AKKAMAAN  
#509483 Lampan för allhjulsdrift skall bara lysa vid allhjulsdrift OCH högväxel.
När du väljer lågväxel så blir knappen för allhjulsdrift strömlös och lampan blir således alltid släckt på lågväxel. Allhjulsdrift är alltså inget val på lågväxel, det är obligatoriskt.

Uppenbarligen har du spänning till knappen för allhjulsdrift när du lägger i högväxel! BRA!

När du lägger UR allhjulsdriften...

1. ...så skall lampan slockna

2. ...du skall ha spänning på skruvplint 68 med kabelnummer 46B

3. ...du ska ha spänning på kabel 46B vid den enkelriktade magnetventilen som sitter strax framför hydraultankens vänstra sida

4. ...du skall kunna känna ett knäppande (med fingret, motorn avslagen och tändningen på) i magnetventilen när allhjulsdriften slås av och på. Stetoskop är ett bra verktyg för detta men man klarar sig med en lång skruvmejsel mot örat också

5. ... om du tar av Hirschman-hatten från magnetventilen och mäter resistansen mellan de två U-formade stiften så ska den vara nånstans runt 25-30 Ohm. Den här siffran skall finnas angiven på magnetventilens typskylt Om det är svårt att hitta så mät resistansen på en av spolarna för hög-låg-ventilen. Om vi misstänker att magnetspolen är "brunnen" så låna en spole från hög-låg-ventilen och gör om punkt 4

6. Om spolen är fungerande men inget knäppande i ventilen så kan ventilen ha kärvat. Då kan vi tvångsstyra ventilen genom att trycka in "pinnen" i yttre änden av magnetspolen ett par gånger. Den ska gå trycka in nån dryg halvcentimeter har jag för mig. Pinnen skall komma tillbaka ut när du släpper. Om du gör detta med magneten aktiverad så skall pinnen gå väldigt lätt att trycka in. Med magneten av-aktiverad så skall det vara ett tryckmotstånd från ventilspolens returfjäder.
Om ingen växling av vagndriftens Scaniakoppling sker enligt ovanstående punkter så har vi ett hydraulproblem.

7. Om din hög-lågväxling fungerar normalt så vet vi att det finns 17 bar matartryck till de två elventilerna.
Scaniakopplingen är ju i original byggd för tryckluftsmanövrering, så den opererar med 6 bars tryck. Därför finns det en tryckreduceringsventil bredvid eleventilen för Scaniakopplingen. Den skall reducera trycket till 6 bar. Det finns inget tryckuttag för att kolla det trycket. Om trycket är för lågt så kopplas inte vagndriften UR. Om trycket är för högt så kommer Scaniakopplingens tätningar att börja läcka vilket borde synas under maskinen...
1524578242_hoeg-lag-vagndrift.jpg

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

Sören12  
#509531 Tackar för ett mycket bra svar. jag ska hoppa på problemet på fredag. Återkommer med resultatet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

Sören12  
#509826 Fick hjälp av en kunnig elkille idag med ett bra resultat. Mätning av Magneten visade ett resultat på 2,7 Ohm dvs nästan kortslutning. Kabel in i kontakten var också skadad så det blir en ny kontakt med en bit ny kabel. Under mätning av ström till magnetventilen försvann strömmen flera gånger. Det felet kunde spåras till strömbrytaren som var lite oxiderad på kontaktblecket. Efter rengöring funkade den utmärkt. Jag ska byta magnetventil lite senare då jag ska köra fram 400 m3 först. Om det är samma ventil som sitter under golvet finns det inte längre att få tag i endast magneten utan man måste byta hela ventilen. Jag vill inte ta den risken att skruva isär en massa grejer innan virket är framkört. Återkommer när jag bytt ventilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

AKKAMAAN  
#509835
Sören12 skrev:Jag ska byta magnetventil lite senare då jag ska köra fram 400 m3 först. Om det är samma ventil som sitter under golvet finns det inte längre att få tag i endast magneten utan man måste byta hela ventilen. Jag vill inte ta den risken att skruva isär en massa grejer innan virket är framkört. Återkommer när jag bytt ventilen.

Om det bara är spolen som är brunnen, så räcker det med en ny spole. De är enkla att byta. Bara att skruva bort en räfflad plastmutter i yttre änden...
1524780334_solenoid_valve.jpg

Du kan låna en spole från en annan elventil som inte används tills du köpt en ny spole. En bagagnad fungerande 24V spole kan du nästan få till skänks från en maskinskrot...

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

Sören12  
#509845 Problemet är att spolen sitter 1 cm från växellådan så att hela ventilen måste tas lös och det är inte så kul då man inte
ser anläggningsytor med oringar och skruvar så det blir att ta lös fästet med alla tre spolarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

Sören12  
#533958 Jag har nu kört in Ösa 250 i värmen för att fixa lite fel innan nästa barmarkssäsong.
Efter att nu hittat ett elschema hos Akkamaan svar tidigare hade vi nog kontrollerat fel spole (som jag också har bytt ut)
När jag nu kollar saknar den bakre enkelventilen elanslutning!!!
Det finns 2 st ej inkopplade kontakter som hänger precis vid bromscylindern (orginalmonterade) och de saknar 30 cm kabel för att kunna passa på spolen. De kanske monterade kabelhärvor som skulle klara alla typer av maskiner.
Så den stora frågan var hämtar jag enklast ström till ventilen ?
Sen kan man ju undra varför den har varit bortkopplad ?

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

AKKAMAAN  
#535623 Korrekt angående kabelhärvorna
Men kan hitta Hirschmann kontakter hängande lite överallt på en 250 skotare. Hydraulisk grind etc olika valbara utrustningar
Angående avsaknaden av elanslutning såhär jag inget svar just nu. Om elventilen är orginalmonterad så föreslår jag att du börjar med att dammsuga bakplåten under hydrostaten och fördelningsväxellådan. Den kan ju ha blivit bortkopplad av tidigare ägare pga av att den tex blåste en säkring etc när den var ansluten till ventilen. Det är ju inte direkt lättåtkomliga där i bakänden...

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Problem med att frikoppla vagnsdelen

Sören12  
#536449 Jag brukar rengöra en till två gånger per år under hydrostat och bakåt och har inte sett någon annan kontakt liggande lös en de två som jag tidigare nämnt. Kollade även en gång till extra nu. Jag tänker ta försöka ta lös hela ventilen och köpa en ny. Magneten går inte enbart att lossa.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar