tis 24 apr 2018, 13:39#509483
Lampan för allhjulsdrift skall bara lysa vid allhjulsdrift OCH högväxel.
När du väljer lågväxel så blir knappen för allhjulsdrift strömlös och lampan blir således alltid släckt på lågväxel. Allhjulsdrift är alltså inget val på lågväxel, det är obligatoriskt.
Uppenbarligen har du spänning till knappen för allhjulsdrift när du lägger i högväxel! BRA!
När du lägger UR allhjulsdriften...
1. ...så skall lampan slockna
2. ...du skall ha spänning på skruvplint 68 med kabelnummer 46B
3. ...du ska ha spänning på kabel 46B vid den enkelriktade magnetventilen som sitter strax framför hydraultankens vänstra sida
4. ...du skall kunna känna ett knäppande (med fingret, motorn avslagen och tändningen på) i magnetventilen när allhjulsdriften slås av och på. Stetoskop är ett bra verktyg för detta men man klarar sig med en lång skruvmejsel mot örat också
5. ... om du tar av Hirschman-hatten från magnetventilen och mäter resistansen mellan de två U-formade stiften så ska den vara nånstans runt 25-30 Ohm. Den här siffran skall finnas angiven på magnetventilens typskylt Om det är svårt att hitta så mät resistansen på en av spolarna för hög-låg-ventilen. Om vi misstänker att magnetspolen är "brunnen" så låna en spole från hög-låg-ventilen och gör om punkt 4
6. Om spolen är fungerande men inget knäppande i ventilen så kan ventilen ha kärvat. Då kan vi tvångsstyra ventilen genom att trycka in "pinnen" i yttre änden av magnetspolen ett par gånger. Den ska gå trycka in nån dryg halvcentimeter har jag för mig. Pinnen skall komma tillbaka ut när du släpper. Om du gör detta med magneten aktiverad så skall pinnen gå väldigt lätt att trycka in. Med magneten av-aktiverad så skall det vara ett tryckmotstånd från ventilspolens returfjäder.
Om ingen växling av vagndriftens Scaniakoppling sker enligt ovanstående punkter så har vi ett hydraulproblem.
7. Om din hög-lågväxling fungerar normalt så vet vi att det finns 17 bar matartryck till de två elventilerna.
Scaniakopplingen är ju i original byggd för tryckluftsmanövrering, så den opererar med 6 bars tryck. Därför finns det en tryckreduceringsventil bredvid eleventilen för Scaniakopplingen. Den skall reducera trycket till 6 bar. Det finns inget tryckuttag för att kolla det trycket. Om trycket är för lågt så kopplas inte vagndriften UR. Om trycket är för högt så kommer Scaniakopplingens tätningar att börja läcka vilket borde synas under maskinen...
1524578242_hoeg-lag-vagndrift.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A