Skotare

Styrförstärkare ÖSA250

113 inlägg 35039 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#506065 Jag hade kattskallar i min maskin men har ny bytt om dem till minispakar från Parker. Har en On/Off switch på vänster armstöd som jag kan slå på/av spakarna med samt styrningen när jag sitter bakvänd. Kan det var TG-styrningsknappen de har dragit in till stolen i stället?

Har spenderat eftermiddagen med att vara proaktiv och hitta någon som säljer reläerna på EF kortet till rimlig kostnad.
Relät med 8 plinater (de i vänstra raden på EF kortet är av typ Omron LY2, hittar liknande men då det itne står Ohm tal på relät blir jag lite osäker.
Kan dessa vara rätt?
https://www.elfa.se/sv/industrirelae-24-vdc-650-ohm-900-mw-omron-industrial-automation-ly2-24dc/p/13712082?q=omron+LY2&page=2&origPos=2&origPageSize=50&simi=97.98

Relä i högra raden med 14 plintar är av typen Varley och dessa hittar jag ingen stans förutom för 700sek vilket känns helt orimligt. Något tips på vart dessa kan köpas eller alternativa relä som fungerar?

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506068 Om det är en TC90-styrförstärkare så finns manualen till den på Maskinisten.net https://www.maskinisten.net/downloads.p ... f_id=23368

I manualen finns beskrivet hur man justerar de olika potentiometrarna i boxen för att få rätt funktion.

Jag skulle dock personligen inte rört dessa innan jag dubbel och trippelkollat att alla alla kablar och kontakter är okej och att alla insignaler och reläer beter sig som dom borde.
Undantaget då om du vet att den som reparerade boxen bytte potentiometrar eller om nuvarande box inte är avsedd för din maskin.

Vad gäller reläet så räcker det troligen med att spolen är avsedd för 24V och att reläet har rätt funktion och rätt uppsättning pinnar.
Det kan dock vara bra att mäta upp motståndet i en av de befintliga spolarna, ofta drivs spolen av nån IC-krets som i regel har begränsat effektuttag
Så vill du vara säker på att inte överbelasta något är det vettigt att mäta resistansen hos spolen innan du beställer nåt.
Har du anledning att tro att reläerna är trasiga förresten?

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#506072 Hej,

Vet tyvärr inte om det är en TC90. Den ser lika ut som andra bilder som finns hänvisande till ÖSA250. Det här ska inte vara något annat än en original vad jag vet. Tack för länken!
Varför jag är ute efter inställningarna på styrboxen är med tanke på vad jag resonerat innan, har en som enligt utsago ska vara till ÖSA260 (satt i när maskinen köptes) och när den sedan inte gick som den skulle så skickade säljaren (koppom maskin) ner en ny låda som skulle vara injusterad i enlighet med ÖSA250 så därmed räknar jag med att det finns någon injusteringsbänk eller något sätt att mäta upp om den är inställd som den ska eller ej.

Gällande reläer så tänkte jag försöka uppdatera min maskin med nya så jag med säkerhet vet att dessa är ok.
Med tanke på alla tidigare tips här i forumet så tror jag problemet dock ligger på annat håll än i reläerna i sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#506113
Leer skrev:Jag hade kattskallar i min maskin men har ny bytt om dem till minispakar från Parker. Har en On/Off switch på vänster armstöd som jag kan slå på/av spakarna med samt styrningen när jag sitter bakvänd. Kan det var TG-styrningsknappen de har dragit in till stolen i stället?

Ja terrängstyrningen flyttades till stolen.
Hade du proportionell terrängstyrning som original med en liten kort joystick?
Eller hade du 2 st svarta tryckknappar (vä-hö) framför kattskallen?

Har spenderat eftermiddagen med att vara proaktiv och hitta någon som säljer reläerna på EF kortet till rimlig kostnad.
Relät med 8 plinater (de i vänstra raden på EF kortet är av typ Omron LY2, hittar liknande men då det inte står Ohm tal på relät blir jag lite osäker.
Kan dessa vara rätt?
https://www.elfa.se/sv/industrirelae-24-vdc-650-ohm-900-mw-omron-industrial-automation-ly2-24dc/p/13712082?q=omron+LY2&page=2&origPos=2&origPageSize=50&simi=97.98
Relä i högra raden med 14 plintar är av typen Varley och dessa hittar jag ingen stans förutom för 700sek vilket känns helt orimligt. Något tips på vart dessa kan köpas eller alternativa relä som fungerar?

650 Ohm för de 2-poliga reläna är rätt.
Reläna på ELFA-länken är de som även sitter på centralkortet och om jag inte minns fel så är det ett par styck av dem på EF-kortet också, det är två-poliga relän. De andra på EF-kortet är 3-poliga (eller ev 4poliga, kommer inte ihåg exakt, Varley?) . Men det är bara R42 som (enl boken) nyttjar tre poler.
Jag har jobbat mycket med dessa relän och de är väldigt driftsäkra, men ålder och oxidation kan ju ta ut sin rätt. En annan sak är de gnistsläckingsdioder som sitter i anslutning tlll alla reläspolar (lödda på kretskorten), om de bränns till avbrott så kommer reläkontakter och andra komponenter i tex styrförstärkaren att ta skada med tiden.

Jag skulle ringa runt och höra med skogsmaskins-skrotar och höra om de har kompletta EF och Centralkort att sälja billigt. Då kan du finna funktionsdugliga utbytes-relän på dessa. Testa med firmor som t ex StigsMaskin och "Koppom" mfl....

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#506147
Ja terrängstyrningen flyttades till stolen.
Hade du proportionell terrängstyrning som original med en liten kort joystick?
Eller hade du 2 st svarta tryckknappar (vä-hö) framför kattskallen?


Stämmer bra. Jag hade tidigare två tryck knappar som var ett riktigt hemmabygge så nu är dessa bytta till en vippströmbrytare On/off/On returfjädrande. Liknar följande.
Hittade den till slut på Lantmännen.
1522564400_img_1267.jpg


Tack för tipsen.
Här är två bilder på Varley relät. Alla 4 ser lika ut och är i alla fall 530 Ohm
1522564400_img_1266.jpg

1522564400_img_1263.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#506148 Gällande varvtalsgivare effektreglering som sitter och mäter svänghjulet, ingen som vet vart dessa kan köpas?
Artikelnummer eller länk till likvärdig typ uppskattas.
Ex ELFA, Conrad.se, OEMautomation?
Ska det vara en magnetsensor eller fungerar en induktiv sensor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

henrikett  
#506149 Alfta produkter har mycket grejer till 250 bl.a. givare till svänghjulet. Dom fixar även din styrförstärkare.

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#506213
Leer skrev:Gällande varvtalsgivare effektreglering som sitter och mäter svänghjulet, ingen som vet vart dessa kan köpas?
Artikelnummer eller länk till likvärdig typ uppskattas.
Ex ELFA, Conrad.se, OEMautomation?
Ska det vara en magnetsensor eller fungerar en induktiv sensor?

Det ska vara en "magnetgivare"...


För övrigt ytterst märkligta att den här delen av det elektriska givarsystemet inte finns att hitta under Grupp 40 "Elsystem" i resevdelskatalogen. Varvtalsgivaren finns "svårhittad" under delen "Motor/Svänghjulskåpa och svänghjul", Grupp 22 sida 43-44
Bildsida ur reservdelskatalog
Textsida ur reservdelskatalog

Har du möjligheten att lägga upp två bilder till på Varley reälet, bilder som visar kontakterna/polerna i två olika riktningar?! Ska försöka leta på min sida av "Atlanten"....
Borde gå hitta betydligt billigare än "700 SEK"...

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#506314 Satt och googlade en del under gårdagen och tror jag har hittat vilket relä det är.
Det heter VP4/CAB/26M 530ohm

Här är ett datablad:
http://www.farnell.com/datasheets/1901243.pdf

Har hittat att Farnell svenska sida säljer en version men då med 700ohm

Fungerar dessa bilder?
1522653259_c4fbf436-4550-4efe-964a-33e7e0d8550f.jpeg

1522653260_c68b7f04-24bd-41a7-9a53-4452b4b15aaf.jpeg


Då blir det till att ut och hitta en alternativ magnetgivare :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#506365
Leer skrev:Satt och googlade en del under gårdagen och tror jag har hittat vilket relä det är.
Det heter VP4/CAB/26M 530ohm

VP4/TC/CAB/26M, Enligt kodnyckeln...
VB4=4-poligt Standard relay
TC=Twin contacts light duty (light duty=lågt ampertal över kontakterna)
CAB=Changeover+Fine silver+Steel, nickel plated (växlande kontakter+sliver kontaktyta+nickelpläterat stål i reläankaret)
26= 26 Volt M=Short coil

Kanon!

Har hittat att Farnell svenska sida säljer en version men då med 700ohm

Ohm-talet på magnetspolen har att göra med "M"-koden efter 26 (Volt). 530 Ohm avser den kortare magnetspolen med färre lindningsvarv, därav lägre resistance. 700 Ohm drar ca 37 mA, 530 Ohm drar ca 49 mA. Detta är nog av underordnad betydelse för funktionen på maskinen..
Fungerar dessa bilder?
1522653259_c4fbf436-4550-4efe-964a-33e7e0d8550f.jpeg

1522653260_c68b7f04-24bd-41a7-9a53-4452b4b15aaf.jpeg



Jo då, jag ville bara vara säkerställa hur jag kom ihåg dem.
Så att du utelämnat en dl i reläkoden "TC" vilket dock inte var direkt avgörande

Då blir det till att ut och hitta en alternativ magnetgivare :-bd

Dessa är nog "fulla av" elektronik. Viktigt att hitta en som kan räkna X antal kuggar per sekund dvs nån typ av passande "frekvensvärde"?
Kanske finns det nån synlig typ-kod på befintlig sensor?

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#507117 Nu har jag genomför lite kvällsmätningar enligt instruktion



Instruktionsbok - kontroll av styrförstärkare:
Kontroll av utström enligt instruktionsboken punkt 2
-> går upp till 230mA men släpper sedan relä 23/24 och ampere går ner till 0 igen. Det tar någon sekund sen släpper relä 23&24 ( beroende på fram/back) tillbaka sina stift. Vad kan det bero på?
Körning via fotpedal:
Bakåt: Går upp till 850mA
Framåt: Går upp till 450mA
Så idi fotpedalen verkar det fungera men där ger det olika utslag. Vad kan det bero på?

Kontroll av kabel 109 enligt instruktionsboken punkt 2
-> Var sitter kabel 109 på skruvplinyarna?

Kontroll av givarspänning enligt instruktionsbok punkt 3
-> yes 2V

Kontroll av rotationsgivare enligt instruktionsbok punkt 4
->vid 1000rpm visar 2,0V på 63 / 2,2V på 64

Övriga mätningar:
Plint 65&66 ger 5V vid fram back knapp och fotpedal

Plint 67 ger 7,5V konstant

”Lägg i Automatiken (effektregleringsknappen med ett kugghjul och ett A) och P-bromsknappen i automatikläge Kolla om du får strömsignal från styrförstärkaren tlll position 72 på skruvplinten skall vara kabel 41D.”
-> Det här gav 180mV
Senast redigerad av Leer fre 06 apr 2018, 21:52, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#507139
Leer skrev:”Lägg i Automatiken (effektregleringsknappen med ett kugghjul och ett A) och P-bromsknappen i automatikläge Kolla om du får strömsignal från styrförstärkaren tlll position 72 på skruvplinten skall vara kabel 41D.”
-> Det här gav 180mV

Har inte hunnit analysera dina testreultat, men detta med P-bromsknappen kanske måste förtydligas. Här ska komma ut typ "24" Volt på kabel 41D när du varvar diesel till ett varvtal högre än inkopplingsvarvtalet för hydrostaten. Har för mig att det ligger runt 1100 rpm med potentiometern upvriden på max hastighet. Vriderman ner potentiometern så krävs högre motorvartal för att koppla in hydrostaten.
I alla automatiklägen så börjar processen på ca 1050 rpm med att midjelåset och bromsarna friläggs, sen kommer hydrostaten in när varvtalet höjs till "1100" rpm.
1523040812_250_p_broms2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#507167 Tack då får jag mäta om det. Gällande kabel 109 hittade jag den sedan kopplad direkt på säkringshållare Nr10 med en 3amp säkring

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#507300 Gjorde mer mätningar och undersökningar idag och kom fram till följande;
Samma värden idag som igår,
Ingen ström på 41D fast jag nu mätte under 1100rpm och ett händelseförlopp på EF kortet enligt följande
Maskin avstängd
Effektreglering av
Handbroms i auto
Potentiometer på max
Stolsensor på - relä 31

Knapp framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, 24 slår till
- En sekund senare slår relä 44 till

Knapp bakåt
- relä 18, 18a, 42, 41, 23 slår till
- En sekund senare slår relä 44 till
- En sekund senare släpper relä 23

Dock slår inte 23 och 24 till varje gång. Tar man då fotpedalen en gång fram och tillbaka så slår 23 och 24 till när knappen används

Fotpedal framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, 22, slår till

Fotpedal bakåt
- relä 18, 18a, 42, 43, 41, 23 slår till

I alla fall ovan slår relä 30 på centralkortet till

Effektreglering på
Knapp framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, slår till
- En sekund senare slår relä 44 till

Knapp bakåt
- relä 18, 18a, 42, 43, 41 slår till
- En sekund senare slår relä 44 till

23 och 24 slår inte till

Fotpedal framåt
- relä 18, 18a, 42, 41, slår till

Fotpedal bakåt
- relä 18, 18a, 42, 43, 41, slår till

I alla fall ovan slår relä 30 på centralkortet till

Slår jag av stolsensor relä 31 så fungerar fram back knappen plötsligt. Den här sensorn är ersatt av en on/off knapp som stänger av/på EHC och därmed mini spakarna. Den har tidigare aldrig påverkat körknappen men plötsligen gör den det. EHC måste vara avslagen för att körknappen ska fungera.
Någon som kan förklara hur det ska vara original? Hur är flödet och vilka kabelnummet och plintar ska jag följa?

Den går dock olika fort fram och bakåt samt stannar inte direkt när jag lägger ur växeln. Någon som kan förklara hur styrförstärkaren ska ställas in? Är en 1020 box.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#507328
Leer skrev:Körning via fotpedal:
Bakåt: Går upp till 850mA
Framåt: Går upp till 450mA
Så idi fotpedalen verkar det fungera men där ger det olika utslag. Vad kan det bero på?

R43 gör att det blir annan "karaktär" körning framåt och bakåt...
Kommer inte ihåg detaljerna runt detta men jag antar att men inte vill att maskinen ska gå lika fort i nosens/motorns riktning när man sitter vänd i krankörningsläge

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).