Skogsekonomi

KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

66 inlägg 13850 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Fredrik Reuter  
#506867 0,6 kr/m3fub för timmer och 1,4 kr/m3fub för barrmassaved. Det är intäktsbortfallet för skogsägare på grund av viltbete av tall, detta enligt en studie AB KarlHedin låtit utföra.

Karl Hedin presenterar hela studien på sin sajt och den har nu fått uppmärksamhet, bland annat i tidningen SvenskJakt.

60 öre för timmer gäller främst tallkubb i Gävlebord och Dalarna och avser vrakning av kubb på grund av vad VMF Qbera bedömt som betesskada.

1,4 kr/m3fub för barrmassaved avser främst barrmassaved som kunnat apteras som kubbsortiment om det inte var viltbetesskadat.

För industrin hos Karl Hedin uppgår förlusterna till 256.000 sek per år på grund av viltbete. Det är då timmer som ej vrakats men som kommit in på såglinjen och klassas ned som sågad vara. Detta motsvara 4,10 kr per kubikmeter sågad vara för Karl Hedin.

Jag har inte läst hela studien men något som jag inte hittat hittills är beräkningar på planteringar eller sådd som viltbetas och måste röjas på ett annat sätt, ex en björk istället för en skadad tall.
Vidare ser betestrycket olika ut i olika delar av Sverige. Exempel är Götaland som har ett hårdare betestryck och som vi bland annat diskuterat i tråden Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland.

Undersökningen som KarlHedin utfört är gjord i Gävleborg, Dalarna och Uppsala (om jag läst rätt).

Det måste finnas många intressanta vinklingar att diskutera detta så ös på!

http://www.abkarlhedin.se/ravara/nyhet/ ... lansverige



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Fredrik Reuter  
#506869 Här är artikeln på Svensk Jakt: https://svenskjakt.se/start/nyhet/under ... -industri/

   TS
Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506879 Stämmer säkert men nu pratar vi om skog som var plantor på 40-50-talet. Minns jag rätt så var älgstammen då en tredjedel mot vad den är nu.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Bosse1  
#506883 Eh..Uppätna plantor blir varken vraktimmer eller massaved.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

T Landström  
#506908 Kolla datumet för den artikeln... ;)

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Fredrik Reuter  
#506912 Hehe, jo fast Karl Hedin har publicerat hela alltet på sin sajt 4 april så jag tror detta är äkta.

   TS
Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506916 Jägaren Karl Hedin har kört med detta förr om åren också. Detta är klassiskt exempel på https://sv.wikipedia.org/wiki/Survivorship_bias

Survivorship bias är ett begrepp som syftar på de logiska fel som kan uppstå genom att man i en undersökning eller en utvärdering koncentrerar sig på de människor eller de saker som "överlever" en process, utan att hänsyn tas till de som inte klarat sig. Detta kan leda till felaktiga slutsatser på olika sätt.

Av alla de träd som inte röjdes bort pga viltskdaor, eller plantor som inte dog pga av viltskdaor, så såg jägaren Karl Hedin inga problem? :roll: Ja, tillväxtförluster bortser han såklart helt ifrån också.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506918 Och även trädslag på fel mark! Stora problemet är att vi inte får fram blandskogar längre.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

dotcom  
#506919 Detta är något jag anat länge, betesskadornas ekonomiska betydelse är betydligt överdrivna utifrån de kvalitetskrav som finns. Jag vill mena att de flesta skadorna växer bort eller påverkar marginellt när träden kommit upp i timmerdimensioner. Kul att det nu finns en studie som pekar åt samma håll.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506920 Den där "studien" är inte ens värd 1,4kr/ton papper som den är skriven på.

Den säger ingenting om vad som händer med ett betesskadat träd eller planta.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506962
dotcom skrev:Detta är något jag anat länge, betesskadornas ekonomiska betydelse är betydligt överdrivna utifrån de kvalitetskrav som finns. Jag vill mena att de flesta skadorna växer bort eller påverkar marginellt när träden kommit upp i timmerdimensioner. Kul att det nu finns en studie som pekar åt samma håll.

Som sagt en uppäten planta blir inte något träd!
Utanför mitt viltstängsel är tallplantorna efter 15 år fortfarande 1m höga.
Blir inte mycket virke av det 😡

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

ebex  
#506984 Kanske gäller där men trams här. Jag har sett hägnade rutor där det är som en grön vägg och inget växer utanför. Bara på mina marker har vi svåra älgskador på vissa områden men nästan inga beteskador 1 km därifrån.

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506997 Finns väl andra virkesköpare än Karl Hedin att välja på...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

dotcom  
#507014 Jag har sett svåra betesskador, men än oftare har jag sett mer modesta betesskador. Där de varit som svårast finns ändå i dag ett förband av tallungskog, något glesare och luckigare, på en del ställen uppblandad med andra trädslag, gran företrädesvis, men ofta någon Björk också. 400-600 stammar/ha brukar inte vara ovanligt i tallbackarna vid avverkning. Planteringarna görs med 2300/ha. Om en femtedel överlever har väl då sågverket en normalvolym per ha? I de bestånd där tallarna repar sig ligger skadan längre in i stocken än efter en stamkvistning väl? Krökar? Ja finns de kvar när trädet blivit 30 cm grövre 70 år äldre och 22 meter längre? Skadan kan nog gå att såga fram för den som söker, men hur stor ekonomisk skada utgör den? Limträ och fingerskarvat är också sortiment.

Avatar Fallback

Re: KarlHedin: Viltbetet i skogen orsakar låga kostnader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507018 Som sagt var, det går bara att se de träd/plantor som överlever.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).