Karl Hedin presenterar hela studien på sin sajt och den har nu fått uppmärksamhet, bland annat i tidningen SvenskJakt.
60 öre för timmer gäller främst tallkubb i Gävlebord och Dalarna och avser vrakning av kubb på grund av vad VMF Qbera bedömt som betesskada.
1,4 kr/m3fub för barrmassaved avser främst barrmassaved som kunnat apteras som kubbsortiment om det inte var viltbetesskadat.
För industrin hos Karl Hedin uppgår förlusterna till 256.000 sek per år på grund av viltbete. Det är då timmer som ej vrakats men som kommit in på såglinjen och klassas ned som sågad vara. Detta motsvara 4,10 kr per kubikmeter sågad vara för Karl Hedin.
Jag har inte läst hela studien men något som jag inte hittat hittills är beräkningar på planteringar eller sådd som viltbetas och måste röjas på ett annat sätt, ex en björk istället för en skadad tall.
Vidare ser betestrycket olika ut i olika delar av Sverige. Exempel är Götaland som har ett hårdare betestryck och som vi bland annat diskuterat i tråden Älgen äter tall för 1 miljard kronor per år i Götaland.
Undersökningen som KarlHedin utfört är gjord i Gävleborg, Dalarna och Uppsala (om jag läst rätt).
Det måste finnas många intressanta vinklingar att diskutera detta så ös på!
http://www.abkarlhedin.se/ravara/nyhet/ ... lansverige
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto