sön 25 mar 2018, 20:25#505158
1522005899_01_60_arig_granskog_gandalf_hat_s.jpg
$matches[2]
vad är skogens värde, för det första, så är fibermaffian själva helt ointresserad att redovisa värdet på ett riktigt vis på de egna skogarna, detta är helt obegripliga och stöddigt, tänk er att något annat aktiebolag mörkade vad företaget hade för tillgångar, vidare vägrar dom att tala om hur mycket av sin skog de avverkar varje år och i vilka poster, de slår ihop sin redovisning med sina baggbölar avverkningar, så att det blir omöjligt att veta hur hållbart skogen avverkas (är skattemyndigheten åtminstone underättad, tvivlar på det) .. varje gång någon börsanalytiker påpekar detta så ska det "rättas till" "transparensen ska öka" och bla bla bla .. men det har dom nu sagt i 50 år .. ni tror väl inte det är jag som är så oförskämd att jag hittat på begreppet fibermaffia, så här skriver börsfolket om skogsindustrin .... "För det högsta prästerskapet inom svensk skognäring domineras fortfarande av ett gäng fundamentalister, de så kallade fibertalibanerna. " hm .. det var ju mer klass på fibertalibaner .. läs om detta här ..
https://www.svd.se/gommer-skogen-bakom-alla-trad .. trädens värde kan ses ur många synvinklar, man kan se det som industrin gör gentemot privata skogsägare, lite som att koka soppa på en spik, och garva när skogsägaren förvånad smakar på den superba soppan " Vi har förädlat plantor i ett halvt sekel och därför kan vi erbjuda dig en ökad tillväxt med upp till 24%. För att garantera din föryngring erbjuder vi också skyddsbehandlingar, markberedning och plantering. Våra kunniga rådgivare finns över hela landet och säkerställer att du får den bästa plantan och den högsta tillväxten. Det ger dig som skogsägare både trygghet och mer pengar i plånboken. " nä men det är ju fantastiskt, dom har just ruinerat dig genom att minska värdet på fastigheten med oöverskådligt mycket pengar, kalhyggena du står med är en enda dödspiral av utgifter, du har bara en sak kvar att göra .. och det är att lyda order .. och när gallringarna som ger gratisvirke till fibertalibanerna är färdiga då har fastigheten bara kostat dig pengar i 35 år grannarna som inte avverkade, har under dessa 35 år med en liten liten stuga lyckats fått lika mycket pengar under dessa år som du fick för hela slutavverkningen, och dom är bereda på allt som den outgrundliga framtiden kan komma med, sen har dom under de här åren plockat ner träd till människor som behöver specialträd, det har varje månad kommit folk och köpt på rot, ett par aspar en grov tall, eller en rönn .. vi privata skogsägare ska inte hålla på med fiberproduktion, det är bara dum hjärntvättning som fått oss att tro det ..låt industrin klara sig på sina egna skogar, och låt dom försöka konkurrera ut oss med sitt planterade skitvirke, i sågarna .. jag önskar dom lycka till .. nu ska ni få se var jag tar mina träd till tavellister, det är totalt oröjda självsådda och självgallrade granar mellan 40 och 70 år, inget jobb nerlagt där inte, brukar plocka ut ett hundratal varje år, knappt några kvistar i virket, och spikraka blir dom, man får ta ner väldigt mycket skog och sälja för att få råd att köpa de lister jag plockar ut från denna skog, om man inte har sån här skog .. för mig räcker den hela livet ..
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto