SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 294114 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504916 jag vet inte varför man ska vara en drömmare om man pekar på allvarliga fel i en näring .. märklig inställning, med den så köper du väl fryst ruttet kött från argentina och säger att det får vi konsumenter vänja oss vid, och konsumentverket kan slänga sig i väggen .. nää i framtiden så kommer vi inte att acceptera skitvirket från svenska skogar, gå in på ett byggforum så förstår du att snart tar konsumenterna över och då säljs inte skitvirket längre, och ingen vill köpa din skog .. då får du betala för att någon tar ner det gratis, kom ihåg vem som först sa det .. här får du ett par kommentare på en byggsida "Handlade just virke för 4000kr idag på byggmax.. tog mig nog 1 timme att lyckas hitta några raka och fina exemplar.. Otroligt jobbigt att man inte får sprätta en trave som står brevid med raka och fina brädor... Dom måste alltså tvinga på oss allt skit innan dom öppnar den nya traven.." eller den här "Allvarligt.. Virket som låg på byggmax i Gävle igår den 3:e maj 2007 kl 17:00-19:00 (dim 45x45 och 45x120).. var det sämsta jag har sett!! Krockigt, fraktskadat och fulla av kvistar..." att det råkar vara byggmäx och deras setra virke kan du bortse ifrån, är det svenska skogar så spelar det inte någon roll var det säljs, de andra är bara 40% dyrare och gör folk ännu mer förbannade .. så är det bara .. nu får vi sluta beskydda en skitindustri som blåst oss .. det är ju det som är andemeningen med allt jag skriver, att vi måste slita oss fria, för att rädda vår natur, våra nerver, våran ekonomi och kunna vara stolta över vad vi gör med våra livsverk .. för i slutänden kokar det ner till detta, vad lämnar vi efter oss ..

Malwa
Användarvisningsbild

ulf 1  
#504919 en titt i kristallkulan säger mig att de skogsägare som går ihop och startar brädgård där de lägger sitt finaste virke och sen höjer priset med 50% och konsumenterna vet innan dom går dit att här kostar det 50% mer men det är kvalitet .. så lovar jag att den kedjan skulle snart ta över marknaden eller åtminstone bli väldigt framgångsrik .. det stora feltänket de flesta företagare gör är att dom anpassar sig efter fattiglapparna .. men det gör dig snart lika fattig själv .. nu är det här ju ett bra tips till er som har skog som inte är snabbväxt, men det är aldrig för sen att ge upp ......... med kalhyggen .. läs på detta forum där konsumenter talade om virkeskvalitet 2007, sen den tiden har virket blivit ännu sämre, https://www.byggahus.se/forum/threads/v ... max.66042/

Användarvisningsbild

longframe200  
Lars Lundqvist SLU skrev:
longframe200 skrev:Jag känner inte igen det du skriver, det är inge tusentals kubik virke per år på export eller till giriga återförsälja det rör sig om. Det hela har fungerat sedan de tog över fastigheten, och förmodligen innan, sågen fans på gården redan 1947. känns som du inte har eller har tappat förmågan att tänka småskaligt.

Vid genomgång av din texts i tråden går mina tankar osökt till industrins grindvakters sätt att resonera. Måtte vara medvetet eller omedveten, men likheten är påfallande.

Du skriver om en enskild skogsägare, jag skriver om hur det fungerar generellt. Självklart går det att ta tillvara de träd som redan finns i skogen och att ha småskalig tillverkning av nånting. Men bara om skogen redan innehåller de träden. Dina grannar kan inte skapa gamla högkvalitativa träd NU genom att gallra på nåt visst sätt. De träd de avverkar har samma kvalitet oavsett om de tas ut genom gallring eller slutavverkning.

Eller menar du att dina grannar skapar timmerträd idag, som inte fanns där för några år sen?

:-bd

Den Individuella Verklighetsuppfattningen bland planetens människor gör mig oerhörd tacksam.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
longframe200 skrev:Den Individuella Verklighetsuppfattningen bland planetens människor gör mig oerhörd tacksam.

Och i din individuella verklighetsuppfattning så skapar din grannar nya kvalitetsträd, som inte fanns igår, genom att idag gallra ut dem? Eller hur menar du?

PS. Det vore trevligt om du svarade på konkreta frågor istället för att som Ulf1 konsekvent vägra att svara och bara påstå nåt nytt.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#504954 lars skriver "Du skriver om en enskild skogsägare, jag skriver om hur det fungerar generellt. Självklart går det att ta tillvara de träd som redan finns i skogen och att ha småskalig tillverkning av nånting. Men bara om skogen redan innehåller de träden. Dina grannar kan inte skapa gamla högkvalitativa träd NU genom att gallra på nåt visst sätt. De träd de avverkar har samma kvalitet oavsett om de tas ut genom gallring eller slutavverkning. Eller menar du att dina grannar skapar timmerträd idag, som inte fanns där för några år sen?" ... men 40% av skogen i sverige är ju fortfarande någorlunda naturlig, det är ju dessa skogsägare som nu bearbetas intensivt av fibermaffian för att gå in i din värld av hur skogar "generellt" ska skötas, och är det inte lite korkat att sitta och göra sig rolig över alla som står med skogar som innehåller något annat än "gamla högkvalitativa träd NU" det här tråkiga läget hade ju aldrig uppstått om forskarna hade avrått från jättestora kalhyggen som man nu avråder från att göra jättestora och som man om 10-20 år kommer att avråda från att göra alls .. men det är så dags då .. jag säger det NU till alla som har fina skogar, vakta dom som det guld dom är och till er andra börja skapa kvalitet och flerskiktade blandskogar .. så kan ni stolt lämna över till nästa generation som antagligen kommer att bli förmögna med en sån skog ... men med en grön öken blir det inget flis, för då värms allt av solen ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#504958 tror jag får förklara begreppet värde också .. den officiella definitionen är "sannolikt pris på en vara eller tjänst som finns TILLGÄNGLIG för försäljning" det är en bit ifrån skogsindustrins nuvärde, och verkar ju inte stämma i på våra träd ... men se det gör det, det är bara så att fibermaffian har hjärntvättat oss med annat skit, så vi varken vet ut eller in .. värde är inte något statiskt utan skapas förväntningar som i sin tur är grundläggande för att förstå skillnad mellan värde och kostnad .. värde skapas av efterfrågan, tillgänglighet, nytta och begränsning i tillgång .. för att ta tillbaka kontrollen över våra skogar efter alla dessa år av förnedring från politiker och industri, så måste vi förstå detta .. (det är förresten inte miljörörelsen som hotar oss, hjärnspöken inplanterade av industrin) och vad hade vi för äganderätt när det var tvångsavverkning från myndigheterna som gällde, sluta med det tramset ... jag ska ta och utveckla de fyra faktorerna som värdet bygger på senare i dag ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
1522005899_01_60_arig_granskog_gandalf_hat_s.jpg
$matches[2]
vad är skogens värde, för det första, så är fibermaffian själva helt ointresserad att redovisa värdet på ett riktigt vis på de egna skogarna, detta är helt obegripliga och stöddigt, tänk er att något annat aktiebolag mörkade vad företaget hade för tillgångar, vidare vägrar dom att tala om hur mycket av sin skog de avverkar varje år och i vilka poster, de slår ihop sin redovisning med sina baggbölar avverkningar, så att det blir omöjligt att veta hur hållbart skogen avverkas (är skattemyndigheten åtminstone underättad, tvivlar på det) .. varje gång någon börsanalytiker påpekar detta så ska det "rättas till" "transparensen ska öka" och bla bla bla .. men det har dom nu sagt i 50 år .. ni tror väl inte det är jag som är så oförskämd att jag hittat på begreppet fibermaffia, så här skriver börsfolket om skogsindustrin .... "För det högsta prästerskapet inom svensk skognäring domineras fortfarande av ett gäng fundamentalister, de så kallade fibertalibanerna. " hm .. det var ju mer klass på fibertalibaner .. läs om detta här .. https://www.svd.se/gommer-skogen-bakom-alla-trad .. trädens värde kan ses ur många synvinklar, man kan se det som industrin gör gentemot privata skogsägare, lite som att koka soppa på en spik, och garva när skogsägaren förvånad smakar på den superba soppan " Vi har förädlat plantor i ett halvt sekel och därför kan vi erbjuda dig en ökad tillväxt med upp till 24%. För att garantera din föryngring erbjuder vi också skyddsbehandlingar, markberedning och plantering. Våra kunniga rådgivare finns över hela landet och säkerställer att du får den bästa plantan och den högsta tillväxten. Det ger dig som skogsägare både trygghet och mer pengar i plånboken. " nä men det är ju fantastiskt, dom har just ruinerat dig genom att minska värdet på fastigheten med oöverskådligt mycket pengar, kalhyggena du står med är en enda dödspiral av utgifter, du har bara en sak kvar att göra .. och det är att lyda order .. och när gallringarna som ger gratisvirke till fibertalibanerna är färdiga då har fastigheten bara kostat dig pengar i 35 år grannarna som inte avverkade, har under dessa 35 år med en liten liten stuga lyckats fått lika mycket pengar under dessa år som du fick för hela slutavverkningen, och dom är bereda på allt som den outgrundliga framtiden kan komma med, sen har dom under de här åren plockat ner träd till människor som behöver specialträd, det har varje månad kommit folk och köpt på rot, ett par aspar en grov tall, eller en rönn .. vi privata skogsägare ska inte hålla på med fiberproduktion, det är bara dum hjärntvättning som fått oss att tro det ..låt industrin klara sig på sina egna skogar, och låt dom försöka konkurrera ut oss med sitt planterade skitvirke, i sågarna .. jag önskar dom lycka till .. nu ska ni få se var jag tar mina träd till tavellister, det är totalt oröjda självsådda och självgallrade granar mellan 40 och 70 år, inget jobb nerlagt där inte, brukar plocka ut ett hundratal varje år, knappt några kvistar i virket, och spikraka blir dom, man får ta ner väldigt mycket skog och sälja för att få råd att köpa de lister jag plockar ut från denna skog, om man inte har sån här skog .. för mig räcker den hela livet ..

Användarvisningsbild

svampbob  
#505177 Det är en ständigt pågående komedi då den som själv är dummast och mest ovetande och därtill inte ens klarar av att tolka det material han länkar till kallar alla andra för dumma. Var på skalan placerar det Ulf själv?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev: nu ska ni få se var jag tar mina träd till tavellister, det är totalt oröjda självsådda och självgallrade granar mellan 40 och 70 år, inget jobb nerlagt där inte, brukar plocka ut ett hundratal varje år, knappt några kvistar i virket, och spikraka blir dom, man får ta ner väldigt mycket skog och sälja för att få råd att köpa de lister jag plockar ut från denna skog, om man inte har sån här skog .. för mig räcker den hela livet ..

Din gissning om ålder och uppkomst är nog ganska rätt, men har du aldrig funderat över hur det såg ut där för 70-80 år sen? Då hamnar vi tidsmässigt under andra världskriget. Man kan se på de grövre granarna att de vuxit hyfsat fort redan från början. Alltså har de inte vuxit upp inne i en skog. Dessutom syns en del björkar också. Den skog du visar på bilderna är självsådd på ett mindre kalhygge. Vilken tur för dig att en tidigare ägare kalhögg den där biten och sen hade turen att få upp en tät självföryngring av gran.

Att träden räcker hela ditt liv är inte så konstigt. Du är ju inte direkt nån ungdom. Fast du sa i och för sig inte hur stort beståndet är och på hur stor areal dina hundratalet avverkade granar tas ut. Ett hundratal om året blir ett tusental på 10 år.
Och vad händer framöver? Det man också ser på bilderna är att skogen är väldigt tydligt enskiktad och att kronorna börjat hissas rätt så rejält, så det är bara en tidsfråga innan självgallring och snöbrott börjar öka märkbart.

isteskog  
#505187 Äntligen lite bilder! :-bd Men jag trodde det skulle vara en mer skiktad skog? Förstår iaf att du kan få ut ämnen till lister ur den skogen.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#505194 Dags att börja gallra och röja. Kan bli ett fint bestånd, det där. :surp:

Användarvisningsbild

ulf 1  
1522054185_granskogen_och_stugan.jpg
jag behöver inte gissa, (om man sågar av en gran kan man räkna årsringar) .. men din gissning om ett tidigare kalhygge var inte så långt från sanningen lars .. det här avsnittet i skogen var ett gruvområde 1947 och i några dagbrott tog man kalk till de masugnar som fortfarande var i drift, men det lades ner ganska snart efter det .. vägarna som gjordes på den tiden bla till en kross är ju idag fantastiska att använda för utkörning av virke och som rena rekreationsvägar, dagbrotten har klätterfolk frågat om dom får använda, se där, kanske ytterligare än inkomstmöjlighet .. den gamla gruvstugan, var ju fint att jag har på bild vid dammen, gissa vad som står där nu ..

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#505218 Om årsringar:
Det händer att träd som växer långsamt inte avsätter någon årsring eller bara sätter årsring på delar av omkretsen, så antalet årsringar är inte en exakt åldersbestämning. Dessutom tar det nåt år för träden att avsätta årsringar i stubbhöjd.

Av bilderna att döma är stamantalet gissningsvis 4-5 tusen st/ha. Om området bara är 6000 m2 så innebär det att du har ca 2000-2500 träd totalt inom området. Om du då gallrar ut "hundratalet träd per år" så kommer stamantalet att ha halverats på 10 år, plus att de ständigt återkommande gallringarna skapar en kontinuerlig instabilitet hos de träd som är kvar, vilket ökar risken för vind- och snöskador och naturlig avgång.

erikl  
#505243 Lite svårt att se hur man ska kunna vandra omkring i den där skogen. Påminner om ett område som jag själv misskött röjning i men utmärkt att nu hugga ur fin björkved istället. Men det området är bara hälften så gammalt (30 år) men blir fint med björk och gran som lämnats 2-3 meter mellan sig. Ska bli fint att följa de kommande åren.

Användarvisningsbild

ulf 1  
1522139138_01_60_arig_granskog_gandalf_hat_s.jpg
den här lilla delen av skogen, som täcker ett par procent, är ju mitt växande "listlager", men trots den ogenomträngliga granskogen eller ska jag säga tack vare, så har den blivit populär hos mina hyresgäster .. jag gjorde en liten stig genom granskogen och byggde en tipiliknande grillplats med stor wook, 110 cm, som en kompis tillverkade av en 5mm grovplåt och ett enormt pressverktyg, mycket populärt ställe även för familjen, 20 man får plats när det ösregnar .. så erokl, att du gör fibertalibaner glada med 200 kronors brännved tycker jag är ett enormt nerbyte mot mina tavellister och mysig grillplats för betalande naturturister, men alla blir glada på sin religion .. men jag besöker aldrig ett möte som skogsindustrins baggbölare ordnar, då är risken stor att man hjärntvättas med deras tråkiga no-go predikningar, som alltid handlar om hur värdelöst det är att se på sin skog som något annat än en fiberodling .. jag försöker vara en motpol som det tyvärr inte finns så många av .. jag är ju inte så dum att jag inte förstår varför motståndet från industrin när det gäller ett annorlunda skogsbruk är enormt, den omställningen skulle ju initialt skapa ett par decennier av minskad tillgång på fiber och kanske helt radera ut vår pappersindustri, men det är ändå en döende industri, vi kan inte konkurrera på fibermarknaden, så simpelt och enkelt är det, vi skogsägare får ju redan nu inget betalt för gallringarna, så lägg ner det innan ni blir ruinerade ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).