Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

182 inlägg 69055 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#501123
stenberg77 skrev:Vilken cranab modell är det monterad på den?

Ja, ska kolla plattan, jag tänkte att jag skulle hålla sig under ösa 363M lyftmoment 80nm. Dvs kanske något på max 60-70Nm.

Ett annat alternativ är ju att byta delen med utskjut. Det är ju kort utskjut på den.

/Johan
Jag hittar ingen beteckning mer än att det är Cranab. Skickar med ett par bilder om någon annan kan se vad det kan vara.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501225 Just nu så ser kesla 500T 8,8m 47kNm eller cranab FC45 8m 55kNm vara två alternativ med ca 750mm kranpelare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stegmaster  
#501228
stenberg77 skrev:Just nu så ser kesla 500T 8,8m 47kNm eller cranab FC45 8m 55kNm vara två alternativ med ca 750mm kranpelare.


????????
Kesla 500T 60KNM, Cranab Fc45 45,6KNM, brutto för båda. (Netto er inte angivet för Cranab Fc45)
Lyftkraft Kesla 8,8m 430kg (490kg på 8m), 8m cranab 360kg, båda i kranspets.

Detta enligt dom brosjyrar jag har sett.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501233 Du har säkert rätt, det är något ologiskt med att en längre kran med mer lyftkraft har ett lägre lyftmoment, men jag tog det ur detta datablad....

1520029737_skärmavbild_2018-03-02_kl._23.24.23.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stegmaster  
#501250 Det er ju egentlig inget fel med din bild, bara att man inte har precisert att det er Netto lyftkraft som anses, för den er 41knm för Kesla 500T. För Cranab fc45t skulle jag gissa netto er ca 30knm eller så.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501293 Min okunskap helt enkelt. Detta verkar vara de enda två jag kan hitta med låg kranpelare. Ja, det är ju ett jättebeslut om jag ska göra detta eller inte. Det kommer kosta en hel del. Idealt borde vore det kanske bra att hitta en kran mitt i mellan dessa två alternativ, även prismässigt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501308 Är det något fel på kranen som sitter på? Hur länge har du haft maskinen? Drygt en vecka? Kör den som den är ett tag så kan du fundera på om du ska byta kran eller byta maskin eller byta vad som helst.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#501310 Har maskinen IPS-boxar eller 'Manolitobox'?
Med det senare alternativet behöver det inte vara lätt att anpassa gången på en annan kran.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501456 Bra fråga. Har inte fördjupat mig ännu i styrsystemet. Det står EHC3 på monsun-tison plåten. Har ett handritat schema med på hur spakarna är inkopplad till "motståndslåda" sedan finns en sida till med en ritning med som visar IPS-302. Finns två svarta lådor på sidan vid golvet som jag inte tittat närmare på ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501522 Har varit och flytta maskin hem till svärföräldrarna idag. Kört lite kran och testat köra med den snabba växeln. Det är hyfsad räckvidd på befintlig kran också. Men visst skulle man vilja ha den längre när man har stegmataren. Tittade på godset under kranfoten. Samma grovlek som godset i kranfoten. såg inget som böjt sig. Okänt fabrikat på gripen. Stod IPS 302 på de svarta lådorna. Grpen rörde sig ganska länge efter att jag släppt knappen, fördröjning av något slag?

1520181884_img_0784.jpg




1520181933_img_0786.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#501526 Det är den s.k. ramptiden du märker i gripen, inställbar i boxen då du tydligen har IPS302-system.
Om boxar eller spakar börja spöka för mycket finns alternativet att montera:
http://www.rotecengineering.fi/rotec-engineering/.
Jag känner igen det 'päromformade'hålet i gripen men minns inte namnet, du får nog snart svar från någon detaljkunnig här.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501942 Det handlar i stora drag om 200tkr. Maskinen kommer knappast öka så mycket i värde men jag noterade att det gick en gammal bruunett med få timmar för 360tkr förra veckan på online auktion. Men med en lång ny kran kanske den kan bli värd något liknande. Lite får man kanske för en fullt frisk ösa 363 T också. Men den främsta anledningen till uppgraderingen är ju att jag skall använda den och trivas med lösningen. Det kommer vara roligare och kännas bättre med en modern 9meters kran för stegmataren. För skotningen har det mindre betydelse, men det skulle vara kul och få en komplett lösning i en maskin. Totalinvesteringen kommer dock upp i så pass mycket att jag kunnat köpt en nyare maskin med lång kran, som kanske skulle vara mer "slutkörd".

ja, ilandsproblem kan man säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#502053 Extremt långa leveranstider på nya kranar gör att jag inte har något alternativ än att börja med befintlig kran. Då kan jag lika gärna utvärdera mer innan jag bestämmer mig. Branschen går bra tydligen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#502054
stenberg77 skrev:Extremt långa leveranstider på nya kranar gör att jag inte har något alternativ än att börja med befintlig kran. Då kan jag lika gärna utvärdera mer innan jag bestämmer mig. Branschen går bra tydligen...

Jag tycker du gör klokt i att avvakta. Jag skulle själv inte satsa så mycket pengar på en maskin som är långt över 30 år. Jag har ju en själv men det märks att det börjar bli svårt att hitta delar till dom. Så det är snart att se efter något annat tror jag. Har haft den i 19 år och den har fyllt sin funktion.

Avatar Fallback

Förtroende

stenberg77  
#503752 Vad kan man förvänta sig när man köper en maskin på distans? Jag köpte av en större handlare som omsätter mer än 20 miljoner årligen. Ställde frågan. Finns några väsentliga sprickor eller andra saker som jag borde veta. Svaret var nej...

1521232132_sprickor.jpg


Man går ju som bekant in under krafoten när man skall gå in i maskinen. Svårt att missa. Även gjutgodset i kranfoten är sprucket...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).