Uppvärmning

Skorsten vara eller icke vara.

43 inlägg 14161 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Delsbo  
#500544
Delsbo skrev:Ang uppvärmning av vinden.. Jag skulle vilja se hur många som i det närmaste slutar att elda i sina eldstäder och installera jord-, berg- eller sjövärme .. som sätter element på vinden för att "torka ut" det murstocken gjorde tidigare.. Jag tror INGEN gör det / tänker på det...

Jag TROR (som du kanske läst mellan raderna) att uttorkning av vinden mer är en fråga om Bra ventilation snarare än en värmekälla..
Jag tror (för min egen del) att jag skulle bygga upp en traditionell (jag är nog en fegis just där), dvs bygga upp en "gammal vanlig" skorsten.. Livslängden på en sådan är trots allt mer än en mansålder och det här med att renovera en skorsten genom vinden och ut, är ingen större sak för en Yrkeskunnig murare (även om dessa är bristvara idag) ..
Du hade ju planer om ventilationspipor också? Är det bara de gamla som du planerar att ersätta eller är det nya som ska till? Dvs är det endast de befintliga runt eldningspipan i befintligt murstock som ska skarvas och ut eller är det fler/nya..
Jag tycker fortfarande att din idé är intressant och nytänkande.. Är intresserad att följa dina funderingar/tankar/planer..

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Micke36  
#500547 Problemet med att koppla ihop stålpipan och en traditionell murstock är väl att det väldigt sällan är bara EN kanal i muren.
Jag har t.ex 9 kanaler i min. 5 rökkanaler och 4 för ventilation.


Sen vanligtvis när man slutar att elda i kamin eller vedspis så kan man börja få fukt på vinden och svartmögel som effekt, Det beror enligt min uppfattning på en bristande ventilation på vinden i samband med ett nytt klimat, detta löses oftast med korrekt ventilation. Däremot kan man få frostsprängning i en murad stock när man inte längre eldar i den eftersom att tegel och murbruk är ett sugande material så kommer det in fukt i det och när man inte eldar så torkas inte fukten ut längre..

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#500554 Jag är ute efter en så funktionsduglig och underhållfri lösning.

Det får väl bli flera pipor ovan tak och då kanske isolerad del på vinden. Min tanke är en förhoppning om en framtida nybyggnation. Men de ändrade lånekraven kanske kommer sätta stopp för mina planer. Dock ska väl en jordbruksfastighet inte va lika drabbad av dessa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Micke36  
#500562 Ett någotsånär underhållsfritt alternativ är att renovera muren och sedan plåtsko den så att fukten inte kommer åt bruket och stenarna, då håller den iallafall så länge plåtarna håller tätt. Det är dessutom ett väldigt snyggt alternativ och kombinerat med ordentlig ventilation på vinden även bra för huset.

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Mojjemannen  
#500671 Det är en dålig lösning, bäst är som någon skrev att köra vanlig (eller iaf samma sort) hela vägen, håller minst lika länge som stålpipan. Sen att lägga en skarv mellan materialen blir bara en framtida felkälla, dessutom blir det värre att reparera pipan om det nån gång skulle behövas. Skorstenen är till för att evakuera rökgaserna, inte som ett element. Bättre skaffa en eldstad som värmer.

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#500688
Micke36 skrev:Ett någotsånär underhållsfritt alternativ är att renovera muren och sedan plåtsko den så att fukten inte kommer åt bruket och stenarna, då håller den iallafall så länge plåtarna håller tätt. Det är dessutom ett väldigt snyggt alternativ och kombinerat med ordentlig ventilation på vinden även bra för huset.

Jo det är självklart ett bra alternativ och isolerar man murstocken på vinden minskar man risken för snösmältning på taket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Hema  
#500690
Mojjemannen skrev:Det är en dålig lösning, bäst är som någon skrev att köra vanlig (eller iaf samma sort) hela vägen, håller minst lika länge som stålpipan. Sen att lägga en skarv mellan materialen blir bara en framtida felkälla, dessutom blir det värre att reparera pipan om det nån gång skulle behövas. Skorstenen är till för att evakuera rökgaserna, inte som ett element. Bättre skaffa en eldstad som värmer.

Fördelen med en varm murstock är att man kan blanda in ventilationskanaler och på sätt få hyffsad ventilation utan en massa fläktar osv. Det behöver iofs inte betyda att murstocken utåt behöver va varm, utan endast luftkanalerna. Även värmespridningskanaler kan man lägga till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Micke36  
#500692 Om man isolerar en murstock så bör man även tänka på att isolering leder värme alldeles ypperligt om man inte ser till att luften i isoleringen är avgränsad och inte kan röra sig. Så länge nederbeslaget och underbeslaget är tätt så gör det inte så mycket om stocken läcker lite värme på vinden så länge du har tillräckligt ventilation så man får bort den fuktiga luften.

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Micke36  
#500694 Med ventilation menar jag alltså gavelventiler och takfotsluftning.

Avatar Fallback

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500717 Det är inte säkert att ventilation hjälper en fuktig vind, kan även göra det värre genom att släppa in fuktig luft som kondenserar när det blir kallt.

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

halvproffs  
#500724 Nu var du snabb och ändra texten mangan. Funderade när du skrev bättre.

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

T Landström  
#500831 Fukt är ett stort problem inom byggbranschen...
Många pratar om mer ventilation...men det kan som Mangan skriver förvärra problemet...

I ett helt nytt passivhus som är så tätt som det skall vara...inga läckage genom ångspärren så behöves det inga luftspalter/ventiler på vinden.

Jag läser om byggfukt i och med mitt jobb och det är inte så enkelt...
Ett gammalt hus är otätt...det ska läcka varm inne luft till övriga delar...och nytt hus skall vara tätt.
Att bygga nytt och hänvisa till hur man gjorde förr är inte rätt och vise verse...

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

JensSkoog  
#500845
T Landström skrev:Att bygga nytt och hänvisa till hur man gjorde förr är inte rätt och vise verse...


Kan inte sägas bättre :-bd

(Senn får vi se om tjugo - trettio år hur
bra dom där passivhusen var :mrgreen: )

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

Micke36  
#500847 Sant som du säger, men som jag fattade det på ursprungsinlägget så var det en murad skorsten i ett 40tals hus som han undrade över så då utgick jag från det. I en nyproduktion blir det givetvis en annan femma. Fukt är inte det lättaste och i många äldre hus så är det ingen ventilation alls och det verkar ju ha funkat i 50, 60, 70 år men då eldades det i spisen hela tiden. Problemen brukar oftast enligt min erfarenhet uppstå när man slutar att elda och inte torkar ut vinden längre och då behöver man något som hjälper till med det.

Användarvisningsbild

Re: Skorsten vara eller icke vara.

T Landström  
#500849
Micke36 skrev:Sant som du säger, men som jag fattade det på ursprungsinlägget så var det en murad skorsten i ett 40tals hus som han undrade över så då utgick jag från det. I en nyproduktion blir det givetvis en annan femma. Fukt är inte det lättaste och i många äldre hus så är det ingen ventilation alls och det verkar ju ha funkat i 50, 60, 70 år men då eldades det i spisen hela tiden. Problemen brukar oftast enligt min erfarenhet uppstå när man slutar att elda och inte torkar ut vinden längre och då behöver man något som hjälper till med det.

Desto större anledning att låta skorstenen värma vinden tycker jag... Tror inte huset skulle må sämre av det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).