Delsbo skrev:Ang uppvärmning av vinden.. Jag skulle vilja se hur många som i det närmaste slutar att elda i sina eldstäder och installera jord-, berg- eller sjövärme .. som sätter element på vinden för att "torka ut" det murstocken gjorde tidigare.. Jag tror INGEN gör det / tänker på det...
Jag TROR (som du kanske läst mellan raderna) att uttorkning av vinden mer är en fråga om Bra ventilation snarare än en värmekälla..
Jag tror (för min egen del) att jag skulle bygga upp en traditionell (jag är nog en fegis just där), dvs bygga upp en "gammal vanlig" skorsten.. Livslängden på en sådan är trots allt mer än en mansålder och det här med att renovera en skorsten genom vinden och ut, är ingen större sak för en Yrkeskunnig murare (även om dessa är bristvara idag) ..
Du hade ju planer om ventilationspipor också? Är det bara de gamla som du planerar att ersätta eller är det nya som ska till? Dvs är det endast de befintliga runt eldningspipan i befintligt murstock som ska skarvas och ut eller är det fler/nya..
Jag tycker fortfarande att din idé är intressant och nytänkande.. Är intresserad att följa dina funderingar/tankar/planer..