Skotare

Smv Drivax Erfarenheter??

35 inlägg 19618 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49506 Min är en 67a den har 350 motorn med boshpump kranen är ösa 69 och winchen är ösa 101

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#49835
Mr-Hemek skrev:Min är en 67a den har 350 motorn med boshpump kranen är ösa 69 och winchen är ösa 101

Jaha du har 101 an! min är en sepson den drar det mesta! jag har bärgat andra som kört ner sig i kärr och i stormarna hade jag mycket nytta av att dra fram hela stora stammar!

Har du från skär till din? det har inte jag men ska skaffa!

Hoppas att få se den på foto din pärla!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49850 Här kommer en dålig bild får ta några bättre kort när jag får ut den.
"Lill nalle" har du några bilder på din skapelse???

   TS
Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#50257
Mr-Hemek skrev:Här kommer en dålig bild får ta några bättre kort när jag får ut den.
"Lill nalle" har du några bilder på din skapelse???

Vad den ser bra ut trotts sin höga ålder, jasså du har kolvar till aramen också! har du skär framtill?
det skulle jag vilja se? jag ska nämnligen göra ett! undrar hur brett det skäret var?

Det som skiljer min från din, är att jag har 23,5x 25 hjul den är ju så tung så dom breda däcken bär uppe bra!
har du kedjor till din? jag har riktiga broddkedjor, det är tvunget om man ska kunna komma fram,
Vad är det för slang du har från luftrenaren in i rutan?

Jag ska leta upp foto på min !

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50268 Det var ett pryd ligt lass på Drivaxen Var det 600 motor på dom sista eller är den dit satt senare? Dom breda däcken var orginal sedan kunde man köpa till smalare så kallade vinterhjul så att man lättare skulle komma ner till marken genom snön för bättre grepp.A ram hadde vi ej på våra maskiner det har både för och nackdelar med b lad.
Var rädd om klenoderna

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#50436
backman skrev:Det var ett pryd ligt lass på Drivaxen Var det 600 motor på dom sista eller är den dit satt senare? Dom breda däcken var orginal sedan kunde man köpa till smalare så kallade vinterhjul så att man lättare skulle komma ner till marken genom snön för bättre grepp.A ram hadde vi ej på våra maskiner det har både för och nackdelar med b lad.
Var rädd om klenoderna

Ja det är en 1968 årsmodell! oxh dom sista dom tillverkade och då var det 600 i dom, ja det var ju så med Stornallarna, dom sista var ju också 600, det är ju skillnad, dom är rappare o piggare till att dra , jo aramen är ju bra när man ska stanna i brantabackar o lasta, samt att knuffa ner vindfällor, men jag har inga kolvar i min a ram, dom var kass, så jag är på jakt efter andra, förra ägaren hade bytt kolvarna med midjan o a ramen, det är ju precis samma, men vet någon hur breda skäret fram var ?

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50473 Bladet slutar ungefär mitt på framhjulen på min iaf.
Enligt vad jag har hört är 600 lägre växlad på backen någon som vet om det stämmer??

   TS
Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50482 Skall titta om jag hittar någon kolv till styrningen på Drivaxen. Skall ut och köra lite med en Drivax som har Hiab kran som en kompis äger tror det var det som standard i början.Vad jag kan se på foton när vi var på studiebesök i Stensele när fabriken var ny.

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#50553
Mr-Hemek skrev:Bladet slutar ungefär mitt på framhjulen på min iaf.
Enligt vad jag har hört är 600 lägre växlad på backen någon som vet om det stämmer??


Det var ju jätte kul att se bladet! jag ska tillverka ett när tid finns! nej det stämmer inte 600 är högre växlad,
och jag har läst testskjema för både 350 0 600 hundra och 600 är högre, har äen hört detta av en som körde 600 i skogen för många årsen,

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50563 Jag som tycker min går för fort på backen då måste din vara ännu svagare på backen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#51081
Mr-Hemek skrev:Jag som tycker min går för fort på backen då måste din vara ännu svagare på backen..

Det beror mycket på vilka hjul man har! mina 23,5* 25 är högre en på min boxer det är nog det som gör en hel del,
men jag har skruvat upp den så den drar som tusan! har du kedjor till din när du kör? jag tycker det är bara ett måste,

Berätta gärna mera om din klenod!

Användarvisningsbild

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

totte  
#51084 Det här är jätteroligt att läsa, den första skotare jag satt i var en Drivax, på skogsbruksskolan i Värnamo. Vi hade några stycken som bara användes på övningsgården, minns ju inte så mycket från det utom "styret". Hade en Timmerkalle och en gammal Brunett också, samt Blondiner. Drivaxarna körde vi aldrig i terräng.

Här fanns en Drivax på trakten, en bonde en halvmil bort hade en, men nu står där en ÖSA 250 på gården och Drivaxen är borta.

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51133 Jag har bara slätlänk men den verkar tugga sig fram hyffsat har bara kört ett vedlass än så länge i ca en halvmeter snö
inge kul med 10 minus hela dagarna.. drog fram några stora vindfällen med kvistar
så winchen verkar va stark som en oxe :wink: skulle inte vilja va utan winch..

   TS
Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#51181
Mr-Hemek skrev:Jag har bara slätlänk men den verkar tugga sig fram hyffsat har bara kört ett vedlass än så länge i ca en halvmeter snö
inge kul med 10 minus hela dagarna.. drog fram några stora vindfällen med kvistar
så winchen verkar va stark som en oxe :wink: skulle inte vilja va utan winch..

Hejsan!
Jag har riktiga skotar kedjor med broddar på alla länkar, det är toppen, den går fram så man känner sig som en kung!
ja vinchen är urstark, jag hade mycket nytta av den i stormupparbetningen för några årsen, det var en brantbacke som inte gick att komma ner i då jag backade drivaxen ner mot en stor tall, och sen var vi två som hjälptesåt att vincha upp riktigt stora granar med grenarna på ,det knakar i skrället men upp kom det, sen har jag haft den att bärga andra som kört nersig, men då har jag skuret med block så det blev änne mer styrka, men är det blött är det inte mycket att komma ut med drivaxen hi hi, den skjunker som en gråsten! så då får man vara så snäll o gå hem efter lill-nallen!

Jag skulle vilja se mera tydliga foto på shaktbladet!!! jag ska göra ett sånt! är det någon som har ett par kolvar till det? mina är kass! får jag till ett skär är jag start klar om det blir storm ! och kan enkelt föra ner rotvältor.

Tack för i kväll ! lite mera foto av Drivaxar hade varit spännande att se ! :-

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#51182
totte skrev:Det här är jätteroligt att läsa, den första skotare jag satt i var en Drivax, på skogsbruksskolan i Värnamo. Vi hade några stycken som bara användes på övningsgården, minns ju inte så mycket från det utom "styret". Hade en Timmerkalle och en gammal Brunett också, samt Blondiner. Drivaxarna körde vi aldrig i terräng.

Här fanns en Drivax på trakten, en bonde en halvmil bort hade en, men nu står där en ÖSA 250 på gården och Drivaxen är borta.

Det var intressant med berättelser från förr! Min Drivax har gått på Osby skogsskola på 60 talet!
där var klistermärken för varje spak i bakkarmen! Domänverket hade flera har jag hört, som fick slita reält!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).