Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

105 inlägg 46517 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497313 Javisst :)
Även fast hon gick klappkast i motorn när jag skottade så blev det soprent på vägen, snön va lika hög som slunghuset och 5x slungbredd men hon fick bort allt. Hon gick ner i varv o small igång me svartrök, ner i varv.. etc.
Ska köra fuggen i ultraljudstvätten.

SAE 30? Kan du länka en olja på biltema som är rätt?
Gärna för motorn med :)

Skulle behöva nytt luftfilter då det är nå hemmagjort där nu samt ljuddämpare då den verkar va väck

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497314 Parkeringen som skottades

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#497342 Den har jobbat bra där! Du bor tydligen en bit uppåt landet av snömängden att döma. När den, trots lite dålig gång på motorn, reder upp så mycket utan problem så är själva slungan i riktigt bra skick.

Motorolja, till exempel: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/H ... 000022954/

Till vinkelväxeln: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/M ... 000022964/ , visserligen SAE 50, men det är betydelselöst att den är en aning tjockare, den bör vara utmärkt för snäckväxeln. Annars kan du använda gräsklipparolja SAE 30 i växeln, funkar bra den också: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000030145/

Skall inte vara luftfilter på slungor eftersom de inte körs när det dammar och eftersom det bara riskerar att ställa till det med snö som fryser fast. Ta bort filtret bara.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497357 Okej, tack så mkt :)

Ska köpa det.
Jo, bor vid höga kusten bron ungefär, vi har fått nå jävulskt med snö!! :)

Då sliter jag bort filtret, såg konstigt ut att chokespaken stack rakt ut förgasarn. Kanske går bättre efter att man tagit bort filtret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497363 Hur mkt olja går det i motorn samt växellådan?
Har tillgång till Jula nu och hittade en motorolja där men ej nån mineral olja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497364 Blev dessa två :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#497379 Helsyntet 5W 30 blir utmärkt för motor. Enligt manualen 0,76 liter.

Vad det går i vinkelväxeln vet jag inte, men högst ett par tre deciliter gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Rolf Zetterberg  
#497436 Det ska ALLID sitta en kåpa över halva ljuddämparen och förgasaren.De här vintermotorerna är byggda så att ljuddämparen-som blir varm väldigt fort-värmer upp luften under kåpan så att det inte blir isbildning i förgasaren.Dessutom får man rätt bränsleblandning och ökar möjligheten att få jämn gång på motorn.Och så slipper man snö i insuget.
Choken är byggd så lång att den kan sticka fram ur kåpan.
Så på med kåpan eller bygg en enkel av tunn plåt!
Samtidigt är det ingen nackdel att smörja lite på varvtalsregulatorns stänger.
Först därefter är det ide att skruva på förgasaren.
Ett exempel på kåpa:
https://ssli.ebayimg.com/images/g/1l0AA ... -l1600.jpg

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497450 Jag har en kåpa dock borttagen då jag tänkte rengöra fuggen i min ultraljudstvätt.
Det är kanske därför den gick dåligt nu utan kåpa och bra då kåpan satt där.

Köpte 2l motorolja och 1l olja till vinkelväxeln, bör juh räcka iaf :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Camaro1969  
#497451 Får jag kapa tråden lite när ni verkar ha kunskapen om slungor.

Har en biltema 11 hästare som har 2 originalremmar som heter
Gates truflex 4lxp895

Närjag mäter dem är de ca 12,7mm bred, 6mm hög (alltså lägre/plattare än en vanlig kilrem)
Samt 895 utvändig längd
Biltema har slutar sälja dessa remmar.
Vart kan jag hitta en rem som passar? Söker jag på 4lxp895 hittar jag inget...

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497456 Sökte och köpte min rem på "rembutiken.se"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#497501
Camaro1969 skrev:Biltema har slutar sälja dessa remmar.
Vart kan jag hitta en rem som passar? Söker jag på 4lxp895 hittar jag inget...


Kollade just på Rembutiken som Nylén nämnde. Den här borde funka: https://www.rembutiken.se/kilremmar/for ... 273-mm-la/, visserligen 8 mm hög men det bör väl gå bra. Vill du köra med en billigare vanlig A-rem så ser du måtten på den här jag länkade till.

895 står alltså för utvändig längd i tum 89 1/2 tum.

Typiskt för billiga kinagrejor, när det väl är dags för reservdelar så finns dom inte att tillgå, riktigt uselt av Biltema!

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#497502 Jag såg att kåpan fanns där på tidigare bilder, så jag antog att du bara plockatav den tillfälligt. Rolf har helt rätt, utan kåpa är det klar risk att den går riktigt illa, i synnerhet när där sitter en skumplastsvamp som luftfilter.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#497510 Hade aldrig i min vildaste fantasi kommit på att det ej skulle vara luftfilter samt att kåpan har med funktion att göra.. men nu vet jag :D
Tack ännu en gång..

Har börjat handla mer på Jula nu faktiskt, pga detta med delar o eftermarknad.. samt jula har postorder och bonussystem. Dom verkar vilja sälja grejer iaf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Camaro1969  
#497755
totte skrev:
Camaro1969 skrev:Biltema har slutar sälja dessa remmar.
Vart kan jag hitta en rem som passar? Söker jag på 4lxp895 hittar jag inget...


Kollade just på Rembutiken som Nylén nämnde. Den här borde funka: https://www.rembutiken.se/kilremmar/for ... 273-mm-la/, visserligen 8 mm hög men det bör väl gå bra. Vill du köra med en billigare vanlig A-rem så ser du måtten på den här jag länkade till.

895 står alltså för utvändig längd i tum 89 1/2 tum.

Typiskt för billiga kinagrejor, när det väl är dags för reservdelar så finns dom inte att tillgå, riktigt uselt av Biltema!


såklart att det är sämre på kinagrejjer... man fick helt enkelt köpa det plånboken hade råd med när man vart nybliven husägare, och man får uppgradera eftersom det havererar, går lixom inte köpa proffsgrejjer av allt direkt :)

men nog trodde jag remmarna skulle vara något sånär standard.

nja jag tror nog 895 står för utvändig längd i mm. det stämmer rätt bra när jag mätt den.

och det borde såvitt jag förstår motsvara en A33 som är 33" invändigt och 35" utvändigt = 889mm ca ?

tror ni ni det kan fungera med en vanlig A rem så köper jag givetvis sådana, det sitter dubbla så kör man med förnuft borde de väl hålla?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).