Jag vill tipsa landets snöröjare om ett slitstål som heter "Force" säljs av Hagfors vägstål. Det är ett tjockare stål i brinell 600 med hårdmetall stavar, vilket gör att det håller för allt utan o spricka (vilket hårdmetallskären brukar göra). De är lite dyrare men jämfört med "vanliga" blir totalekonomin mycket bättre. Som jämförelse, min plogrunda tar 11timmar +/-3timmar. Vi kör utan släpskor och skären mot asfalt. 90%barmark. Med vanliga skär får jag vända dom efter en runda. Med Force stålen byter jag ca vart 4:e år!!!
Vanliga stål kostar 2400kr och Force ligger runt 6000kr har jag för mig. De arbetar oehört effektivt och vägen blir helt ren tom isfläckar går o skrapa bort om man kör saktare. Ska jag nämna någon nackdel är att de är känsliga med skärvinkeln. Den ska vara 10grader underbett och det är lite pyssel innan man hittat den. Några mm skillnad gör att de hugger i asfalten direkt och börjar studsa. Men som sagt lägger man en kvart o ställer in bladet en gång har man bekymmersfritt snöblad i flera år.
Jag röjer stora vägar och trottoarer. Trottoarkanter är inte skonsamma men stålen håller även för detta.
Nu vet jag inte hur mycker "reklam" man får göra, men en riktigt bra produkt förtjänar uppmärksamhet.