Traktorer och processorer

Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

63 inlägg 23783 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Seb macahan  
#495723 Har vi någon tråd där vi diskuterar detta ämne (traktor)? Om inte så nu har vi det.
Jag vill tipsa landets snöröjare om ett slitstål som heter "Force" säljs av Hagfors vägstål. Det är ett tjockare stål i brinell 600 med hårdmetall stavar, vilket gör att det håller för allt utan o spricka (vilket hårdmetallskären brukar göra). De är lite dyrare men jämfört med "vanliga" blir totalekonomin mycket bättre. Som jämförelse, min plogrunda tar 11timmar +/-3timmar. Vi kör utan släpskor och skären mot asfalt. 90%barmark. Med vanliga skär får jag vända dom efter en runda. Med Force stålen byter jag ca vart 4:e år!!!
Vanliga stål kostar 2400kr och Force ligger runt 6000kr har jag för mig. De arbetar oehört effektivt och vägen blir helt ren tom isfläckar går o skrapa bort om man kör saktare. Ska jag nämna någon nackdel är att de är känsliga med skärvinkeln. Den ska vara 10grader underbett och det är lite pyssel innan man hittat den. Några mm skillnad gör att de hugger i asfalten direkt och börjar studsa. Men som sagt lägger man en kvart o ställer in bladet en gång har man bekymmersfritt snöblad i flera år.
Jag röjer stora vägar och trottoarer. Trottoarkanter är inte skonsamma men stålen håller även för detta.
Nu vet jag inte hur mycker "reklam" man får göra, men en riktigt bra produkt förtjänar uppmärksamhet.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495735 Bra tråd, jag kör med slunga en ca tre timmars sväng och det funkar bra för mig.
Få se om jag får fortsätta nästa säsong, jag lär höja priset.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495757 De är många som borde ha dom som nu lämnar rätt mycket efter sig...

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495936 Kör med vikplog mestadels åt kommunen, varit ute två gånger i år. Brukar ju inte bli så många gånger här nere (Karlskrona). Bra tips om skären, ska kollas!

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495949 Nu är drygt 10 år sen jag klev av snöröjningen åt kommunen.
Tingsryds kommun höll då med blad och slitdelar så de var traktor o förare som jag stod för.
Vreten kom med en hydralpryl(kommer inte ihåg vad de kallas) som sänkte plogens tyngd mot vägen så traktorn skulle bära mer av vikten och därmed skona skären och släpskorna och för den delen även gruset på vägen men de ville dom inte köpa in.
Istället gick de åt massa släpskor o skär, snacka om dumsnålt....

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Blondin 750  
#495956 @gnisten83 Den där ventilen har jag letat efter länge så om du eller någon annan har någon mer info om denna så tas det emot med tacksamhet.
Det borde ju vara någon typ av överströmmare men vill minnas att den bara hade en anslutning. Smart var den i alla fall!

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Amatörhuggare 62  
#495962 På den jag kör heter, konstruktion Floatarm.
Men d är Holms.
Men jag letar i arkivet, har varit något m ackumulatorn å en ventil.
Rotar vidare så länge.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Brorsan  
#495963 Sätt dit en accumulator. Samma som lastdämpare på lastarna.
Jag kör alltid med lastdämparen på, (använder Hydreman till snöröjning).
Det går väldigt bra att balansera plogen så man inte skär bort allt slitlager på otjälade vägar.
När tjälen har krupit ner lägger jag mer tryck på för att få bort så mycket som möjligt.
Jag har även Holms floatarm men lastdämparen är mycket bättre.
Olle

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Blondin 750  
#495972 Jag har funderat på accumulator men kan inte riktigt släppa tanken om att ha samma (variabla) anliggningstryck oavsett hur mycket plogen rör sig upp och ner. För om jag inte minns helt galet så var det just det som var så förträffligt med den konstruktionen, men jag kanske glorifierar den och tillskriver den egenskaper som den faktiskt inte hade och det är därför den försvunnit till förmån för den billigare accumulatorlösningen.
Hur har Holms löst problemet?

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Blondin 750  
#495978 Svarar på min egen fråga så slipper ni andra. Floatarm fungerar med hjälp av tiltfunktionen och fungerar alltså inte på plogar med påskjutsbalk. Tillbaka till ruta ett... :lol:

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Brorsan  
#495980 Holms har gummi fjädring, samma som på bilsläpkärror.
Det är ju för att få pendling upp och ner fjädringen gör att det blir lite avlastning.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495987 Kommer inte ihåg riktigt men en gasackmulator och en ställbar chockbackventil.
Trycksättning lyfter bladet och när traktorns ventil sätts i flytläge så öppnar chocken så bladet åker ner och håller den sen på inställt tryck/viktredusering

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Brorsan  
#495995 Är det någon som har ett hydraulschema till en lastare där finns väl alla komponenter.
Jag ska leta på hydemans schema men det är nog ganska komplext.
Det blev dålig upplösning men läsbart om ni kan Danska.
Hydrema lastdämpare.pdf
Senast redigerad av Brorsan sön 04 feb 2018, 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Snöröjning

Blondin 750  
#495997 Borde då inte en äldre variant av bromsventil, som körs manuellt med handen, kunna vara något att bygga vidare på? Då sitter ju "all teknik" bak på traktorn (tryck+retur) och endast en slang fram till lyftkolven. Konstant, men variabelt tryck och fullt flytläge. Tänker jag galet?

Användarvisningsbild

Re: Snöröjning

Micke r  
#496015 Har ställbart tryck på min vreten plog. Där sitter ventilblock med två elventiler en acumolator och manometer som man ser från hytten även lyftkolven är annorlunda. Med den ventilen kan jag bestämma ett anläggnings tryck på plogen som sedan stannar kvar även om jag lägger spaken i flyt läge. Den är perfekt till grusvägar och om man vill spara stål.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).