tis 09 jan 2018, 19:14#490755
det är ju som du säger älgfoderodlare, att om man tar det på rätt sätt blir det ju roligt och lärorikt för alla, forum är ju oftast på ett vis där "lika barn leka bäst" ... när det gäller skogsbruk så är det ju svårt att hitta ett mer mångfacetterat och spännande ämne och mycket är outforskat, så det skulle vara bra att vi alla hade ett öppet sinne... jag svarar gärna på det jag tror på och utvecklar det ...och niklas när jag skrev vår mark så menade jag vår mark, min mark och din mark, vi sköter den själva och gillar det vi gör och hjälper andra att ha en fin natur att besöka, om vi alla tänker så, blir det en fin värld att leva i..... ditt egoistiska sätt att se på äganderätt är tråkig, givetvis vill jag bestämma över min ägandes mark, men inte till vilket pris som helst, om naturliga skogar håller på att ta slut, så förstår jag att man vill rädda det som finns kvar... men om nu kalhyggen var förbjudna, så hade det ju inte varit något problem, då hade alla skogar varit naturliga... tänk hur dumt man kan bete sig, ställa till det på det viset, och sen kalla sig ansvarsfull, man är både hänsynslös och lögnaktig, inte mycket att se upp till, inte mycket att respektera ... bergviks skogschef kom hem till mig en gång när jag försökte få honom att sansa sig, (jag tyckte att göra kalhygge mitt i ett friluftsmuseum var att bete sig som idioter), han pekade på en gran på min tomt, 30 meter från huset och sa"tänk om jag förbjöd dig att ta ner den där granen på din tomt" jag tyckte väl att liknelsen var väl drastisk och framförallt korkad, men det är ju så man beter sig i de arroganta kretsarna som sveriges skogsindustri blivit, tuppkammen är så stor att dom blivit blinda utan att förstå det... du niklas, är du virkesköpare, kan verkligen en skogsägare gilla industrins virkesköpare, en industri som de senaste 40 åren konstant anklagats för kartellbildning, och flera gånger fått böta miljarder för just detta....1860 kostade en famn ved, (2,7 kubik 10 kronor, 1100kronor i dagens penningvärde) vad betalas du idag för 2,7 kubik tremeters ved ...numera är entrepenörerna och industrin samma folk, på 15 år har därmed priset på avverkning och skotning dubblats, och din gallrade skog blivit värdelös... det glömde dom säga när dom slutavverkade för trettio år sen, då skulle en avverkning bara kosta hälften idag, läs industrins glättade skojar pamfletter från 80 talet.... om du köper en skog idag och avverkar med kalhyggesmetoden, minskar värdet på fastigheten med dubbelt så mycket som du får i plånboken .....och om du vill återställa värdet i din livstid får du inrikta dig på att leva jävligt länge .... ja nu förstår ni varför folk blir ilskna på mig, men ska det vara nödvändigt, jag blandar mycket fakta med egna lösningar, ta det ni gillar och skit i resten....