hemhuggare skrev:Berätta om dina planer för om du ändå skall vara ledig nu i 2 månader så riskerar du ju inte att få några skitjobb. Sen måste du ju vara beredd på att det inte blir mer på din nuvarande arbetsplats. Å andra sidan har du en chans att få igenom dina tidigare krav om du vill stanna där du är. Sen måste du ställa dig frågan "vad är det värsta som kan hända" Min erfarenhet är att det är värt att prova något nytt/ Lycka Till
Vardon skrev:Det kommer nog finnas en 150 åsikter per 100 användare (en del är så förvirrade att de inte minns själva vad de tyckt tidigare)
Du har varit ärlig med att du vill ha tillsvidare anställning. Personligen hade jag hellre haft en tillsvidare med 10 mån om året än säsongsanställning just för div tryggheter. Således borde det inte komma som en överraskning för arbetsgivaren att du skaffar dig ett jobb med tillsvidareanställning.
Personligen hade jag inte tagit upp det förrän jag har ett nytt kontrakt i min hand. Från att du söker tills du får ett jobb kan det ta lång tid. Du kan ju stå utan som jag förstår det om ca 2 månader.
Sen kan det alltid vara bra att hålla en god stämning med gamla jobbet. Kanske inte säga upp sig mitt i höskörden etc. Sluta så att du är välkommen tillbaka
Jag har blivit inhyrd av både gamla och gamla gamla jobbet och det är ju trevligt
ibland.
Men det är olika hur arbetsgivare reagerar. De flesta brukar dock agera som att det inte är deras fel vad de än gjort innan så förvänta dig inte att du startar en revolution.
Pessimisten skrev:Jag hade jobbat på som vanligt och inte tagit upp det före du har ett nytt avtal påskrivet.
Du är inte skyldig att berätta att du söker jobb, det får de räkna med när du bett om fast anställning utan att få någon respons.
Däremot kan det vara bra att avsluta så snyggt som möjligt med nuvarande jobb. Man tjänar aldrig något på att ha ovänner.
uffejohan skrev:Utan satt veta några som helst detaljer, tycker jag anställningsformen ”säsongsanställning” 10 månader, sedan ”tack för hjälpen” i två månader, låter gamla brukspatronfasoner. Pågått i femton år, nej, du är värd en tryggare anställning och större respekt för din insats. Sök dej nåt nytt, det är alltid utvecklande. Du har säkert ett tillräckligt stort nätverk där du är välkänd så du slipper berätta för nuvarande arbetsgivare om dina planer.
gnisten83 skrev:På de 10 månader du jobbar med div skörd borde de bli lika många timmar som fastanställda har?
Fattar inte idén att inte behålla folk de känner och vet vad dom går för.
Lycka till med jobbsökandet
PS, de är (nästan) aldrig för sent att bli elektriker o leda strömmen istället för att bara följa den
Andreas99 skrev:Hej hej det måste vara de perfekta tiderna att byta jobb i, verkar som om det saknas duktigt folk i alla branscher.
Jag skulle kolla upp möjligheten att få förabevis för hjullastare och lull samtidigt som truckkortet. Det ger ännu fler möjligheter.
Sen är världen mycket mindre än man tror. Så nu när du har skrivit om dina funderingar här finns chansen att din chef få reda på det rycktes vägen, å det är det sämsta. Så nu tycker jag att det är bättre att du själv berättar om din plan innan det kommer fram från andra.
300-400 timmar övertid får du väl inte göra enligt arbetsmiljöverket som tillsvidareanställd, åker nog lättare under radan som säsongare.