Öppna kategorin

Byta jobb

126 inlägg 32639 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta jobb

ananders  
#487882 Jag har länge gått med tanken att byta jobb och nu är det dags att på allvar ta tag i det.
Min plan är att ta det lugnt och inte stressa fram något utan det får ta den tid det tar för att hitta något som verkligen känns rätt i magen. Under de närmaste veckorna kommer jag att skicka ut jobbförfrågningar till en handfull företag som jag känner till och som jag kan tänka mig att jobba i.
I planerna ligger även att skaffa mig behörighet till att köra truck under vintern.

Tjänsten jag har idag är en säsongsanställning som varar tio månader om året, de resterande två månaderna sköter jag skogen på mitt föräldrahem och så här det rullat på sedan 2003. Jag har försökt få till en tillsvidareanställning där jag hade haft möjlighet att spara en del av övertiden i komptimmar motsvarande de två månader jag idag inte är anställd på vintern men hela tiden fått kalla handen.

Hur ska jag agera i detta läge mot min nuvarande arbetsgivare?
Ska jag berätta om mina planer nu och riskera att stå utan jobb i början på mars, eller berätta när jag har ett nytt jobb klart?
Vad jag minns när jag bytte till mitt nuvarande jobb berättade jag det för min arbetsgivare samma dag som jag sökte det och det märktes direkt på de arbetsuppgifter jag fick. Jag var anställd som traktorförare men kom inte utanför kostallet från den dagen och tills att jag slutade.
Det känns ändå inte som om något sådant skulle hända där jag jobbar nu då två andra under hösten slutat och de har fått samma respekt under uppsägningstiden av arbetsledningen som innan.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

hemhuggare  
#487889 Berätta om dina planer för om du ändå skall vara ledig nu i 2 månader så riskerar du ju inte att få några skitjobb. Sen måste du ju vara beredd på att det inte blir mer på din nuvarande arbetsplats. Å andra sidan har du en chans att få igenom dina tidigare krav om du vill stanna där du är. Sen måste du ställa dig frågan "vad är det värsta som kan hända" Min erfarenhet är att det är värt att prova något nytt/ Lycka Till

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Vardon  
#487890 Det kommer nog finnas en 150 åsikter per 100 användare (en del är så förvirrade att de inte minns själva vad de tyckt tidigare)

Du har varit ärlig med att du vill ha tillsvidare anställning. Personligen hade jag hellre haft en tillsvidare med 10 mån om året än säsongsanställning just för div tryggheter. Således borde det inte komma som en överraskning för arbetsgivaren att du skaffar dig ett jobb med tillsvidareanställning.

Personligen hade jag inte tagit upp det förrän jag har ett nytt kontrakt i min hand. Från att du söker tills du får ett jobb kan det ta lång tid. Du kan ju stå utan som jag förstår det om ca 2 månader.

Sen kan det alltid vara bra att hålla en god stämning med gamla jobbet. Kanske inte säga upp sig mitt i höskörden etc. Sluta så att du är välkommen tillbaka

Jag har blivit inhyrd av både gamla och gamla gamla jobbet och det är ju trevligt
ibland.

Men det är olika hur arbetsgivare reagerar. De flesta brukar dock agera som att det inte är deras fel vad de än gjort innan så förvänta dig inte att du startar en revolution.

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

Pessimisten  
#487891 Jag hade jobbat på som vanligt och inte tagit upp det före du har ett nytt avtal påskrivet.

Du är inte skyldig att berätta att du söker jobb, det får de räkna med när du bett om fast anställning utan att få någon respons.

Däremot kan det vara bra att avsluta så snyggt som möjligt med nuvarande jobb. Man tjänar aldrig något på att ha ovänner.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#487896
hemhuggare skrev:Berätta om dina planer för om du ändå skall vara ledig nu i 2 månader så riskerar du ju inte att få några skitjobb. Sen måste du ju vara beredd på att det inte blir mer på din nuvarande arbetsplats. Å andra sidan har du en chans att få igenom dina tidigare krav om du vill stanna där du är. Sen måste du ställa dig frågan "vad är det värsta som kan hända" Min erfarenhet är att det är värt att prova något nytt/ Lycka Till


Att jag ska få igenom min önskan om tillsvidareanställning och få jobba in komp ser jag som en omöjlighet då chefen klart och tydligt uttryckt, både internt och offentligt, att är man inte nöjd med rådande situation så får man söka lyckan på annan plats.
Även att bli tillsvidareanställd utan det villkoret ser jag som en omöjlighet. Ingen av oss tre säsongsanstälda blivit erbjuden den tillsvidaretjänst som blev ledig för en tid sedan.

Vardon skrev:Det kommer nog finnas en 150 åsikter per 100 användare (en del är så förvirrade att de inte minns själva vad de tyckt tidigare)

Du har varit ärlig med att du vill ha tillsvidare anställning. Personligen hade jag hellre haft en tillsvidare med 10 mån om året än säsongsanställning just för div tryggheter. Således borde det inte komma som en överraskning för arbetsgivaren att du skaffar dig ett jobb med tillsvidareanställning.

Personligen hade jag inte tagit upp det förrän jag har ett nytt kontrakt i min hand. Från att du söker tills du får ett jobb kan det ta lång tid. Du kan ju stå utan som jag förstår det om ca 2 månader.

Sen kan det alltid vara bra att hålla en god stämning med gamla jobbet. Kanske inte säga upp sig mitt i höskörden etc. Sluta så att du är välkommen tillbaka

Jag har blivit inhyrd av både gamla och gamla gamla jobbet och det är ju trevligt
ibland.

Men det är olika hur arbetsgivare reagerar. De flesta brukar dock agera som att det inte är deras fel vad de än gjort innan så förvänta dig inte att du startar en revolution.


Du har samma resonemang som jag har, jag kommer nog inte säga något förrän jag har något klart men det kan bli knepigt om den nya arbetsgivaren vill höra sig för.

Nä någon revolution kommer jag inte att kunna starta för hur det än är så är det chefen som bestämmer och han kan ju inte låta personer som är lägre i rang diktera villkoren för då tappar han sin auktoritet.

Mentalt känner jag mig helt färdig med min nuvarande arbetsplats och efter att jag lämnat den för ett nytt jobb så känner jag inte för att återvända som situationen ser ut just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Vardon  
#487898 De lättaste samtalen jag har hadt när jag bytt jobb är de när jag varit helt ärlig mot den nya arbetsgivaren och det är inget nytt problem för folk när gamla jobbet får veta.

Kör på, var lite kräsen nyttja ditt kontaktnät, det är större än du tror.

Dock anser jag att du bör skaffa ett lika intressant jobb för att inte sänka kvaliten på skogsforum med dina bilder och berättelser

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#487901
Pessimisten skrev:Jag hade jobbat på som vanligt och inte tagit upp det före du har ett nytt avtal påskrivet.

Du är inte skyldig att berätta att du söker jobb, det får de räkna med när du bett om fast anställning utan att få någon respons.

Däremot kan det vara bra att avsluta så snyggt som möjligt med nuvarande jobb. Man tjänar aldrig något på att ha ovänner.


Jo jag ska avsluta så snyggt som möjligt och att vara ärlig är en hederssak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

uffejohan  
#487914 Utan satt veta några som helst detaljer, tycker jag anställningsformen ”säsongsanställning” 10 månader, sedan ”tack för hjälpen” i två månader, låter gamla brukspatronfasoner. Pågått i femton år, nej, du är värd en tryggare anställning och större respekt för din insats. Sök dej nåt nytt, det är alltid utvecklande. Du har säkert ett tillräckligt stort nätverk där du är välkänd så du slipper berätta för nuvarande arbetsgivare om dina planer.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#487919
uffejohan skrev:Utan satt veta några som helst detaljer, tycker jag anställningsformen ”säsongsanställning” 10 månader, sedan ”tack för hjälpen” i två månader, låter gamla brukspatronfasoner. Pågått i femton år, nej, du är värd en tryggare anställning och större respekt för din insats. Sök dej nåt nytt, det är alltid utvecklande. Du har säkert ett tillräckligt stort nätverk där du är välkänd så du slipper berätta för nuvarande arbetsgivare om dina planer.


I rättvisans namn så är jag lite medskyldig till omständigheterna då jag trivs att vara min egen i två månader, men trots det så kan kan ju tycka att arbetsgivaren kunde gett mig en tillsvidareanställning med möjlighet att jobba in komp för två månader.
Det är ju inget problem då jag ligger mellan 300 och 400 timmars övertid per säsong.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487920 På de 10 månader du jobbar med div skörd borde de bli lika många timmar som fastanställda har?
Fattar inte idén att inte behålla folk de känner och vet vad dom går för.
Lycka till med jobbsökandet :-BD
PS, de är (nästan) aldrig för sent att bli elektriker o leda strömmen istället för att bara följa den :D

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487921 Vad spännande, jag tror att du gör bäst i att inte säga något till nuvarande arbetsgivare i det här läget, om du inte tänker ha denne som referens. Jag har själv haft säsongsanställda i ca 10 år och man får ju räkna med att folk byter till fasta jobb om tillfället dyker upp.
Hade det gällt ett fast arbete så hade jag nog tyckt att man kan säga till i god tid att man funderar på att byta jobb, gärna så att man hinner vara med och lära upp den som ska ta över ens jobb. Är det en större firma med egen HR avdelning och massor med anställda så skulle jag vänta tills kontraktet är påskrivet och sen skicka in anmälan om uppsägning.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#487934
gnisten83 skrev:På de 10 månader du jobbar med div skörd borde de bli lika många timmar som fastanställda har?
Fattar inte idén att inte behålla folk de känner och vet vad dom går för.
Lycka till med jobbsökandet :-BD
PS, de är (nästan) aldrig för sent att bli elektriker o leda strömmen istället för att bara följa den :D


Denna säsongen har jag jobbat ca 2000 timmar.

Anledning till att jag vill byta beror inte enbart på anställningens art utan det finns också ett antal andra orsaker mest jobbrelaterat men också lite som har med hälsan att göra som i och för sig också delvis beror på jobbet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Andreas99  
#487944 Hej hej det måste vara de perfekta tiderna att byta jobb i, verkar som om det saknas duktigt folk i alla branscher.
Jag skulle kolla upp möjligheten att få förabevis för hjullastare och lull samtidigt som truckkortet. Det ger ännu fler möjligheter.
Sen är världen mycket mindre än man tror. Så nu när du har skrivit om dina funderingar här finns chansen att din chef få reda på det rycktes vägen, å det är det sämsta. Så nu tycker jag att det är bättre att du själv berättar om din plan innan det kommer fram från andra.
300-400 timmar övertid får du väl inte göra enligt arbetsmiljöverket som tillsvidareanställd, åker nog lättare under radan som säsongare.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#487949
Andreas99 skrev:Hej hej det måste vara de perfekta tiderna att byta jobb i, verkar som om det saknas duktigt folk i alla branscher.
Jag skulle kolla upp möjligheten att få förabevis för hjullastare och lull samtidigt som truckkortet. Det ger ännu fler möjligheter.
Sen är världen mycket mindre än man tror. Så nu när du har skrivit om dina funderingar här finns chansen att din chef få reda på det rycktes vägen, å det är det sämsta. Så nu tycker jag att det är bättre att du själv berättar om din plan innan det kommer fram från andra.
300-400 timmar övertid får du väl inte göra enligt arbetsmiljöverket som tillsvidareanställd, åker nog lättare under radan som säsongare.


Jag tror risken är större att arbetsgivaren får reda på mina avsikter när jag väl börjar söka jobb då ett par företag jag tänkt skicka frågan till har täta förbindelser med mitt jobb.

Angående övertiden har arbetsgivaren fackets godkännande även för tillsvidareanställda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Andreas99  
#487975 Då hade jag hellre berättat om mina tankar om att byta jobb själv. Inget att förlora på det och alltid trevligare att höra det direkt ifrån personen.
Går inte gränsen för övertid enligt arbetsmiljölagen vid 350timmar. Mer än det borde inte facket kunna godkänna. Mer timmar så ska det handla om grejer som riskerar människors liv. Jaja det är en annan fråga.
Lycka till i jobbletandet och jag är helt säker på att du kommer kunna välja mellan olika jobb och ta det du helst vill ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).