tor 04 dec 2008, 23:47#42833
Simba skrev:Maskinförarutbildningen i Finland lider nog av en hel del problem,såg att maskinskolan i Vasa hade skaffat böckerna
Staten satsar enorma summor på denna utbildning men antalet "färdiga" chaufförer är förvånansvärt få,många hoppar av och väldigt få stannar i branchen,det är väl iofs inte utbildningens fel men man får en känsla av att många kruksar i en ansökan till skolan utan att egentligen veta vad dom ger sej in i innan första praktiken hos entreprenörer så då lessnar många.
Tror nog dina böcker skulle göra stor nytta översatta här i landet,kolla med dom på skolan i Vasa och hör vem som sitter på slantarna i H-fors och ryck i dom där 🙏
Sen så finns ju vuxenutbildningsbranschen som verkar funka bättre,alltså lite äldre personer som vill byta bransch,dessa vet vad dom ger sej in på och har då större möjligheter att lyckas.
PS Jag förstår att ni inte kan skriva nåt negativt om kungahuset för då kommer SÄPO och för er till Guantanamo,vänta föressten det är nån som knackar på dörr
Tja, det där låter ju inte så bra. Han verkade ju vara en bra kille med många år kvar vid spakarna! Och inte tror jag att brudarna i kungahuset umgås med brats från Stureplan med kotlettfrisyr. Inte nu längre.
Men ack så reaktionär han var. Palme som idol. Nu när vi har Sahlin. Vem har till exempel längsta ögonfransarna och mest koll på toblerone? Och numer har hon säker sitt eget kreditkort med sig!
Och vad vore vi utan den ultrakristna högern i USA? Visserligen har de ju inte klarat att bomba ned dielsepriserna till en vettig nivå. Men de har ju gett oss så mycket att annat. Ta Nutrasweet till exempel. Ett mycket verkningsfullt gift som de uppfann på 70-talet. Tack vare denna mycket viktiga landvinningen (numer aspartam) kan vi nu köpa lightcola, den finns i pallvis, på varenda affär och bensinmack, och till ett pris som är lägre en dieselpriset! Och detta kan våra barn numera njuta av!
Nej, jag tror inte på det där. Att de vill ha någon envis finne med nån jäkla ”sisu” på den där ön. Tror han sitter i nån ”sauna” med en koskenkorva och nog lär han sjunga Säkkijärven polka. Och nog lär han ha chipstrimmat maskinen så den har 90 kpm på veven. Fastän det är en Iveco motor. Och sen kör han säker med dubbla 200cc pumpar! Och öronen är säkert alldeles för fulla med äkta melankoliskt finsk tango för att ha ska kunna höra kavitationsljuden!
Kontakten med Vasa har varit mycket positiv, med både Jonny och Tomas, raka rör från början till slut. Av alla lärare jag haft kontakt med i sommar och höst så är det nog om dessa jag kan säga: det känns som att jag talar med en kollega, och någon som vet vad han talar om! Såg just på ett papper att Tomas ville att jag skulle komma över till en mässa 25-27 mars: mästerskapstävlingar i yrkesskicklighet. Tar med mig Jenny så fixar hon skotningen. Och ställer jag upp så fixar jag det verbala.
Och nog skulle jag ha satt fart på en finsk översättning (13 000 ord är översatta). Jag tror att finsk perkele och svensk ”high quality know how” är den oövervinnliga kombinationen. Än kan vi lätt köra ifrån finnarna om vi vill. (och själv är jag ju halvfinne, dock med gener från en ö i havet!)
Säger en trött men glad
/Per-Erik