Avverkning (slutavverkning)

Arbete i avverkningslag

115 inlägg 45029 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42596 Fel forum är det i men en kommentar från Finland i allafall 8)
Vi har en president som håller ihop landet och får ALLA,både politiker och industribossar till vanliga "donare" att dra åt rätt håll när det kärvar till sej,här är presidenten oöverträffbar.I Sverige har ni ett kungahus som bara är till för skvallerblaskorna och sen ni dessutom inte har haft nån vettig politiker sen Palme så är det väl inte så konstigt att det är som det är :?:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#42674
Simba skrev:Fel forum är det i men en kommentar från Finland i allafall 8)
Vi har en president som håller ihop landet och får ALLA,både politiker och industribossar till vanliga "donare" att dra åt rätt håll när det kärvar till sej,här är presidenten oöverträffbar.I Sverige har ni ett kungahus som bara är till för skvallerblaskorna och sen ni dessutom inte har haft nån vettig politiker sen Palme så är det väl inte så konstigt att det är som det är :?:


Nu tror jag att Simba glömmer den viktiga funktion som skvallerblaskor faktiskt har. Inför den typen av produktion står ju alltid i konsumenten i kö, med pengarna i handen, och är beredda att köpa! Och sen måste du väl hålla med om att någon där ser riktigt bra ut att titta på. Och så har ju en del av dem bra hand med snabba bilar!

Skillnaden mellan länderna är uppenbar. En variant jag hört är att i Finland är det ”management by perkele” som gäller. Och hur känner man igen svenskar utomlands? En grupp människor står och ”diskuterar”.

Michaels berättar hur våra länder utvecklas. Och där tror jag att utbildning och kompetens, både i stor och smått är viktig. Du nämner energisektorn. Men har de efter att ha hanterat grot i 15-20 år ett genomarbetat detaljerat och bra dokument riktat till alla de som är inblandad i grothanteringen? Svar: niklas erik jesus. Men man pratar säkert om det. Att man nog kanske borde.

När jag grunnar över björskogsskötsel tänker jag ofta på att vi inte är särskilt duktiga på detta. Finland är duktigare. Här finns inte en gallringsmall som funkar när det ingår björk i beståndet!

Simba, hur har ni i Finland det med bra utbildningsmaterial, på finska, riktat till produktion (maskinavverkning) i skogsbruket?

Undrar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42684 Maskinförarutbildningen i Finland lider nog av en hel del problem,såg att maskinskolan i Vasa hade skaffat böckerna :smile:
Staten satsar enorma summor på denna utbildning men antalet "färdiga" chaufförer är förvånansvärt få,många hoppar av och väldigt få stannar i branchen,det är väl iofs inte utbildningens fel men man får en känsla av att många kruksar i en ansökan till skolan utan att egentligen veta vad dom ger sej in i innan första praktiken hos entreprenörer så då lessnar många.
Tror nog dina böcker skulle göra stor nytta översatta här i landet,kolla med dom på skolan i Vasa och hör vem som sitter på slantarna i H-fors och ryck i dom där 🙏
Sen så finns ju vuxenutbildningsbranschen som verkar funka bättre,alltså lite äldre personer som vill byta bransch,dessa vet vad dom ger sej in på och har då större möjligheter att lyckas.

PS Jag förstår att ni inte kan skriva nåt negativt om kungahuset för då kommer SÄPO och för er till Guantanamo,vänta föressten det är nån som knackar på dörr

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#42833
Simba skrev:Maskinförarutbildningen i Finland lider nog av en hel del problem,såg att maskinskolan i Vasa hade skaffat böckerna :smile:
Staten satsar enorma summor på denna utbildning men antalet "färdiga" chaufförer är förvånansvärt få,många hoppar av och väldigt få stannar i branchen,det är väl iofs inte utbildningens fel men man får en känsla av att många kruksar i en ansökan till skolan utan att egentligen veta vad dom ger sej in i innan första praktiken hos entreprenörer så då lessnar många.
Tror nog dina böcker skulle göra stor nytta översatta här i landet,kolla med dom på skolan i Vasa och hör vem som sitter på slantarna i H-fors och ryck i dom där 🙏
Sen så finns ju vuxenutbildningsbranschen som verkar funka bättre,alltså lite äldre personer som vill byta bransch,dessa vet vad dom ger sej in på och har då större möjligheter att lyckas.

PS Jag förstår att ni inte kan skriva nåt negativt om kungahuset för då kommer SÄPO och för er till Guantanamo,vänta föressten det är nån som knackar på dörr


Tja, det där låter ju inte så bra. Han verkade ju vara en bra kille med många år kvar vid spakarna! Och inte tror jag att brudarna i kungahuset umgås med brats från Stureplan med kotlettfrisyr. Inte nu längre.

Men ack så reaktionär han var. Palme som idol. Nu när vi har Sahlin. Vem har till exempel längsta ögonfransarna och mest koll på toblerone? Och numer har hon säker sitt eget kreditkort med sig!

Och vad vore vi utan den ultrakristna högern i USA? Visserligen har de ju inte klarat att bomba ned dielsepriserna till en vettig nivå. Men de har ju gett oss så mycket att annat. Ta Nutrasweet till exempel. Ett mycket verkningsfullt gift som de uppfann på 70-talet. Tack vare denna mycket viktiga landvinningen (numer aspartam) kan vi nu köpa lightcola, den finns i pallvis, på varenda affär och bensinmack, och till ett pris som är lägre en dieselpriset! Och detta kan våra barn numera njuta av!

Nej, jag tror inte på det där. Att de vill ha någon envis finne med nån jäkla ”sisu” på den där ön. Tror han sitter i nån ”sauna” med en koskenkorva och nog lär han sjunga Säkkijärven polka. Och nog lär han ha chipstrimmat maskinen så den har 90 kpm på veven. Fastän det är en Iveco motor. Och sen kör han säker med dubbla 200cc pumpar! Och öronen är säkert alldeles för fulla med äkta melankoliskt finsk tango för att ha ska kunna höra kavitationsljuden!

Kontakten med Vasa har varit mycket positiv, med både Jonny och Tomas, raka rör från början till slut. Av alla lärare jag haft kontakt med i sommar och höst så är det nog om dessa jag kan säga: det känns som att jag talar med en kollega, och någon som vet vad han talar om! Såg just på ett papper att Tomas ville att jag skulle komma över till en mässa 25-27 mars: mästerskapstävlingar i yrkesskicklighet. Tar med mig Jenny så fixar hon skotningen. Och ställer jag upp så fixar jag det verbala.

Och nog skulle jag ha satt fart på en finsk översättning (13 000 ord är översatta). Jag tror att finsk perkele och svensk ”high quality know how” är den oövervinnliga kombinationen. Än kan vi lätt köra ifrån finnarna om vi vill. (och själv är jag ju halvfinne, dock med gener från en ö i havet!)

Säger en trött men glad
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#47522 Är det någon som hittat något vettigt i böckerna? Något som var intressant eller tips om är värdefulla? För entreprenören/föraren eller markägaren?

Det finns en garanti på böckerna. Har någon hittat några felaktigheter? Minns en riktig duktig kollega som ansåg att det var fel att klämma i diffspärrarna när man kör rakt utför en brant backe. Men vi kom överens genom en kompromiss. Jag drev igenom min åsikt!

Vi efterlyser material för att kunna göra ännu bättre böcker på sikt, för produktion i skogsbruket.

Meddelar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

masterchief  
#47545 Du kan hälsa kollegan att jag med använder diffen i nedförsluten, speciellt om det är steningt :wink:
Spar in en hel del åka kana 8)

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#47582
masterchief skrev:Du kan hälsa kollegan att jag med använder diffen i nedförsluten, speciellt om det är steningt :wink:
Spar in en hel del åka kana 8)


Tja, jag har ju gjort en del gallringsuppföljningar och sett hur ni hårdingar klarar av att köra med en 2004: På skrå, nedför en slänt -rätt imponerande! Och i då alltså i en maskin som i allt väsentligt skiljer sig från en Lokomo 933!

För min del är det så här att jag dels gjort någon resa själv men framförallt såg jag min kollega komma med 901:an nedför en brant kort slänt (jag mittzonsfällde): Han hade hytttilten i botten, och du vet hur det är, cylindrarna på pendelarmarna är ju ihopkopplade med hyttilten, i körläge. Alltnog, där kom han nedför slänten, på tre hjul, och till slut i samma hastighet som en unge med ADHD, på en pulka i slutet på pulka backen på isigt underlag, med en alkoholiserad mamma som skriker: Kör fortare!

Hade han haft diffspärrarna i hade de gott lugnt och fint. Ja, hur gick det för kollegan. Bra tror jag. Fick nog byta kalsonger. Men dom skulle ju av en då. Det var ju fredag.

Misstänker –dock helt utan vetskap
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47810 Diffspärren åker i när det går utför, känns definitivt bättre :!:

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#48546
Jesper skrev:Diffspärren åker i när det går utför, känns definitivt bättre :!:


Tja, jag inbillar mig ibland att det gått utför en längre tid. Så egentligen borde jag nog lägga i den direkt när jag vaknar!

Skämt åsido, det är många som inte tänker på vilka vinster som finns med att använda diffspärr, vid körning rakt fram, utför.

Misstänker
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48552
Jesper skrev:Diffspärren åker i när det går utför, känns definitivt bättre :!:


haha! i onsdags när jag kört klart ett specifickt område med min trasiga lyftkolv ... skulle jag ta en "genväg" där jag kört utför förr på barmark :surp: ...nu var det ju massvis me kramsnö ...så det är bara att åka tänkte jag :geek: , hade ju kört halva dan med diff , och slog av när jag gjorde nåt instick ? .. och jag åkte "stjärtlapp" ca 4-5 meter ..men som sagt fick man en "aha upplevelse , och allt i hytten låg mot dörrn :surp: ...detta hade kunnat blivit en "generalvurpa" ... men man invaggas i nån slags falsk säkerhet och provocerar allt mer ju tuffare det är ...men jag fick en nogrann påminnelse om NEWTONS LAG .. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#48558
"spindeln" skrev:
Jesper skrev:Diffspärren åker i när det går utför, känns definitivt bättre :!:


och jag åkte "stjärtlapp" ca 4-5 meter ..men som sagt fick man en "aha upplevelse , och allt i hytten låg mot dörrn :surp: ...detta hade kunnat blivit en "generalvurpa" ... men man invaggas i nån slags falsk säkerhet och provocerar allt mer ju tuffare det är ...men jag fick en nogrann påminnelse om NEWTONS LAG .. :lol: :lol:


Tror du inte att det kan vara en annan lag? Exempelvis Murphys? Och är inte detta riktigt typiskt skogen? Att det bara "händer" saker? Ofta verkar det som om alltihop är helt förbannat, och predestinerat. Men bra att inget hände med dig.

Men å andra sidan: När det sker saker, nya utmaning framträder, och föränderligheten är tydlig: Vi är anpassade för detta! Och de utmaningar som arbetsdagen ger! Kanske är det därför även jag kört i en massa år?`Vi löser ju uppgiften och trivs!

Filosoferar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48560 jodå ! ..det kan var "murpyhys" lag som gäller ibland ...men det som kanske är mest skrattretande är att på detta forumet finns t.e.x ingen som fått en riktig "aha upplevelse" bara för att dom kör det eller det märket /färgen ... och då spelar det ingen roll i vilken tråd vi letar , det finns ingen som vågar skriva att man gjort en sån blunder som jag gjorde när jag glömde diffen .. men nu behöver jag inte åka till fjällen :lol: för jag har åkt utför med en skördare på 3 hjul ... och som tur var landade jag på en bilväg stående på alla tre/ fyra .. kan säga att det tog en stund att plocka ihop alla grejer som fanns i hytten och att all annan form av sk. terrängkörning fortfarande känns löjligt 8) :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#48563
"spindeln" skrev:jodå ! ..det kan var "murpyhys" lag som gäller ibland ...men det som kanske är mest skrattretande är att på detta forumet finns t.e.x ingen som fått en riktig "aha upplevelse" bara för att dom kör det eller det märket /färgen ... och då spelar det ingen roll i vilken tråd vi letar , det finns ingen som vågar skriva att man gjort en sån blunder som jag gjorde när jag glömde diffen .. men nu behöver jag inte åka till fjällen :lol: för jag har åkt utför med en skördare på 3 hjul ... och som tur var landade jag på en bilväg stående på alla tre/ fyra .. kan säga att det tog en stund att plocka ihop alla grejer som fanns i hytten och att all annan form av sk. terrängkörning fortfarande känns löjligt 8) :lol: :lol:


Nja, det där med Murphy: en av mina mycket få vänner, Mats uppe i Limedsforsen, han är rätt säker på att det är Erik. Så för hans del handlar det om att försöka se var Erik är någonstans: i hans arbetslag eller hos ngn kollega! Och enligt Mats är den där Erik en riktig jobbig jävel.

Men "aha upplevesle" p.g.a. färg. Den enda "aha" upplevelse jag haft är i en grön rastkoja och i en Lokomo 933. Och då måste jag nog å det bestämdaste hävda att körningen av en 933, efter kanske 10 år i olika maskiner, fick en att tänka, nu är jag med om ngt nytt.

Och blunder. Nu skojar du väl. Hade du talat med mig så vet du att jag ofta börjar ett samtal med att: Jag har gjort alla misstag som finns. Så där är jag expert! En bok om alla mina misstag skulle bli tjockare en bibeln!

Men vadå: En lite kana på 3 hjul? Inget tippat över framhjulen på skördaren så det kostade 325 000 kr? Du är ju en klippa!

Vi som framför en maskin kör inte E 4 mot Örebro. I 90 km. Jag har rest utför en slänt en gång. Växeln hoppade ur och maskinen var utan bromsar...

Har du inte skadat dig, eller ngn annan, har det gått bra!

menar nog en trött

/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48683
per-erik skrev:
"spindeln" skrev:jodå ! ..det kan var "murpyhys" lag som gäller ibland ...men det som kanske är mest skrattretande är att på detta forumet finns t.e.x ingen som fått en riktig "aha upplevelse" bara för att dom kör det eller det märket /färgen ... och då spelar det ingen roll i vilken tråd vi letar , det finns ingen som vågar skriva att man gjort en sån blunder som jag gjorde när jag glömde diffen .. men nu behöver jag inte åka till fjällen :lol: för jag har åkt utför med en skördare på 3 hjul ... och som tur var landade jag på en bilväg stående på alla tre/ fyra .. kan säga att det tog en stund att plocka ihop alla grejer som fanns i hytten och att all annan form av sk. terrängkörning fortfarande känns löjligt 8) :lol: :lol:


Nja, det där med Murphy: en av mina mycket få vänner, Mats uppe i Limedsforsen, han är rätt säker på att det är Erik. Så för hans del handlar det om att försöka se var Erik är någonstans: i hans arbetslag eller hos ngn kollega! Och enligt Mats är den där Erik en riktig jobbig jävel.

Men "aha upplevesle" p.g.a. färg. Den enda "aha" upplevelse jag haft är i en grön rastkoja och i en Lokomo 933. Och då måste jag nog å det bestämdaste hävda att körningen av en 933, efter kanske 10 år i olika maskiner, fick en att tänka, nu är jag med om ngt nytt.

Och blunder. Nu skojar du väl. Hade du talat med mig så vet du att jag ofta börjar ett samtal med att: Jag har gjort alla misstag som finns. Så där är jag expert! En bok om alla mina misstag skulle bli tjockare en bibeln!

Men vadå: En lite kana på 3 hjul? Inget tippat över framhjulen på skördaren så det kostade 325 000 kr? Du är ju en klippa!

Vi som framför en maskin kör inte E 4 mot Örebro. I 90 km. Jag har rest utför en slänt en gång. Växeln hoppade ur och maskinen var utan bromsar...

Har du inte skadat dig, eller ngn annan, har det gått bra!

menar nog en trött

/Per-Erik


det krävs en del förtydligande av siffrorna i inlägget av =)) =)) =)) "en trött per -erik "

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#48716
"spindeln" skrev:
per-erik skrev:
"spindeln" skrev:jodå ! ..det kan var "murpyhys" lag som gäller ibland ...men det som kanske är mest skrattretande är att på detta forumet finns t.e.x ingen som fått en riktig "aha upplevelse" bara för att dom kör det eller det märket /färgen ... och då spelar det ingen roll i vilken tråd vi letar , det finns ingen som vågar skriva att man gjort en sån blunder som jag gjorde när jag glömde diffen .. men nu behöver jag inte åka till fjällen :lol: för jag har åkt utför med en skördare på 3 hjul ... och som tur var landade jag på en bilväg stående på alla tre/ fyra .. kan säga att det tog en stund att plocka ihop alla grejer som fanns i hytten och att all annan form av sk. terrängkörning fortfarande känns löjligt 8) :lol: :lol:


Nja, det där med Murphy: en av mina mycket få vänner, Mats uppe i Limedsforsen, han är rätt säker på att det är Erik. Så för hans del handlar det om att försöka se var Erik är någonstans: i hans arbetslag eller hos ngn kollega! Och enligt Mats är den där Erik en riktig jobbig jävel.

Men "aha upplevesle" p.g.a. färg. Den enda "aha" upplevelse jag haft är i en grön rastkoja och i en Lokomo 933. Och då måste jag nog å det bestämdaste hävda att körningen av en 933, efter kanske 10 år i olika maskiner, fick en att tänka, nu är jag med om ngt nytt.

Och blunder. Nu skojar du väl. Hade du talat med mig så vet du att jag ofta börjar ett samtal med att: Jag har gjort alla misstag som finns. Så där är jag expert! En bok om alla mina misstag skulle bli tjockare en bibeln!

Men vadå: En lite kana på 3 hjul? Inget tippat över framhjulen på skördaren så det kostade 325 000 kr? Du är ju en klippa!

Vi som framför en maskin kör inte E 4 mot Örebro. I 90 km. Jag har rest utför en slänt en gång. Växeln hoppade ur och maskinen var utan bromsar...

Har du inte skadat dig, eller ngn annan, har det gått bra!

menar nog en trött

/Per-Erik


det krävs en del förtydligande av siffrorna i inlägget av =)) =)) =)) "en trött per -erik "



Nja, Spider, nu tror jag nog att du driver med mig. Men “What so ever”.

När det gäller förtydligande av siffror. När jag talar om 1 rastkoja så var hon på gränsen till att vara …
Och när det gäller 933 så var det inte en 928 som nog kanske gick lite bättre. (Annan bättre boggikonstruktion). När det gäller 10 år i maskiner så: Tja det var ju där och då. Idag är det nog snarare 15. Och när det handlar om 325 000 för att tippa över framhjulen: Tja, killen kom från nbg i Ljusdal och hade väl aldrig hört talas om att en skördare kan tippa över framhjulen. Så han sket i instruktionen och körde brant utför en backe. (Alternativ fanns). Det gick bra. Killen fick inga större skador, vad jag vet. Men för entreprenören, som gjorde en satsning på personen, blev notan drygt 300 000 sedan maskinen tippat över framhjulen och snett åt sidan! Och det är väl inget konstigt med det. Här finns kanske någon som provat 1270 A utan vätska i bakhjulen? Blev självfallet ekonomiskt kännbart.

Och till sist: 90 km är ju den hastighet man kanske kör på 50-sträckor, om förutsättningarna tillåter, kl 0300! Och stereon spelar ”Road to hell” med Chris Rea. Då bruka Harry sova.

Menar en numer mycket pigg och alert

/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).