Valmet 890 skrev:Har du statistik på att ni har ökat produktionen vid skördarbyten? 2-3000 tim är ingenting vid 6000 tim fick vi våran första störning sen hann vi med 2veckor stillestånd fram till 10000 tim. Du är ju hur maskinen funkar i säg 10-12000 tim som är intressant dom första 2000 är ju bara en prutt i havet
Andreas99 skrev:Det intressanta hade ju varit att jämföra en ny 07 a mot en ny 2017. Inte hur mycket produktionen ökar för att den gamla börjar bli sliten. Utan två maskiner från fabrik som visar vad tekniken har gjort med produktionen på 10år.
Beavern skrev:En sak man inte tänker på när man säger att nya maskiner ökar produktionen med si eller så mycket m3/h är att ersättningen är i princip den samma nu som för 10 år sedan medans en maskin idag är x antal 100 000 dyrare än vad den va 2007. Likaså löner mm till de som ska köra dem är i runda slängar 20% högre idag än 2007.
Jag upplever att lönsamheten/arbetad timme är densamma idag som 2007.
Summa sumarum så är det ett litet ekkorhjul som snurrar så länge nån springer.
uppsale skrev:Hänger helt på vilken skog och terräng dom får tampas i på optimal hygget med klen skog 0.4-0.6 i medelstam kanske inte men i dålig terräng o en grövre medelstam o sämre terräng desto mer.
Valmet 890 skrev:En dålig sak som jag ser det som skapar stillestånd med dom nya är det här att datorn ska kopplas in för att nolla felkoder jämt annars går den i nödläge.
På. 5an kan vi iaf byta adblu pump själv men var jag förstår så på dom nya ska felkoderna nollas bort med komatsu datorn innan det går att köra.
Samma sak med dieselvärmaren, in med webastodatorn för att kunna se fel och åteställa den om den gjort sina startförsök och låst sig, går inte längre att bara ta ur säkringen.
Sånt där kan göra mig irriterad.