Öppna kategorin

Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

63 inlägg 34048 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482805 Har du statistik på att ni har ökat produktionen vid skördarbyten? 2-3000 tim är ingenting vid 6000 tim fick vi våran första störning sen hann vi med 2veckor stillestånd fram till 10000 tim. Du är ju hur maskinen funkar i säg 10-12000 tim som är intressant dom första 2000 är ju bara en prutt i havet

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Andreas99  
#482806 Det intressanta hade ju varit att jämföra en ny 07 a mot en ny 2017. Inte hur mycket produktionen ökar för att den gamla börjar bli sliten. Utan två maskiner från fabrik som visar vad tekniken har gjort med produktionen på 10år.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

uppsale  
#482814
Valmet 890 skrev:Har du statistik på att ni har ökat produktionen vid skördarbyten? 2-3000 tim är ingenting vid 6000 tim fick vi våran första störning sen hann vi med 2veckor stillestånd fram till 10000 tim. Du är ju hur maskinen funkar i säg 10-12000 tim som är intressant dom första 2000 är ju bara en prutt i havet

Jo visst är det så men med tanke på att den maskinen endast har gått 2000 h har jag inte mer att jämföra med, o dom flesta maskinerna med det uppdaterade systemen har väl inte passerat mer än 6-8000 så det är väl svårt att gissa sig fram..

Det finns väl inte utskrivet på papper och dom maskinerna finns ju inte kvar men nog hugger vi mer fub per h i medel.

Men det gör sig ju mest skillnad i vilken körning man hamnar i, desto sämre körningar eller grövre stammar desto större skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

uppsale  
#482815
Andreas99 skrev:Det intressanta hade ju varit att jämföra en ny 07 a mot en ny 2017. Inte hur mycket produktionen ökar för att den gamla börjar bli sliten. Utan två maskiner från fabrik som visar vad tekniken har gjort med produktionen på 10år.

Det hade varit grymt intressant.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482816 Det hade varit ganska jämt lopp

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

uppsale  
#482817 Hänger helt på vilken skog och terräng dom får tampas i på optimal hygget med klen skog 0.4-0.6 i medelstam kanske inte men i dålig terräng o en grövre medelstam o sämre terräng desto mer.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Beavern  
#482818 En sak man inte tänker på när man säger att nya maskiner ökar produktionen med si eller så mycket m3/h är att ersättningen är i princip den samma nu som för 10 år sedan medans en maskin idag är x antal 100 000 dyrare än vad den va 2007. Likaså löner mm till de som ska köra dem är i runda slängar 20% högre idag än 2007.
Jag upplever att lönsamheten/arbetad timme är densamma idag som 2007.
Summa sumarum så är det ett litet ekkorhjul som snurrar så länge nån springer.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

halvproffs  
#482821 Samma ekorrhjul som vi skogsägare sitter i förmodligen. En som klagade på priserna fick till svar av en skogsforskare att det växer ju mer fub per ha nu genom förädlingen så du har ju samma betalt som förr :sad:

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Beavern  
#482823 Skogen-Sveriges basnäring[emoji57][emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Andreas99  
#482833
Beavern skrev:En sak man inte tänker på när man säger att nya maskiner ökar produktionen med si eller så mycket m3/h är att ersättningen är i princip den samma nu som för 10 år sedan medans en maskin idag är x antal 100 000 dyrare än vad den va 2007. Likaså löner mm till de som ska köra dem är i runda slängar 20% högre idag än 2007.
Jag upplever att lönsamheten/arbetad timme är densamma idag som 2007.
Summa sumarum så är det ett litet ekkorhjul som snurrar så länge nån springer.

Idag ska du oxå bygga en stor bro för att köra över ett dike. Du ska lämna spår garantier. Jag vet inte hur ersättningen ser ut för det här till entreprenör men jag misstänker att det inte är något entrepenören går plus på.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482836
uppsale skrev:Hänger helt på vilken skog och terräng dom får tampas i på optimal hygget med klen skog 0.4-0.6 i medelstam kanske inte men i dålig terräng o en grövre medelstam o sämre terräng desto mer.

Okey du säger 0,4-0,6 är klen skog för dig....
För våran del för vi oss i medelstam
Mellan 0,08-0,40 i slutavv, vi är ett rent slutavv gäng till 99 procent.
Så våra förutsättningar är nog lite annorlunda...
Och just det som beavern skriver här ovan, ersättningen är densamma som för 10 år sen men allt har blivit dyrare...
911.5 an kostade 3,5 miljoner 2012 nu ligger en ny på 4... Producerar den nya så mycket bättre? Nja tveksamt...

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

hemek_h18  
#482844 det stämmer maskinerna och reservdelar har blivit mycket dyrare och inte minst så har verkstäder blivit jävligt dyrt(mekanikern har högre timpeng än en skotare som kostar ca:3.8 miljoner) och största problemet (vad jag tycker) är att det är mycket elfel på maskinerna.
det där med att man producerar mer med nya maskiner är inte så enkelt som man tror
nya maskiner drar mer bränsle och får inte glömma bort adbluen som också kostar
visst producerar man mer i fina förhållanden men om det är tillräckligt för att det ska löna sig vette fan.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482880 En dålig sak som jag ser det som skapar stillestånd med dom nya är det här att datorn ska kopplas in för att nolla felkoder jämt annars går den i nödläge.
På. 5an kan vi iaf byta adblu pump själv men var jag förstår så på dom nya ska felkoderna nollas bort med komatsu datorn innan det går att köra.
Samma sak med dieselvärmaren, in med webastodatorn för att kunna se fel och åteställa den om den gjort sina startförsök och låst sig, går inte längre att bara ta ur säkringen.
Sånt där kan göra mig irriterad.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

skogsjan695xl  
#482883
Valmet 890 skrev:En dålig sak som jag ser det som skapar stillestånd med dom nya är det här att datorn ska kopplas in för att nolla felkoder jämt annars går den i nödläge.
På. 5an kan vi iaf byta adblu pump själv men var jag förstår så på dom nya ska felkoderna nollas bort med komatsu datorn innan det går att köra.
Samma sak med dieselvärmaren, in med webastodatorn för att kunna se fel och åteställa den om den gjort sina startförsök och låst sig, går inte längre att bara ta ur säkringen.
Sånt där kan göra mig irriterad.

Detta är presic så det var på min. Men jag fick en inläst en annan motorstyrning så nu kan jag bara bryta strömmen om nått blir fel i ad-blå. Har ett relä som skakar ur ibland så larm kommer upp ibland.
Diesel värmaren går nolla med säkringen fortfarande. Gjorde det för en månad sen när vattenpumpen lagt av och felkoden kommer upp direkt i skärmen.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en ny skördare resp. skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482884 Jasså det var ju då bra om dom gjort det så nu, för en kompis som äger den allra första 911 av nya generationen var tvungen att skaffa sig en egen webasto dator för att kunna göra det där själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).