Skotare

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

98 inlägg 52397 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#471462 Det sitter en liten kort 3/8-slang mellan pumphuset och växelväljaren, alltså riktningsväljaren. Den sitter på högersidan.
Jag har borrat ett 10mm hål i sprängkåpan för att kunna se in med kamera, men det gjorde jag på vänstersidan då det är bättre med utrymme där. Det gäller att hålet är på rätt ställe annars hamnar man mitt på convertern och då ser man inte nåt.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#471473 Ofan :surp: Det låter ju som större risk å vinna på bingo än å träffa rätt där . Men bra info . Då förstår jag vart den sitter :) tack :)

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#471478 Om du tittar på mina bilder tidigare i tråden så ser man det borde gå bra även på högersidan i närheten av tryckgivarröret.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#476448 @Patrik_tingsryd Hur går det med skruvandet? Jag har delat min maskin idag och hoppas att jag funnit felet, den nytillverkade packningen på ovansidan där tryckregleringen sitter monterad är troligen gjord av för tunt papper. Om så är fallet så är det ett solklart mekanikerfel och det blir väl svårt att svära sig fri från det.... En kartong med diverse o-ringar, en bussning+kolvring och några slitbrickor från BH Transmission står på bänken och väntar på att monteras i morgon och sen vore det väl själva *** om det inte skulle vara tätt. Det verkar iaf som att packboxen inte läcker nu, man får ju vara glad för det lilla... :lol:

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#476482 Hallå hallå ! Haha Ne här går det segt .... har skruvat lite med min John deere då skoplåset har förstört mitt humör :(( samt lite andra grejer på gården som bör göras innan vintern.. men ganska snart räknar jag dra i gång \:d/

Du har varit flitig ! Får verkligen hoppas det hjälper 🙏 kolvring och bussningar vart är dom till ?
Lägg gärna upp någon bild om du har möjlighet . Alltid upphetsande å se en blondin :-b

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#476848 Nu är den ihopsatt och provkörd......och det verkar hålla tätt. På BH Transmission har dom nog rätt bra koll på vad som behöver bytas när man ändå river ner allt. De rekomenderade att byta några "thrust washers" (teflonbelagda slitbrickor) och dessa kostade en knapp tusenlapp tillsammans men det tror jag att det var värt när jag såg hur en av dessa såg ut. För övrigt såg turbinen ut att vara i god form utan synliga skador, så nu siktar vi på ytterligare några års tjänst.
Den senaste läckan var med största sannolikhet den egentillverkade packningen av 0,5mm papper av nyare snitt, den ersattes med en ny som skars ur ett ark 1mm som legat i verkstan sen jag var barn så det är nog lika gammalt som maskinen. Pappret var otroligt rivsäkert och fuktades upp under natten innan montering.
Mätte upp trycket till 8,4bar på tomgång och 10,3bar vid ca 2000rpm.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#476860 Listan över lämpliga delar att ha hemma om / när man river. Packboxen är enkel att få tag på hos NH-återförsäljaren men jag tror att det är hit man ska vända sig om man vill gå lite mer på djupet.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#476863 Hoppas verkligen det fungerar nu :grin: jäkligt snällt av dig att lägga upp bilder och förklaringar !! Du är en klippa :-BD hur lång tid tog allt ungefär ?

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#476871 Jag har ju plockat ur motorn några gånger nu och om det bara var packboxen att byta så klarar man hela manövern på 4-4,5tim. Det förutsätter bra lyftmöjlighet och verktygen inom räckhåll. Första gången tog det 3,5tim att bara få ur motorn men då skulle allt plockas fram och riggas. Mest tid tar det att tömma oljor och kylvätska. Telefonsupport kan ordnas vid behov. :lol:

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#476903 Haha snällt av dig. :-BD du får säkert ett samtal :grin:

Hur kom du åt fram back slangen eller du bytte inte den ? \M/

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#476926 Jag lät bli att byta slangen då jag anser att det som finns att tillgå i slangväg idag är av betydligt sämre kvalité än den slang som sitter där nu. Det är ju så låga tryck det rör sig om så gummits kvalité är av störst vikt. Det var bättre förr..... :D

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#497348 Jag behöver hjälp... otur eller är ja riktigt trög .. fattar inte i vilken ordning alla metallskivor mm skall sitta mellan motor och momentomvandlare.. är det först den med 2 raka kanter och sedan den runda ? Hålbilden är ju sjukt dåligt ... verkar bara passa på ett håll har jag fel ? Mvh Patrik

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#497705 Hur har det gått för dig Patrik?

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#503864 Hej! Ursäktar sent svar.. det gick inte bra ..... bytt packbox då jag tyckte det var solklart att den var trasig.. har satt ihop maskinen och det läcker iaf. Jag Har ett lock på min på högersidan så skall försöka filma när den är igång och förhoppningsvis se vart det läcker ....

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#503932 Tråkigt att det inte blev tätt. Bytte du packningen på ovansidan? Hur såg slangen ut? Det finns även packbox(ar) vid fram/back-ventilen som sitter på högersidan, vet inte om den/dessa kan skapa problem. Bäst är ju helt klart om du kan komma åt med kamera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).