Skotare

OnTrack - nytt projekt med skotare på band

31 inlägg 16918 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471737 Kanske parkera på ris för inte frysa fast i underlaget på vintern?

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

bgl  
#471743 Största fastfrysningsrisken gäller all jordblandad isgegga som packar sig bland rullarna innanför banden och stelnar under den kalla natten!

Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

källefall8  
#471757 Man får nog räkna med en stund att rengöra på kvällarna vid risk för minusgrader, 4 ganska stora larver. Det tar en 10-15 minuter bara på grävarn å då är den ändå så stor

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Torbjörn Johnsen  
#476179 Skogforsk publicerade en teaservideo från spårdjupstest med OnTrac-maskinen. Den lär enligt säkra källor ha jämförts mot 10-hjulig Ponsseskotare, vanlig 8-hjulig(?) skotare samt en Malwaskotare med skotarvagn. Ska bli spännande att se resultatet!


   TS
Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Torbjörn Johnsen  
#476180 Ser ut att bli skapligt spårdjup i svängarna...

   TS
Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476200 Här kommer ett klipp på vår Malwa 560F med skotarvagn. Vagnen är en prototyp med navdrift på de bakre hjulen. Maskinerna skulle vara lastade med 75% , vi hade 7 ton totalt och Ponssen hade 11 ton. Instruktionen var att göra 10 överfarter men vi gjorde 15 st för att kompensera vår mindre last. I filmen ovan på Ontrack maskinen är spåren till höger Malwa'n med band och till vänster Malwa'n utan band.


Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Torbjörn Johnsen  
#476203 Hur många överfarter hade Malwan gjort när spåren hamnade på Skogforsks video? Hur gick det för OnTracen och de andra maskinerna? Är du belagd med tystnadsplikt eller kan du dela med dig här?

   TS
Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476205 Jag vet vet inte hur många överfarten Ponssen gjort på filmen för då hade jag åkt hem :grin: men vi hade kört 15 överfarter både med och utan band.
Utan last så avbröt dom vid några tillfällen när spåren blev mer än 35 cm djupa.

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

uppsale  
#476207 Dom vill inte prova med fiberdrive också? Kul o se jämförelse med möjligheten att ställa hastigheten på ytterhjulen.

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Torbjörn Johnsen  
#476210
swetrac skrev:Utan last så avbröt dom vid några tillfällen när spåren blev mer än 35 cm djupa.


Hur uppfattade du att du att OnTrac klarade sig jämfört med en konventionell skotare?

   TS
Avatar Fallback

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Axl  
#747740 Vad hände med den här maskinen?

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Ängagärdet  
#747785 Den spårade ur! 😎 👍

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Baggböla  
#753503
Axl skrev:Vad hände med den här maskinen?


De var väl ett EU-projekt med flera länder inordeuropa, och skulle skickas dit efter först varit i Sverige. Men det var ju några år sen det.

Jag har för mig att man testade man att ha antingen de bakre bandparen fasta så de alltid låg hositonelt med bakramen och en annan lösning där de bakre bandparen istället kan stiga och dyka lite. Körning på testbana visade sig att körning på med fasta band minskade vibrationerna så man kunde köra mycket snabbare än med vanlig skotare men inte något som man kunde uppnår med rörliga bakre bandpar. Med det visade sig även att med fasta bakre bandpar så det så mycket friktion mot marken att vid vid svängar så blev de för stora krafter för midjan, vilket gjorde att man införde rörliga bandpar men vid ett test visade sig som sagt inte kunna köra snabbare än en konventionell skotare.

Man kanske bygger en ny Ontrack med starkade midja, fasta bakband och en sänkt lastbärare som är mer som hos en virkesbil med plan botten.

Komatsus bandskotare visade sig tror jag ha mycket lägre bränsleförbrukning än en konventionell i terräng, särskilt i snö.

Så det visade sig väl att band var bra ut vibrationssynpunkt, körhastighet, körskador och bränsleförbrukning. Men har inte hört eller läst något om teknisk utbyttjandegrad eller kostnader.

Det lär nog dyka upp något i framtiden.

Olika länder skulle testa olika saker med maskinen, tex Norge skulle testa i brant terräng, Finland på torvmarker, Tyskland på brunjordar osv.

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Temlav  
#753509 Icke att förglömma överlägsen framkomlighet i mjuk terräng. (djupsnö och blötmyr)

Det lär nog fnulas en del på bandgående skotare i både Finland och Sverige.
Att en bandgående skotare blir dyrare än en hjulgående är helt säkert. Kraven på livslängd, tillförlitlighet och körhastighet är nog närmare militär standard än grävmaskinsstandard. (man vill ju inte drabbas av en bandkrängning ute i skogen, med fullt lass i 10-15 km/h...)

Jag sätter en tia på att nåt spännande presenteras på Elmia Wood 2022 eller Swedish Forestry Expo 2023!

Användarvisningsbild

Re: OnTrack - nytt projekt med skotare på band

Baggböla  
#753519
Temlav skrev:Icke att förglömma överlägsen framkomlighet i mjuk terräng. (djupsnö och blötmyr)

Det lär nog fnulas en del på bandgående skotare i både Finland och Sverige.
Att en bandgående skotare blir dyrare än en hjulgående är helt säkert. Kraven på livslängd, tillförlitlighet och körhastighet är nog närmare militär standard än grävmaskinsstandard. (man vill ju inte drabbas av en bandkrängning ute i skogen, med fullt lass i 10-15 km/h...)

Jag sätter en tia på att nåt spännande presenteras på Elmia Wood 2022 eller Swedish Forestry Expo 2023!


Nog fnulas det en del tror jag.

Hastigheter på 10-15 km i timmen är nog inte att räkna med så länge det finns en förare i maskinen. Om en skotare idag kör ca 2-5 km/h idag så tror jag mig minnas att prototypen Ontrack uppvisade ungefär ca 25-30 procent högre hastighet. Vilket isåfall bör motsvara 3-6 km/h. Kanske man kan öka det med olika band som sväljer olika djup och kanske kombinerat med olika hyttkomfortteknik som finns idag som typ Comfort Ride och Active Frame. Men den högre hastigheten motsvarar då samma vibrationer för föraren som idag, där kan man ju välja att köra med samma hastighet idag men då får man ingen produktionsökning men istället sparar man på förarens hälsa. Eller så kör man med den ökade hastigheten till dagens förarhälsa. Om man ska dra de till ytterligheter.

En fördel kan ju var med band är vid markberedning. Mindre och färre förarvibrationer är ju en stor fördel där.

En bandskotare bör ju har en fördel mot hjulskotare under sommarperioder då det är så pass torrt att skotare kör utan kedjor och band pga brandrisken, med då sämre terrängförmåga och bärighet. Något som inte drabbar en bandskotare med gummiband, förutsatt att de är utan broddar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).