Avverkning (slutavverkning)

Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

34 inlägg 13575 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475815 Finns det entreprenörer som kör direkt mot skogsägare i slutavverkning?
Gallring är ju mer vanligt men i slutavverkningar?

Är prissättningen transparent när skogsägarföreningar och bolag anlitar entreprenörer?
Jag menar om det kostar t.ex. 90 :-/fub för skogsägaren som anlitar en uppköparpart
får entreprenören de pengarna eller skall uppköparen skära emellan?

Någon som har erfarenhet?

Jag skulle gärna anlita någon oberoende skogsentreprenör och betala ett överenskommet grundpris
+ ett påslag för prestation.

Prestationen skulle då kunna grunda sig i så lite vrak som möjligt samt så mycket sågbart som möjligt.
Vad torr ni om detta upplägg hade det inte gett ett incitament för både entreprenör och skogsägare (försäljare av råvaran)? Jag är övertygad om att varje entreprenör vill göra ett så bra jobb som möjligt?

Vad har ni för tankar om detta? Finns det någon som jobbar så här idag eller som enbart kör direkt mot skogsägare? Finns det t.o.m. någon som är certifierad som kör så här?

Om ni har tips på entreprenör i närheten av Vårgårda så hör av er gärna via PM.

Må gott

//Niklas



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Andreas99  
#475817 Om jag var skogsentreprenör så hade det endast varit intressant om du var en så stor skogsägare så att du kunde sysselsätta en maskingrupp året om.
Att lägga tid på att komma fram till de här prestationsreglerna och hur de ska bedömas och att sedan riskera att behöva tjaffsa med dig om det efter avverkningen gör det hela rätt ointressant om det inte är för ett långt uppdrag.

Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

ananders  
#475823 Jag har anlitat en fristående skördade till en slutavverkning för ett par år sedan för att kunna skota ut själv. Han körde på timmpris vilket han förklarade med att markägaren blir bättre på att förröja då.
Att sedan skriva in att få så lite vrak som möjligt ökar risken att föraren blir lite försiktig och då kan sågbart hamna i massaveden.
En sak man kanske ska ha med i kontraktet är att de ska kapa besvärande rotben då leveransformen i detta fall räknas som leveransvirke och du har ansvar för att träden blir tillreda på rätt sätt. Det får vi nämligen göra efter de som avverkar på jobbets mark.
Jag satte inga prestation krav på den jag anlitade och utfallet blev:

Avverkningskostnad 51 kr/fub inklusive flyttning
Sågbart 75% trots mycket rotröta bitvis
Vrak 1,5%

Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Vedproducent  
#475827 Det som är lite trist är ju att det blir leveransvirke av det då. Innebär att du förlorar de höga premierna på timmer tex. Inte ovanligt med 150-200 kr/ m3 i påslag på listan på ett avverkningsuppdrag. Så för de flesta markägare blir det en mycket mycket dålig affär tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

hlb  
#475832 Jag har under några år anlitat fristående skördare för slutavverkning och skotar själv för att undvika körskador. Han kommer ett par dagar före julafton och kör ca en vecka. Förare är ägaren till maskinerna. Hans anställda förare vill ju vara hemma och kolla Kalle Anka de dagarna.
Jag får jobbet gjort precis som jag vill. Han risar extra så att det inte blir körskador och han lägger virket lite anpassat för traktor och griplastarvagn. Om jag inte är nöjd med något kan han korrigera varje dag. Vi vet båda att det kostar lite extra, men jag har ändå legat runt 40:-/m3fub för dåligt underröjd gammelskog, Är jag inte nöjd, finns det ytterligare en maskinägare som gärna skulle köra för mig.
OCH JAG FÅR INGA KÖRSKADOR att reparera efteråt.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475836 @Andreas99 Med tydliga avtal borde det inte vara jättesvårt att sätta upp spelreglerna, varför skulle en skogsägare tjafsa mer än en pressad inköpare/inspektor i en stor organisation, de har ju betydligt högre prestationskrav på sig.

Andreas du slår nog huvudet på spiken här självklart skiter en entreprenör fullständigt i den enskilde markägaren om man är engagerad av bolaget 220 dagar om året och det är de som betalar ens leverne.
Är du själv entreprenör?

@Vedproducent dessa 150-200 extra kronor bara för att bolaget skall få köra själva varför då? Leverans virke är ju samma råvara så förklara för mig skillnaden jag har aldrig blivit erbjuden detta.

Finns det någon annan med samma erfarenhet med så stora premier låter otroligt mycket?

@hlb låter ju fantastiskt bra varför skulle inte skogsägare och entreprenör kunna komma bra överens, står ju egentligen på samma sida mot bolaget om man tänker efter.

Kanske dags att ändra på spelreglerna i skogs Sverige?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Vedproducent  
#475842
nikan skrev:@Andreas99 Med tydliga avtal borde det inte vara jättesvårt att sätta upp spelreglerna, varför skulle en skogsägare tjafsa mer än en pressad inköpare/inspektor i en stor organisation, de har ju betydligt högre prestationskrav på sig.

Andreas du slår nog huvudet på spiken här självklart skiter en entreprenör fullständigt i den enskilde markägaren om man är engagerad av bolaget 220 dagar om året och det är de som betalar ens leverne.
Är du själv entreprenör?

@Vedproducent dessa 150-200 extra kronor bara för att bolaget skall få köra själva varför då? Leverans virke är ju samma råvara så förklara för mig skillnaden jag har aldrig blivit erbjuden detta.

Finns det någon annan med samma erfarenhet med så stora premier låter otroligt mycket?

@hlb låter ju fantastiskt bra varför skulle inte skogsägare och entreprenör kunna komma bra överens, står ju egentligen på samma sida mot bolaget om man tänker efter.

Kanske dags att ändra på spelreglerna i skogs Sverige?

Har du kollat prisnivån då? Vem brukar du sälja till? Ja det är nog ett vanligt påslag på listorna precis nu hos de flesta köpsågverken. Sen när du i en anbudsaffär kommer på priser netto på 550-600 kr fub rakt över så kan ju själv räkna och jämföra med listorna. Då får du lägga på lite till så jag var väldigt försiktig i mitt uttalande.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475843 Har också en "oberoende" skördare som hugger åt mig. Men innan vi börjar hugga så tecknar jag kontrakt med en lämplig virkesköpare som får skriva ett kontrakt på avverkningsuppdrag eller leveransrotköp. Köparen får lämna prislista till skördaren för att få apterat efter sina önskemål. Så får han också äran att betala förskott för huggningen till skördarmannen.

Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

hlb  
#475846 Jag har naturligtvis förhandlat med virkesköpare i förväg för att skördaren skall kunna ställa in datorn för önskat sortiment mm. Vi samarbetar alla tre, men jag kan bestämma.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475847 @Skogsola då skotar du själv?
@hlb självklart måste det ju vara gångbara sortiment

   TS
Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475848 @ Vedproducent. 550:- fub rakt över motsvarar ungefär 50:- premie på Södras prislista då är certifiering 20:- inkluderad.
Södras lista är ju lite normgivande och både Vidas och Deromes ligger ju högre just nu så då måste det ju vara lägre listor du utgår ifrån när du säger 150:- till 200:- i påslag det var det jag inte fick ihop.

Jag har för övrigt deklarerat att den som bjuder mig 600:-/fub rakt över får köpa min post jag har till salu. Det tycker jag är rimligt idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Vedproducent  
#475849
nikan skrev:@ Vedproducent. 550:- fub rakt över motsvarar ungefär 50:- premie på Södras prislista då är certifiering 20:- inkluderad.
Södras lista är ju lite normgivande och både Vidas och Deromes ligger ju högre just nu så då måste det ju vara lägre listor du utgår ifrån när du säger 150:- till 200:- i påslag det var det jag inte fick ihop.

Jag har för övrigt deklarerat att den som bjuder mig 600:-/fub rakt över får köpa min post jag har till salu. Det tycker jag är rimligt idag.

Hur tänker du då? Efter avverkningskostnaden inklusive massaved och bruttomätning. Du får räkna igen! Södra har väl inte grantimmerpriser mycket mer än 600 kr fub ens.

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475854
nikan skrev:@Skogsola då skotar du själv?
@hlb självklart måste det ju vara gångbara sortiment

Jo då skotar jag själv. Gör det hela en aning enklare. Huggningen prissätts efter aktuella listor baserade på medelstam.
Inget hokus-pokus

Avatar Fallback

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

nikan  
#475858 @Vedproducent

Södras Grantimmer pris på leveranstimmer är just nu 615:- + 8:- i apteringstillägg = 623:- certifiering 20:- vid dubbel certifiering
Detta ger 643:- + eventuella premier om de skulle vara 50:- så blir det 693:-
Om man nu räknar efterliknad på detta på senaste 5 års snitt så har det legat på 9% detta ger ytterligare 62:- påslag

Detta ger ca 755:-/fub bra eller dåligt får stå för var och en.
Sedan att man får vänta på efteyrlikviden 1 år och att det inte alls är säkert att den blir 9% eller lika gärna kan bli 12% eller 6% det är osäkerhetsfaktor.

Skall man jämföra södra så är det enkelt alla prislistor är officiella på hemsidan.

Leveranstimmer prislistan ligger på 615:-/fub + certifiering 20:- + 25:-/fub om medellängden är över 486cm detta travmäts på bil i en klass

Nu betalas också en marknadspremie på 25:-/fub detta ger totalt 615+20+25+25= 685:- + ev efterlikvid säg 9% (61:-) =746:-/fub

Leverans virke i detta fallet är inte 150:- - 200:- lägre!

Jag har räknat tro mig då jag fått både LRK förslag och Prisförslag både på fub och m3to på min post jag har till salu.

Visa mig gärna hur du kalkylerar utifrån påståendet att man erbjuder 150:- - 200:- högre pris.

Jag med flera är idel öra och öga.

Ha en trevlig fortsatt kväll alla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anlita oberoende avverkningsgrupp vid slutavverkning

Vedproducent  
#475861
nikan skrev:Vedproducent

Södras Grantimmer pris på leveranstimmer är just nu 615:- + 8:- i apteringstillägg = 623:- certifiering 20:- vid dubbel certifiering
Detta ger 643:- + eventuella premier om de skulle vara 50:- så blir det 693:-
Om man nu räknar efterliknad på detta på senaste 5 års snitt så har det legat på 9% detta ger ytterligare 62:- påslag

Detta ger ca 755:-/fub bra eller dåligt får stå för var och en.
Sedan att man får vänta på efteyrlikviden 1 år och att det inte alls är säkert att den blir 9% eller lika gärna kan bli 12% eller 6% det är osäkerhetsfaktor.

Skall man jämföra södra så är det enkelt alla prislistor är officiella på hemsidan.

Leveranstimmer prislistan ligger på 615:-/fub + certifiering 20:- + 25:-/fub om medellängden är över 486cm detta travmäts på bil i en klass

Nu betalas också en marknadspremie på 25:-/fub detta ger totalt 615+20+25+25= 685:- + ev efterlikvid säg 9% (61:-) =746:-/fub

Leverans virke i detta fallet är inte 150:- - 200:- lägre!

Jag har räknat tro mig då jag fått både LRK förslag och Prisförslag både på fub och m3to på min post jag har till salu.

Visa mig gärna hur du kalkylerar utifrån påståendet att man erbjuder 150:- - 200:- högre pris.

Jag med flera är idel öra och öga.

Ha en trevlig fortsatt kväll alla.
Du räknar ju inte nettopriser på alla sortiment/fub efter avverkningskostnaden. Södras grantimmerpris ligger i grundlistan på 615 kr för 22 cm plus. Sen har du alla lågbetalda sortiment och det är väl mer än halva volymen.

Men ett litet snabbt räkneexempel så du förstår då.
Grantimmerpris alla diametrar ner till 12 cm 800 kr fub
Massaved/rötved 320 kr fub
75 procent timmerandel ger 600 kr
25 procent massaved/rötved ger 80 kr
Totalt 680 kr fub -90 kr fub i avverkningskostnad och du får ett netto på 590 kr fub

Så grantimmerpriset på 800 kr fub i alla diametrar ner till 12 cm ska jämföras med Södras pris på 615 kr (i diameter 22 cm plus)

Ja då är ju påslaget 185 kr fub i diametrar grövre än 22 cm och avsevärt mycket mer på det klenare.
Är det tydligt nog eller något du inte förstår fortfarande?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).