nikan skrev:@Andreas99 Med tydliga avtal borde det inte vara jättesvårt att sätta upp spelreglerna, varför skulle en skogsägare tjafsa mer än en pressad inköpare/inspektor i en stor organisation, de har ju betydligt högre prestationskrav på sig.
Andreas du slår nog huvudet på spiken här självklart skiter en entreprenör fullständigt i den enskilde markägaren om man är engagerad av bolaget 220 dagar om året och det är de som betalar ens leverne.
Är du själv entreprenör?
@Vedproducent dessa 150-200 extra kronor bara för att bolaget skall få köra själva varför då? Leverans virke är ju samma råvara så förklara för mig skillnaden jag har aldrig blivit erbjuden detta.
Finns det någon annan med samma erfarenhet med så stora premier låter otroligt mycket?
@hlb låter ju fantastiskt bra varför skulle inte skogsägare och entreprenör kunna komma bra överens, står ju egentligen på samma sida mot bolaget om man tänker efter.
Kanske dags att ändra på spelreglerna i skogs Sverige?
nikan skrev:@ Vedproducent. 550:- fub rakt över motsvarar ungefär 50:- premie på Södras prislista då är certifiering 20:- inkluderad.
Södras lista är ju lite normgivande och både Vidas och Deromes ligger ju högre just nu så då måste det ju vara lägre listor du utgår ifrån när du säger 150:- till 200:- i påslag det var det jag inte fick ihop.
Jag har för övrigt deklarerat att den som bjuder mig 600:-/fub rakt över får köpa min post jag har till salu. Det tycker jag är rimligt idag.
nikan skrev:@Skogsola då skotar du själv?
@hlb självklart måste det ju vara gångbara sortiment
nikan skrev:Vedproducent
Södras Grantimmer pris på leveranstimmer är just nu 615:- + 8:- i apteringstillägg = 623:- certifiering 20:- vid dubbel certifiering
Detta ger 643:- + eventuella premier om de skulle vara 50:- så blir det 693:-
Om man nu räknar efterliknad på detta på senaste 5 års snitt så har det legat på 9% detta ger ytterligare 62:- påslag
Detta ger ca 755:-/fub bra eller dåligt får stå för var och en.
Sedan att man får vänta på efteyrlikviden 1 år och att det inte alls är säkert att den blir 9% eller lika gärna kan bli 12% eller 6% det är osäkerhetsfaktor.
Skall man jämföra södra så är det enkelt alla prislistor är officiella på hemsidan.
Leveranstimmer prislistan ligger på 615:-/fub + certifiering 20:- + 25:-/fub om medellängden är över 486cm detta travmäts på bil i en klass
Nu betalas också en marknadspremie på 25:-/fub detta ger totalt 615+20+25+25= 685:- + ev efterlikvid säg 9% (61:-) =746:-/fub
Leverans virke i detta fallet är inte 150:- - 200:- lägre!
Jag har räknat tro mig då jag fått både LRK förslag och Prisförslag både på fub och m3to på min post jag har till salu.
Visa mig gärna hur du kalkylerar utifrån påståendet att man erbjuder 150:- - 200:- högre pris.
Jag med flera är idel öra och öga.
Ha en trevlig fortsatt kväll alla.