sön 11 jan 2009, 18:12#47320
Det är vetenskapligt bevisat att borttag av grot o dyl ger tillväxtförluster ffa på svagare marker.Finns massor av fältförsök som bevisar detta.Bara en liten del av näringen utlakas.Förmultning av färska växtrester kan t.o.m förbruka en del kväve som fastläggs i marken och frigörs långsamt.Jämför med när man plöjer ned en gammal vall.Första året efter kan man t.o.m få kvävebrist p.g.a den stora grönmassa som skall brytas ned.På längre sikt får man högre mullhalt och bördigare jord.
Däremot är ju en krona i handen bättre än en tjuga om 50år,så helt fel behöver det ju inte vara.
I mina trakter är T24 en superbra bonitet vilket betyder att man får tillväxtförluster vid all borttagning av grot.Hur mycket skada det gör beror ju på vad virket kostar om väldigt många år.
Själv är jag försiktig med grot-uttag.Iofs delvis beroende på att jag tycker det är uselt betalt.1300-1800:-/ha är vad som brukar betalas och jag har inte hört någon som fått bättre betalt de senaste åren,allt biosnack till trots.
/Nisse