Niking skrev:Vem har tutat i dig detta? Certifieringsförsäljaren eller?
/Niklas
Vem säljer certifieringar?
Andreas99 skrev:Niking skrev:Vem har tutat i dig detta? Certifieringsförsäljaren eller?
/Niklas
busholle skrev:Andreas99 skrev:Niking skrev:Vem har tutat i dig detta? Certifieringsförsäljaren eller?
/Niklas
FSC och PEFC. Du tror väl inte de miljömärker på ideell basis?
Jämför med SNFs bra miljöval, det är rejäla kassakor.
jannee skrev:Vad jag fått mig itutat är det så enkelt att om virket inte är certifierat blir det svårsålt = sågverken får sämre betalt och detta i sin tur spiller över på skogsägaren som får MINDRE betalt för sitt ocertifierade virke.
Vill det sig illa kan denna prisskillnad mellan certifierat och ocertifierat stiga vilket in sin tur gör att alla förr eller senare måste certifiera sig om de över huvud taget ska kunna bli av med sin råvara.
Exakt samma var det för åkerier som INTE ville vara med i ISO, de blev undan för undan utfrysta av de stora speditörerna och det gick så långt att inget företag som var ISO certifierat vågade anlita ett åkeri som inte var ISO certifierat.
Allt är som ramsan om råttan på repet o.s.v.
Gransjöverken höll på att fibbla lite med just märkningar på sitt virke de skeppade över till England och det tog verkligen hus i helvete - konkursen var bara någon dag borta och huvuden fick rulla
saekb skrev:Jag har ingen aktuell skogsbruksplan. Tycker jag har koll på marken så jag tycker inte det behövs någon. Är det ett krav att man ska ha en skogsbruksplan? Jag levererar virket till ett mindre sågverk i närheten.