Avverkning (slutavverkning)

Är du Certifierad skogsägare?

141 inlägg 48277 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Andreas99  
#461282
Niking skrev:Vem har tutat i dig detta? Certifieringsförsäljaren eller?
/Niklas

Vem säljer certifieringar?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

jannee  
#461283 De sågverk jag levererar timmer till. Frågan ställs alltid om man är certifierad eller inte, svarar man nej får man höra att då kan vi tyvärr inte betala överenskommet pris utan det blir si och så mycket i avdrag.
Inköpare säger rent ut att när det blir gott om virke kommer de ocertifierade få svårt att få avsättning för sin skog.
Tror att man tjänar på att klappa katten medhårs :mrgreen:
Södra tar INGET för att göra en certifiering

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461292
Andreas99 skrev:
Niking skrev:Vem har tutat i dig detta? Certifieringsförsäljaren eller?
/Niklas

Vem säljer certifieringar?

FSC och PEFC. Du tror väl inte de miljömärker på ideell basis?

Jämför med SNFs bra miljöval, det är rejäla kassakor.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461294
busholle skrev:
Andreas99 skrev:
Niking skrev:Vem har tutat i dig detta? Certifieringsförsäljaren eller?
/Niklas

Vem säljer certifieringar?

FSC och PEFC. Du tror väl inte de miljömärker på ideell basis?

Jämför med SNFs bra miljöval, det är rejäla kassakor.

Precis! Någon aktör tjänar storkovan på certifieringar. Det borde någon journalist kunna avslöja.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Andreas99  
#461296 Men jag som skogsägare betalar inget för det?

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

kalhuggo  
#461302 Skogsägarföreningar med egen industri har väl inget annat val än att bjuda sina medlemmar på cert. Övrig skogsindustri får väl göra likadant, annars blir det nog tomt på vedgårdarna.
Vi betalar väl med att trots blommande högkonjunktur så är priserna på de nedersta våningarna :smile:

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Andreas99  
#461305
jannee skrev:Vad jag fått mig itutat är det så enkelt att om virket inte är certifierat blir det svårsålt = sågverken får sämre betalt och detta i sin tur spiller över på skogsägaren som får MINDRE betalt för sitt ocertifierade virke.
Vill det sig illa kan denna prisskillnad mellan certifierat och ocertifierat stiga vilket in sin tur gör att alla förr eller senare måste certifiera sig om de över huvud taget ska kunna bli av med sin råvara.
Exakt samma var det för åkerier som INTE ville vara med i ISO, de blev undan för undan utfrysta av de stora speditörerna och det gick så långt att inget företag som var ISO certifierat vågade anlita ett åkeri som inte var ISO certifierat.
Allt är som ramsan om råttan på repet o.s.v.
Gransjöverken höll på att fibbla lite med just märkningar på sitt virke de skeppade över till England och det tog verkligen hus i helvete - konkursen var bara någon dag borta och huvuden fick rulla :mrgreen:

Jag tror att Janne har rätt i allt han skriver förutom att jag inte har en aning om gransjöverken.
Certiferingskrav och miljökraven ökar nog i alla branscher och det går mer och mer åt att om du inte uppfyller köparens krav på det så vänder de sig till någon annan.

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Rohdin  
#461372 Det är helt klart svårare att sälja ocertifierat virke, dock styrs det mycket av vilken marknad ett sågverk är fokuserat på.
Europa och Asien marknaden köper mer eller mindre inte en planka som inte är certifierad, medans t.ex Afrika inte bryr sig det minsta.

Men det byts också mycket ocertifierad massa för certifierat timmer osv, från nästan alla sågverk mot Sveaskog/Bergvik och andra stora markägare som är dubbel certifierade.

Sen tycker jag personligen att 30kr/m³fub på timmer och 20kr/m³fub massaved (vid dubbel cert) inte är "dåligt" men beror väl också så klart vart man är.
Det jag tycker är "intressant" är att oavsett om virkespriset är 250 eller 500kr så är certifierings premien oftast samma, så i områden med sämre virkespriser slår certifieringspremien mycket högre.

Har man klenare avverknings/gallringar med hög massa andel gör 20kr/m³fub en hel del speciellt i klenare första gallringar är ofta skillnad mellan ett vinst netto eller inte.

Rohdin

   TS
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

saekb  
#472270 FSC och/eller PEFC certifierad? Har varit inne på PEFC hemsida och kollat. Är det någon som vill tipsa mig om hur man som självverksam skogsägare på ett enkelt sätt blir certifierad. Träffat två personer som båda var certifierade genom Södra. De fick 20 kr mer per m3. Ingen av dem trodde att det innebar kostnader med certifieringen och markhänsynen kontrollerades aldrig. Verkar lite konstigt tycker jag.
Jag, som självverksam skogsägare, vill certifiera mig utan att vara ansluten till något skogsbolag. Är det möjligt?

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

jannee  
#472275 Bäst är nog att höra med dem du brukar leverera ditt virke till om de inte kan hjälpa dig med en certifiering av din skogsbruksplan.
Har skogsstyrelsen gjort din plan vill de ha ca en tusenlapp för att släppa sina datafiler till någon annan aktör annars har den som gjorde din plan alla uppgifter och en certifiering är snabbt gjord.
Sedan är verkligheten sådan att ingen gör NÅGONTING av ren välvilja, antingen pengar eller att du levererar råvara :grin:

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

saekb  
#472281 Jag har ingen aktuell skogsbruksplan. Tycker jag har koll på marken så jag tycker inte det behövs någon. Är det ett krav att man ska ha en skogsbruksplan? Jag levererar virket till ett mindre sågverk i närheten.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472282
saekb skrev:Jag har ingen aktuell skogsbruksplan. Tycker jag har koll på marken så jag tycker inte det behövs någon. Är det ett krav att man ska ha en skogsbruksplan? Jag levererar virket till ett mindre sågverk i närheten.



Plan är ett krav i certifieringen, lika så dokumentation av åtgärder.

Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

axwell  
#472285 Jag blir alltmer övertygad om att fortsätta som tidigare, ev. certifiera den dagen det lönar sig.
Tvivlar starkt på att den dagen kommer. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Är du Certifierad skogsägare?

Rohdin  
#472286 http://skogscertifiering.se/

Är väl den "största" certifieringsföretaget som ej är bundet till en aktör.

http://skogscertifiering.se/valkommen-s ... fieringen/

Rohdin

   TS
Avatar Fallback

Re: Är du Certifierad skogsägare?

saekb  
#472303 Tack för all information! Nu får jag räkna på det hela. Certifieringen verkar inte så dyr. Kostnaderna är väl större för den gröna skogsbruksplanen och de kontroller som sedan görs löpande för att säkerställa att standarden följs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).