sön 21 maj 2017, 18:18#456131
Där ser man, att årsmodellen kunde ringas in bara med hjälp av felsymptomen.
Enklast och smidigast är att du demonterar VBU'n och ser till att beställa backup batteriet och får hjälp med att byta det av någon som är duktig på att löda innan du kanske tar ut någon tekniker från Komatsu för att hjälpa dig med uppstart av datorn igen, på plats i maskinen.
Du kanske fortfarande har någon mindre elektronik reparationsfirma i din närhet,
om du inte grejar det själv vill säga.
Med enkla medel demonterar du ut VBU'n själv.
Lossa de bägge M8 skruvarna direkt bakom stolskenorna så du kan fälla fram förarstolen.
Därefter lossar du två snabbspännen på hela luckan under bakrutan, där bla skrivare och VCU sitter.
Fäll enklast ut den hela vägen och dra av den av gångjärnen och ställ den rakt upp på sidan mot kran pelaren.
Då kommer du enklast åt VBU'n som sitter fastskruvad på bakre hyttväggen med två eller fyra insexskruvar, mellan kontakterna på VBU'ns gavlar.
Var noga då kontakterna demonteras ur och bruka inget våld så låsningarna på kontakterna går av,
och kontrollera märkningen på kablar mot märkningen på VBU vid demonteringen.
Då det har förekommit att vissa kontakter på B5- A till H har fått bytt plats vid programvaruuppdateringar genom åren.
Har för mig att det framförallt gäller B5- E och B5-F för bla skärm/ display samt skrivarkabeln.
Backup batteriet är nämligen fastlött direkt på kretskortet, så VBU'n måste skruvas isär.
Det är viktigt att inte värma benen för mycket,
då det nya batteriet monteras, men det får ju samtidigt inte bli någon dålig lödning.
Batterier har jag själv köpt på ELFA till detta.
Samt att jag bifogar en anvisning där det framgår vad batteriet heter.
Finns säkert även på bla. Kjell & Co i dag.
Byte av backup batteri i VBU SF.pdf
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto