Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

valmet 901 livlös....

13 inlägg 17258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

valmet 901 livlös....

Stha  
#456085 Hej ....har varit å kollat på en maskin å den startar å midjestyrningen funkar men annars var den död....den var tvångskörd till platsen nyligen. ...hoppas någon har nån idé vad det kan vara. .



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: valmet 901 livlös....

JoTh  
#456119 Svårt att komma med några rättmätiga tips vad det är som är fel, då man inte vet vad det är för årsmodell på 901'an du kollat på. 901 har tillverkats i 33 år!, då den lanserades 1984.
Men av felsymptomen, skulle jag tror att det är någon från senare 90 talet kanske,
med VMM2000 eller det första Maxi systemet.
I sådana fall skulle det troligen kunna vara så att VBU'n (Valmet Base Unit) har tappat alla sina inställningar om maskinen har stått länge.
Beroende på display kanske det står ett ? (frågetecken) och blinkar på skärmen.
Då det sitter en VSU (Valmet Steering Unit) som det är separata styrkanaler på och då borde styrvippan fungera, trots att VBU'n har gått i laddläge.
Är det en maskin med styrsystem som jag nämnt ovan sitter det tre lysdioder på ena kortsidan/ gaveln på VBU'n. Troligen kan dessa stå och dubbelblinka.
Är det så går det att testa och byta backup batteri i VBU och formatera datorn.
För att få fart på dessa datorer är det lite bakfram mot en vanlig typ PC.
Då man först laddar programvaran i den och därefter formaterar man datorn för att de skall starta upp.
Därefter måste en hel del inställningar göras innan man får maskinen att fungera igen.
Kan vara lite trixigt att veta vad det skall vara för program i vissa äldre maskiner, och därför är det enklast att bara byta backup batteriet och formatera datorn, och se om den hoppar i gång.

Kan naturligtvis var lite vad som helst på en gammal maskin, men detta med datorer som har gått i laddläge är inte helt ovanligt om det är gamla grejer som stått still en längre tid.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

Stha  
#456122 Tack för svar....det är en -97. ....tänkte om man tar ut en service tekniker å åtgärdar på plats. ...den var ju tvångskörd dit den står nyligen. ...kan man göra detta med tangentbordet å isåfall hur ?

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 livlös....

JoTh  
#456131 Där ser man, att årsmodellen kunde ringas in bara med hjälp av felsymptomen. :roll:

Enklast och smidigast är att du demonterar VBU'n och ser till att beställa backup batteriet och får hjälp med att byta det av någon som är duktig på att löda innan du kanske tar ut någon tekniker från Komatsu för att hjälpa dig med uppstart av datorn igen, på plats i maskinen.
Du kanske fortfarande har någon mindre elektronik reparationsfirma i din närhet,
om du inte grejar det själv vill säga.
Med enkla medel demonterar du ut VBU'n själv.
Lossa de bägge M8 skruvarna direkt bakom stolskenorna så du kan fälla fram förarstolen.
Därefter lossar du två snabbspännen på hela luckan under bakrutan, där bla skrivare och VCU sitter.
Fäll enklast ut den hela vägen och dra av den av gångjärnen och ställ den rakt upp på sidan mot kran pelaren.
Då kommer du enklast åt VBU'n som sitter fastskruvad på bakre hyttväggen med två eller fyra insexskruvar, mellan kontakterna på VBU'ns gavlar.
Var noga då kontakterna demonteras ur och bruka inget våld så låsningarna på kontakterna går av,
och kontrollera märkningen på kablar mot märkningen på VBU vid demonteringen.
Då det har förekommit att vissa kontakter på B5- A till H har fått bytt plats vid programvaruuppdateringar genom åren.
Har för mig att det framförallt gäller B5- E och B5-F för bla skärm/ display samt skrivarkabeln.
Backup batteriet är nämligen fastlött direkt på kretskortet, så VBU'n måste skruvas isär.
Det är viktigt att inte värma benen för mycket,
då det nya batteriet monteras, men det får ju samtidigt inte bli någon dålig lödning.
Batterier har jag själv köpt på ELFA till detta.
Samt att jag bifogar en anvisning där det framgår vad batteriet heter.
Finns säkert även på bla. Kjell & Co i dag.

Byte av backup batteri i VBU SF.pdf

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

Stha  
#456157 Får tacka för svaret. ...jag bor tyvärr mer 40 mil ifrån maskinen så det blir att anlita någon tekniker där den står. ..det är väl lika bra för få den på en trailer. .

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 livlös....

JoTh  
#456179 Står maskinen så långt bort är det ju en annan femma!
Men se till så de inte bara vill stoppa i en utbytesdator för att åtgärda felet,
istället för att först testa att byta backup batteriet.
Kan faktiskt vara lika bra att även byta backup batteriet även i VCU'n (Valmet Calculate Unit, för apteringen),
om inte annat i förebyggande syfte.
Dock sitter det ett annat liknande batteri i den.
Då även VCU'n behöver laddas om / formateras för att den skall fungera, om det också skulle ha tappat spänningen.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

Stha  
#456180 Dom hade flyttat maskinen med tvångskörning. ...hur gör man det ?

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901 livlös....

JoTh  
#456212 Har provat att tvångsköra maskinen med tangentbord mer för att testa att det fungerar någon gång.
Men då var VBU'n riktig, så jag är osäker på om det funkar då den står i laddläge.
Framgår i Maxi Harvester instruktionsboken hur man gör, så det är alltid värt ett försök.
Vill råda till att mer eller mindre ha instruktionsboken i knät för att läsa vilken knapp som styr vilken funktion i sådana fall.
Annars har Komatsu teknikern en speciell "grålåda" som det går att koppla på transmissionen för att tvångsstyra den samma med, det är några vippbrytare och potensiometrar.
Den "grålådan" är det enkelt att flytta på maskinen med, helt utanför det övriga styrsystemet.
Den används normalt vid injustering av transmissionens hydraultryck.
Styrningen har du ju fortfarande, eftersom du har en VSU som funkar.

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

Stha  
#456213 Ja på något sätt har dom flyttat maskinen. ...får väl se om han som säljer får tag i någon som gör den lättare körbar för att komma upp på trailer. ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

Stha  
#466654 Ja nu funkar maskinen. ...alla datorer var till Värmlands It service å fick en återupplivning. .

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

Stha  
#466658 Fick bra hjälp av Wij maskin i Ockelbo..kanon bra :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

jskatil  
#468555
Stha skrev:Ja nu funkar maskinen. ...alla datorer var till Värmlands It service å fick en återupplivning. .


Hvilke deler ble levert til oppgradering, hva oppgraderte de og hva kostet det?

Användarvisningsbild

Re: valmet 901 livlös....

Stha  
#468705 Det var genom gång av datorn med skärm och VBU ....datorn var något kabelbrott. ..Sedan körda i bänk...ca 8000 exkl.
Värmlands it service i Deje är bra :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).