ons 02 aug 2017, 16:47#466436
JohannesG skrev:Keslas konstruktion bör även vara enklare att köra med flyt utan automatik. Kvistknivarna behöver bara hållas an mot stammen, och matningen sker med två funktioner. Fram/Back, Öppna/Stäng. Är man ute efter en enkel maskin är nog inte detta så dumt ändå.
Jag har en Kesla 40LFe alltså med joystick och den är enkel att få flyt med när man väl lärt sig köra.
Man gör lixom en runtgående rörelse höger-ner-vänster-upp för att slå ett slag och ta nytt grepp.
Samtidigt balanserar man knivtrycket med tummen på ena tumknappen, så man inte råkar kapa kurvig björk.
Jag har kört ca 20kbm och kan nästan det där med flytet, andra är kanske mer snabblärda men tyvärr råkar
jag ofta slita/skära av små björkar lite då och då, så knivarnas variation av anliggningstryck är viktigt.
Sen måste man ju backa och ta om missade grenar ibland och då får man tänka till igen.
Raka granar kan man nästan köra blundandes.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.