Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 299648 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#466420 Fast om det är manuellfällt bör inte grenarna längst ner vara ett problem då man brukar stamkvista med sågen.

Keslas konstruktion bör även vara enklare att köra med flyt utan automatik. Kvistknivarna behöver bara hållas an mot stammen, och matningen sker med två funktioner. Fram/Back, Öppna/Stäng. Är man ute efter en enkel maskin är nog inte detta så dumt ändå.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

källshult  
IMG_20170802_150020.jpg
IMG_20170802_150036.jpg
IMG_20170802_150030.jpg
IMG_20170802_150041.jpg
IMG_20170724_204739.jpg
nu börjar jag bli klar med montering av Kesla på vagn är det provkörning och fin justering

Användarvisningsbild

stegmaster  
JohannesG skrev:Fast om det är manuellfällt bör inte grenarna längst ner vara ett problem då man brukar stamkvista med sågen.

Jo det er klart, men jag tänkte om man kunne fått det til så på et vanligt aggregat med fällning, så vore det en fördel tycker jag.

snurra  
JohannesG skrev:Fast om det är manuellfällt bör inte grenarna längst ner vara ett problem då man brukar stamkvista med sågen.

Keslas konstruktion bör även vara enklare att köra med flyt utan automatik. Kvistknivarna behöver bara hållas an mot stammen, och matningen sker med två funktioner. Fram/Back, Öppna/Stäng. Är man ute efter en enkel maskin är nog inte detta så dumt ändå.

Kvistknivarna hålls ner automatiskt via hydrauliken på båda varianterna (40 lf/ 40 lfe)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466425 Är de inte kvistkniv både uppe o nere på tapio o bjm350?

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JohannesG skrev:Keslas konstruktion bör även vara enklare att köra med flyt utan automatik. Kvistknivarna behöver bara hållas an mot stammen, och matningen sker med två funktioner. Fram/Back, Öppna/Stäng. Är man ute efter en enkel maskin är nog inte detta så dumt ändå.

Jag har en Kesla 40LFe alltså med joystick och den är enkel att få flyt med när man väl lärt sig köra.
Man gör lixom en runtgående rörelse höger-ner-vänster-upp för att slå ett slag och ta nytt grepp.
Samtidigt balanserar man knivtrycket med tummen på ena tumknappen, så man inte råkar kapa kurvig björk.
Jag har kört ca 20kbm och kan nästan det där med flytet, andra är kanske mer snabblärda men tyvärr råkar
jag ofta slita/skära av små björkar lite då och då, så knivarnas variation av anliggningstryck är viktigt.
Sen måste man ju backa och ta om missade grenar ibland och då får man tänka till igen.
Raka granar kan man nästan köra blundandes.

Användarvisningsbild

källshult  
#466443 Har provkört användare vagnens hydraulik och en 3/2 ventil för att skifta mellan kran och stegmataren. Det funkar bra när man lär sig att trycka på knappen när man ska skifta. Kör på 1200 varv på traktorn provade med att köra på 1500 och då gick det lite fortare men tycker att det är bättre på 1200 käns trevligare med lägre varv blir mindre ljud. Nu har jag den långt bak och vagnen är ihop dragen men kommer ändra på det det var ett prov att ha den så tycker inte det blev bra. Kranen blir svagare när man jobbar med den längre bak. Så den ska sitta långt fram. Processorn är från 96 och ventil paketet är inte så bra spakarna vill inte gå tillbaka till neutral läge riktigt får hjälpa till lite men man lär sig det och det är inte samma ventil som på dom nyare. Det hade varit bättre med el styrning blir smidigare montage. Tyvärr så tillåter inte min ekonomi till det just nu. Men det är mycket bättre att köra med detta än att använda motorsågen och dra ihop virket.

Användarvisningsbild

källshult  
Kesla stegmataren

#466456 Så Kessla LFe har inget automatikläge för frammatningen som Arbron o Tapion?

Användarvisningsbild

JohannesG  
#466458 Vilket flöde får du ut vid 1200varv på motorn då?

Ett (välsmort) vajerstyrt ventilpaket borde väl funka, behövs väl inte någon enorm finkänsla för att köra? Borde ju underlätta monteringen utan att gå över till elektriskt om någon nu skulle vilja. Joystick för matningsfunktioner och spakar till resten.

Användarvisningsbild

källshult  
gnisten83 skrev:Så Kessla LFe har inget automatikläge för frammatningen som Arbron o Tapion?

Det går att köpa ett styrsystem av jobo fick en offert på ca 50 000 kr

Användarvisningsbild

källshult  
JohannesG skrev:Vilket flöde får du ut vid 1200varv på motorn då?

Ett (välsmort) vajerstyrt ventilpaket borde väl funka, behövs väl inte någon enorm finkänsla för att köra? Borde ju underlätta monteringen utan att gå över till elektriskt om någon nu skulle vilja. Joystick för matningsfunktioner och spakar till resten.

Vet ej vad jag har för flöde vid det varvet det sitter en pump och växellåda men det räcker till mig. Var inne på att ha vajerstyrt då hade man fått spakarna närmare när man kör. Nu har jag bar provkört får se hur det funkar till hösten när man dra igång med gallring

Användarvisningsbild

JohannesG  
#466465 Hur bred blir stegmataren när den står i arbetsläge? Skulle det vara möjligt att använda en 2m kolv i stället? Eller dubbelteleskop? Har för mig att detta diskuterades tidigare någonstans.

#466466 Så du måste köpa de av en annan leverantör för att få funktioner som är standard på på de andra kranhängda skördarna

Användarvisningsbild

Sidekicknicke  
#466467 Hej Vad kan man begära för en patu stegmatare, fullt fungerande, 5spak, årsmodell oklart, hittar ingen id-plåt. Har/är vagnsmonterad.

ursäkt trådval, visste inte var jag skulle fråga annars.

/N

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar