fre 14 jul 2017, 21:48#463942
Det duger!
Men i sakfrågan, jag använder min fyrhjuling till all skogsskötsel i min skog. Jag fäller även och kör ut till andra där det inte går komma fram med en traktor. Med band tar jag fram virke över myrar och djup snö där ingen traktor eller skogsmaskin kan komma fram utan att spåren förskräcker.
Den används till 99% för arbete, där en del även faktureras, och möjligen 1% till "hobby"
Jag, och alla andra seriösa användare av detta arbetsfordon kör den knappast i hastigheter över 3 km i skogen och 10 på väg. Kanske i 15 då vi känner oss extra lössläppta när vagnen är avhängd framåt våren.
Så exemplet med 35 km/h med en terrängregistrerad fyrhjuling är för mig fullständigt främmande och inte på något sätt relevant när man diskuterar fyrhjuling som arbetsfordon.
Låt oss gärna diskutera problemet med fyrhjulingar som körs fort för nöje. Vi kan också reflektera över alla dessa som kör berusade på dessa fordon. Vi kan också prata om hur svaga de är jämför med en traktor. Men låt oss samtidigt hålla isär alla dessa frågor från varandra.
Vi som använder fyrhjulingen som ett seriöst, kommersiellt, redskap i vår dagliga gärning, blir glada då!
Lika lite som de som använder traktorer i sin dagliga gärning är betjänta att vi lyfter fram påhittade exempel på när man kan sladda runt med en 45-tons traktor med släp i 75 km/h i stadsmiljö. "Vill inte tänka på vad som händer om den välter!"
(för övrigt så projektledde jag utredning om de nya snabba traktorerna på uppdrag av transportstyrelsen för några år sedan så lite insikt i dessa frågor har jag).