Traktorer och processorer

Otäck olycka med traktor.

46 inlägg 18049 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

bgl  
#463713 För varje olycka med traktorer för jord- eller skogsbruk kommer vi ett steg närmare krav på årlig besiktning av alla fordon som körs på allmän väg. Och nu är det snart inte många steg kvar! Besiktningskrav motsvarande lastbil och förarbehörighet motsvarande lastbil med släp kommer att bli dyrt och komplicerat.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

stegmaster  
#463715
gnisten83 skrev:Enda begränsningen är väl 60ton o 24m o 40km/h, lite sjukt


hmm, inte helt samma lager som här i Norge då.
Maks totalvikt (som er skrivit i reg,beviset, altså inte den aktuella vikten) på traktor/släp er 25t fram tills man har 2 år erfarhet eller fyllt 21år.

Citat från Norska vägverket:
Minstealder for klasse T er 16 år når traktor (med eller uten tilhenger) har en samlet tillatt totalvekt på maks 25 000 kg. Vektbegrensningen faller bort når du har fått to års erfaring i klasse T eller har fylt 21 år.  

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463748 Trodde det krävdes C för sådan körning som anställd, sen fick man lära sig med mf 135 m.m att ta det lugnt i utförslöpor med släp

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Aqualize  
#463808
bengt.a skrev:Trodde det krävdes C för sådan körning som anställd, sen fick man lära sig med mf 135 m.m att ta det lugnt i utförslöpor med släp

C krävs när man kör utanför det egna företaget i transport åt mot betalning (då måste man ha Yrkestrafiktillstånd) med transport av något.
Inom företaget eller om det rör jordbrukssaker är det inget krav på C.

Rickard Didriksson kör ju för ett annat företag/näringsidkare men att hämta ett balsläp (som ser tomt ut) är väl tomkörning för just baltransport, dvs jordbruksundantaget.
Senast redigerad av Aqualize tor 13 jul 2017, 23:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Otäck olycka med traktor.

husqvarna_med_sthil  
#463832 Fagerlund vilken tur han hade grabben, skönt att det gick bra, grejer går att återställa.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

ananders  
#463836 Han ska faktiskt ha en stor eloge för att han använde bältet. Annars hör det nog till ovanligheten att bältet används i traktorer eller?
Jag gör det ytterst sällan. :oops: En bekvämlighets grej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Göt  
#463903 Ja tycker att det var skönt att det gick bra

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Mannfolk  
#463905 Verkar som en otroligt smart kille som använde bältet! Det gör man ju aldri fast man har det tillgänglit. Sedan angående inbromsningen så har valtra dåliga bromsar och ännu sämre när de är 11000timmar. Var balvagnen fullastad eller tom?

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

ananders  
#463906
Mannfolk skrev:Verkar som en otroligt smart kille som använde bältet! Det gör man ju aldri fast man har det tillgänglit. Sedan angående inbromsningen så har valtra dåliga bromsar och ännu sämre när de är 11000timmar. Var balvagnen fullastad eller tom?


Den var tom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

JensSkoog  
#463910 Inte alla har tur.
Kan verka som den här olyckan skedde under luftpåfyllning i ett däck idag.

http://www.varden.no/nyheter/person-omk ... -1.2058286

Vet att det har varit likadan saker framme tidigare, men hittar inte tråden.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

MrStraightpull  
#463918 @ JohannesG: Angående att köra traktor (klass a misstänker jag att du menar) med bara B-körkort. Det är ofattbart att det för den nya traktorklassen b, som får framföras i max 50 km/h men konstruktivt kan gå fortare, endast krävs B körkort. Vi kommer att få läsa om värre olyckor snart. CE är den enda rimliga korkortsbehörigheten för klass b traktorer (skulle också minska intresset för de ATVer som nu "fusk" klassas som traktor B men som naturligtvis gör över 100 km/h).

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

JohannesG  
#463926
MrStraightpull skrev:@ JohannesG: Angående att köra traktor (klass a misstänker jag att du menar) med bara B-körkort. Det är ofattbart att det för den nya traktorklassen b, som får framföras i max 50 km/h men konstruktivt kan gå fortare, endast krävs B körkort. Vi kommer att få läsa om värre olyckor snart. CE är den enda rimliga korkortsbehörigheten för klass b traktorer (skulle också minska intresset för de ATVer som nu "fusk" klassas som traktor B men som naturligtvis gör över 100 km/h).

Så enormt stor skillnad är det inte mellan 40 och 50km/h, är traktorn byggd för det är det inga problem. Mycket tveksam till att CE är rätt väg att gå. Det är mycket nog krångel inom jordbruket redan. Och jag tror inte att man med en massa extra regler körkort hit och dit minskar olyckorna, det blir mest mer krångel. Och det finns många med körkort som egentligen inte borde befinna sig på vägen.

Däremot håller jag med dig om fyrhjulingarna, livsfarliga doningar som till 99% bara är leksaker.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463929
JohannesG skrev:
MrStraightpull skrev:Däremot håller jag med dig om fyrhjulingarna, livsfarliga doningar som till 99% bara är leksaker.


Hur menar du? Jag tror inte alls att jag hör till en skara som använder fyrhjulingen till arbete och vi utgör 1% av alla. Har du något som backar upp det där?
Skulle själv gissa att kanske 40-50% av alla ATV används till arbete.

Sen, vad menar du med " livsfarliga doningar"? Har du egen erfarenhet eller går du på hörsägen?

Hoppas du kan utveckla något! [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

JohannesG  
#463937 99% är kanske lite till att ta i. Men det finns väldigt få användningsområden där fyrhjulingen verkligen är det mest effektiva, men det är ju kul och då blir den använd till mycket. För att exempelvis snabbt ta sig fram för att kolla över ägorna är cross överlägsen då du kan gena mellan hinder, med ryggsäck eller pakethållare kan man även få med sig lite småsaker. Stängsling är det användningsområde då jag verkligen kan se en STOR nytta med fyhjuling, dock hade någon liten radiostyrd bärare varit överlägsen. Sedan för hobbybruk förstår jag att många använder fyrhjulingen.

Vi har ingen fyrhjuling, men jag har kört en del hos andra, både jobb och lek, så jag talar inte bara av hörsägen. Livsfarlig beror ju självklart på hur man använder den och så är det med allt. Och allt kan ju inta vara ofarligt här i världen, fy vad tråkigt allt hade varit då. Men det behöver inte vara någon speciellt stor fyrhjuling för att man vid fullt gaspådrag tydligt märker hur styrförmågan försämras. För att inte tala om vad som kan hända vid en eventuell panikbromsning från höga hastigheter. En säljare från Honda :surp: sa en gång att någon stans runt 35km/h och panikbromsning med undanmanöver är en vurpa mer eller mindre garanterad. Vill inte tänka på vad som händer vid 100km/h.

Hoppas utvecklingen duger.

Användarvisningsbild

Re: Otäck olycka med traktor.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463942 Det duger! :-BD

Men i sakfrågan, jag använder min fyrhjuling till all skogsskötsel i min skog. Jag fäller även och kör ut till andra där det inte går komma fram med en traktor. Med band tar jag fram virke över myrar och djup snö där ingen traktor eller skogsmaskin kan komma fram utan att spåren förskräcker.
Den används till 99% för arbete, där en del även faktureras, och möjligen 1% till "hobby" :wink:
Jag, och alla andra seriösa användare av detta arbetsfordon kör den knappast i hastigheter över 3 km i skogen och 10 på väg. Kanske i 15 då vi känner oss extra lössläppta när vagnen är avhängd framåt våren.
Så exemplet med 35 km/h med en terrängregistrerad fyrhjuling är för mig fullständigt främmande och inte på något sätt relevant när man diskuterar fyrhjuling som arbetsfordon.
Låt oss gärna diskutera problemet med fyrhjulingar som körs fort för nöje. Vi kan också reflektera över alla dessa som kör berusade på dessa fordon. Vi kan också prata om hur svaga de är jämför med en traktor. Men låt oss samtidigt hålla isär alla dessa frågor från varandra.
Vi som använder fyrhjulingen som ett seriöst, kommersiellt, redskap i vår dagliga gärning, blir glada då!
Lika lite som de som använder traktorer i sin dagliga gärning är betjänta att vi lyfter fram påhittade exempel på när man kan sladda runt med en 45-tons traktor med släp i 75 km/h i stadsmiljö. "Vill inte tänka på vad som händer om den välter!" :wink:
(för övrigt så projektledde jag utredning om de nya snabba traktorerna på uppdrag av transportstyrelsen för några år sedan så lite insikt i dessa frågor har jag).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).