mån 29 dec 2008, 11:32#45681
"spindeln" skrev:hahaha!! jag kan bara skratta åt fantasierna , .."alekto" tror alltså att detta lekstugeförsök kommer att leda till att varenda åkare som kör rundvirke vill hålla på att "skota" virket en gång till , jag kan bara säga att detta redan är UPPFUNNIT !! och det kallas "gruppkörning" ... hur man än vänder sig så har man ju arslet bak , och som sagt är det nog vägstandarden som styr!!
När har jag sagt att jag tror alla ska börja med denna typen av körning?
"spindeln" skrev:eeeh! "färre vändor ut och in i skogen" ?? det är ju samma vikt / totala volym som ska transporteras på samma förmodligen undermåliga väg ... så kör man med ett konventionellt ekipage och har runt 60 ton tot. så lär man nog vilja åka med det dit det ska levereras ... inte fan vill man lägga av lasset igen (vill du betala det ?? )
Ja det är klart det är samma vikt / totala volym som skall transporteras?
Men ju mer du kan lasta ju färre vändor behöver du ju göra.
Ska du tömma ett badkar på vatten med ett decilitermått eller en 10l hink, med vad behöver du springa flest gånger med?
sen lägger du inte över hela lasset utan bara en bunt som du har på bilen,
"spindeln" skrev:som sagt så ska det bli kul att se resulaten av dessa försök ... i dagens ekonomiska läge är det nog bara att FETGLÖMMA alla dessa fantasier med omlastningar ... det är som sagt redan uppfunnit att köra i grupp ...
och oavsett fordonapplikationer så är det ju SKOGSÄGARENS /FÖRENINGENS / BOLAGETS ansvar att se till att det går att ta sig fram ... kanske något som bör tänkas över innan man förespråkar en extra hantering av fordon och virke ...
Ja det bör man tänka på, med tanke på att det är skogsbolag som har startat hela projektet i väst.
"spindeln" skrev:och det landar ju oftast på slutavräkningen , för den som säljer skogen .... så BRA vägar och INTE minst planering är NYCKELN till transportekonomi !! , så j-vligt är det , och just därför har vi ställt våran bil ... det är inte lönsamt att köra rundvirke längre , men vill någon annan prova med fler fordon och lasta om en del av virket en gång extra så önskar jag bara lycka till , och dygnet har fortfarande bara 24timmar
Det är precis va detta handlar om, planering, planerar man ett sånt här projekt bra så kommer det nog att gå ihop lättare än 2 st vanliga timmerbilar.
När detta kommer att köras kommer det inte att kosta 1krona för den som har sålt skogen.
För hela lassen skall inte lastas om som du kanske förstod om du läste allt jag skrev?
utan bara bunten som ligger på bilen,
och det kommer inte vara mer fordon, tvärtom, det kommer behövas mindre annars vore väl tanken borta?
det har varit många åkare med och diskuterat detta, dvs riktiga åkare riktiga lastbils chaffuörer (utan skrivbord)
detta är ett projekt, det är ett projekt av en anledning för att just testa hur det kommer att funka, ingen vet hur resultaten kommer bli om man ens kommer köra med detta iframtiden just saken med projekt är att föda ideér,
slut resultatet kanske bli att man höjer total vikten för vanliga bilar? inte vet jag, men varför ställa sig på tvären för någonting som kan resultera i bra saker för alla?
Palms skrev:Jag har ingen erfarenhet av trp av rundvirke men kan tänka mig att det blir lite lurigt på skogsvägarna med 30m och 80ton i rörelse.
Vett kommer att vara under våra nu lagliga längder så ingen skillnad på det, samt att det kommer väga 74 ton,
Mangan skrev:Spindeln, denna tråd handlar om 80tons lastbilar. Låt de som vet berätta, istället för att fylla tråden med svammel som du brukar.
Alekto, välkommen till forumet. Bry dig inte om spindeln...
Tack!