tor 06 jul 2017, 23:27#462847
Ja, @MartinH , det ser klent ut, och när jag köpte tänkte jag att det var rena leksaken, men
efter tre-fyra år har det aldrig strulat eller gått sönder. "Fyrtaktaren" har bättre båttendrag än man skulle ana, och om den inte varvar upp lika snabbt som en tvåtaktare, så holler den draget bättre.
Har olika verktyg till den, men det är häcksaxen, kratkniv(kort "häcksax" och kedjesågsdelen jag använder allra mest. (Till gräsröjning använder jag FS130 och FS460, och när jag använder röjsåg med blad blir det FS480)
När jag röjer i eftersatta bestånder använder jag kedjesågsdelen. Det ger mig möjlighet till att sektionskapa så jag får allt ner på marken, och jag kan stamkvista med stor precision. Självklart är den inte så effektiv eller stark som Husqvarna sin kedjeröjare, men vikten passar min prolapsrygg utmärkt.
En sak med motoren är att den är mycket stillegående, så man kan dra i gång tidigt om man inte är allt för nära hus, och i trädgårdsarbete blir inte kundernas grannar så ilska som när man körer med tvåtaktare. (Min FS130 och min HT130 teleskopsåg har faktiskt samma motoren)
Körde med en Stihl häcksax med långt skaft innan jak köpte KM'n, och har inte ångrat en sekund. Nu kan ja jobba hela dan utan att det tar eld i axlar och rygg, och det känns bra för en gubbe på strax 68
Nu ska jag inte uppfattas som någon ambassadör eller pushare för Stihls prylar. Finns andra system ochså som säkert är lika bra, men för mig har den här maskinen gjort att jag kan jobba bra med saker jag gillar jobba med, och att jag kan jobba snabbt, lätt och med nöjda kunder.
Jack of all trades, master of none!