Trädfällning (arborist)

Tips på bra häcksax?

10 inlägg 14952 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på bra häcksax?

Tommys Trädfällning  
#462738 Hej
Ska inhandla en ny häcksax till ett jobb, ska klippa ca 200m häck till två kunder, som bor bredvid varandra.
Sidorna är lugnt, men de vill att jag kortar ner dem till höjden 140-150 cm. Det innebär att jag ska kapa grenar som är 3-4cm i diameter.
Har du förslag på någon bra modell eller märke?
Motor eller batteri?
Är inne på att i värsta fall ta höjden med motorsågen, pga tjockleken på de grenarna. Men då blir det inga fina snitt o tungt för axlarna....



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tips på bra häcksax?

Ferguson system  
#462742 Hvilken type hekk skal du klippe?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra häcksax?

JensSkoog  
#462748 Jag klipper några kilometer med häck i året, och körer med Stihls kombimaskin, KM130 R med häcksaxförsats. Bärer den i RTS-selan, så det belastar inte axlar eller skuldre som vanliga häcksaxar gör. Den ställas i olika vinklar, så det är snabbt när man ska ta toppen av häcken. Om häckarna är höga har jag en förlängare så jag smidigt klipper toppen om den är två och en halv - tre meter hög.
När jag ska ta ner toppen av grova häckar använder jag motorsågförsatsen på KM'n. Till den har jag ochså en vinklad försats så det går smidigt att jobba över huvudet. Självklart blir det inte så fina snitt med sågen som med saxen, men med vass 1,1 mm kedja blir det endå bra nog.
Senn beror det ju mycket på vilken typ häck du ska klippa, som "Ferguson system" frågar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra häcksax?

MartinH  
#462841 Det verkar vara en intressant utrustning med många möjligheter, hittade tre youtubeklipp om dessa:
Här en vars bror köpt Stihl KM 130 R:


Här är det Stihl Norden som visar systemet:


Här visar häcksaxen i en kort stund:


Jens systemet ser nästan lite klent ut i dimensionen, hur upplever du det?
Hur är motorn, en fyrtaktare är den tillräckligt stark?
Om du ska röja ett bestånd använder du denna eller en renodlad röjsåg då?

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra häcksax?

JensSkoog  
#462847 Ja, @MartinH , det ser klent ut, och när jag köpte tänkte jag att det var rena leksaken, men
efter tre-fyra år har det aldrig strulat eller gått sönder. "Fyrtaktaren" har bättre båttendrag än man skulle ana, och om den inte varvar upp lika snabbt som en tvåtaktare, så holler den draget bättre.

Har olika verktyg till den, men det är häcksaxen, kratkniv(kort "häcksax" och kedjesågsdelen jag använder allra mest. (Till gräsröjning använder jag FS130 och FS460, och när jag använder röjsåg med blad blir det FS480)
När jag röjer i eftersatta bestånder använder jag kedjesågsdelen. Det ger mig möjlighet till att sektionskapa så jag får allt ner på marken, och jag kan stamkvista med stor precision. Självklart är den inte så effektiv eller stark som Husqvarna sin kedjeröjare, men vikten passar min prolapsrygg utmärkt. :lol:

En sak med motoren är att den är mycket stillegående, så man kan dra i gång tidigt om man inte är allt för nära hus, och i trädgårdsarbete blir inte kundernas grannar så ilska som när man körer med tvåtaktare. (Min FS130 och min HT130 teleskopsåg har faktiskt samma motoren)

Körde med en Stihl häcksax med långt skaft innan jak köpte KM'n, och har inte ångrat en sekund. Nu kan ja jobba hela dan utan att det tar eld i axlar och rygg, och det känns bra för en gubbe på strax 68 :mrgreen:

Nu ska jag inte uppfattas som någon ambassadör eller pushare för Stihls prylar. Finns andra system ochså som säkert är lika bra, men för mig har den här maskinen gjort att jag kan jobba bra med saker jag gillar jobba med, och att jag kan jobba snabbt, lätt och med nöjda kunder. :grin:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra häcksax?

tallen100  
#462850 En fyrtaktare är egentligen att föredra för det mesta, du har kraften med dej hela tiden och inte bara på ilskvarv men den kan även gå på högt varv länge utan att skära, en nackdel har varit att dom blir tyngre, samt att smörjningen inte fungerat på handhållna apparater som ska vridas och vändas, ett annat plus att en fyrtaktare är oftast inte så nyckfull som en tvåtaktare, ja om det inte är en gammal B&S förstås :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra häcksax?

källefall8  
#462853
tallen100 skrev:En fyrtaktare är egentligen att föredra för det mesta, du har kraften med dej hela tiden och inte bara på ilskvarv men den kan även gå på högt varv länge utan att skära, en nackdel har varit att dom blir tyngre, samt att smörjningen inte fungerat på handhållna apparater som ska vridas och vändas, ett annat plus att en fyrtaktare är oftast inte så nyckfull som en tvåtaktare, ja om det inte är en gammal B&S förstås :mrgreen:

Jag är av motsatt åsikt, vad ska jag med en 4t till på en handhållen maskin? Större, tyngre, kräver mer underhåll, fler rörliga delar, ljudet är enl mig brötigt, vridet gör att maskinen vill vrida sig i händerna på mig så jag måste hålla emot. Pratar vi stihl 4-mix så har jag inte heller fördelen med att kunna använda samma bränsle som till gräsklipparen utan måste ändå ha 2t bensin. Det finns en orsak till att det är så få 4t motorer bland trimmets, röjsågar, häcksaxar å likn. Även stihl går ifrån 4mix på sina nyutvecklade trimmers

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra häcksax?

rokon  
#462862 När jag för 20 år sedan köpte häcksax så talade jag med en som klippte häckar på kyrkogårdsförvaltningen i Söderhamn, han använde Tanaka häcksax, då köpte jag en likadan, och den var mycket bra.
Nu har jag varken häckar eller verktyget kvar med det var 2-takt som funkade jämt, liksom Tanakas gräsröjare 2-takt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra häcksax?

Tommys Trädfällning  
#463132 Tack för tipsen?
Vet inte om jag ska köra på kombi-maskinen? Har redan flera mindre motorsågar och en bensintrimmer.
Någon som har tips på en bra häcksax, bensindriven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra häcksax?

JensSkoog  
#463137 Då skulle jag i alla fall köpa en långskaftad version. Om du får mycket häckjobbar, så är det bästa sättet att spara armar och axlar på.
Stihl har två. HL 91 KC och HL 94 C-E, men det finns många andra ochså.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).