Skotare

ÖSA 250 - Problem med driften.

30 inlägg 21566 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441046 Hej igen,
Nu har jag utvärderat lite till. Idag larmade den utan att jag stängde av den, vilket dödar mina misstankar om elfel.
Maskin tappar oljetryck och frihjular när driften försvinner. Sänker varvtalet och maskin får oljetryck igen. Kan sen funka en bra stund innan det händer igen.
Lät maskin stå en stund och larmet försvann, så larmet verkar funka som det ska. Ställde maskin efter det, dags att skruva...

Simba:
- Kan maskin tappa oljetrycket i driften om spolventilen är dålig eller är pumpen på väg att ge upp?
- Är driften ett slutet system där oljan inte byts ut via hydraultanken?
- Kan det vara luft i systemet som spökar?

Mvh
Micke

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441254 Matartryckventilen och spolventilen samarbetar.
Ifall spolventilen inte fanns skulle inget utbyte av olja i hydrostatkretsen ske och oljan skulle bli för varm.
Därför ska matartrycket ligga högre än det som spolventilen öppnar med.
Ifall spolventilen ligger öpppen hela tiden så går hydrostatkretsen "tom"
Jag brukar testa på detta vis:
-mät matartryck,stanna motorn
-lossa matartryckventilen,lossa därefter spolventilen,skruva in matarventilen där spolventilen sitter fort som f-n eftersom det läcker ut olja ur motorn.
-Skruva in spolventilen där matartryckventilen normalt sitter,starta dieseln och mät matartrycket ( som nu är det tryck som spolventilen är inställd på )
-justera vid behov genom att ändra antalet shimsbrickor inne i ventilen ( öka antalet så höjs trycket )
-kolla att strypningen som är inpressad i änden sitter kvar
-kolla att spolventilen inte kärvar
-återmontera ventilerna på sina rätta platser

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441601 Ok, tack. Ska prova detta i helgen. Spännande.
Vet du dimension på shimsbrickorna? Tänkte försöka få med mig allt till skogs då jag har några mil till maskin.
Kan verkligen spolventilen släppa igenom så mycket olja att kretsen går tom?
Strypningen borde väl vara uträknad så att det alltid ska komma in mer olja än vad som kan släppas ut?

Pratat med Alfta och dom tror det är hydraulpumpen till hydrostaten eller matarpumpen som håller på att ge upp.
Oljeöverdrag orsakar övertemp på oljan och när viskositeten minskar så orkar inte pumpen hålla trycket och åkmotorn tappar oljan.
Låter inte helt orimligt det heller.
Kanske i kombination med öppen spolventil.
Blir till att mäta trycket över pumparna också.
Måste även mäta med åkmotorn bortkopplad för att utesluta fel i den.
Kommer bli en kladdig helg det här...

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441760 Pumprenoverare är speciella dom oxå :lol:
Sänd in en pump och givetvis har den fel,så då byter dom allt som går att byta.
Här i Finland fanns det ännu för 10 år sen renoverare som efter att dom demonterat pumpen ringde och sa vad det blir och kosta i förhållande till hur bra man ville ha den men idag så byts allt eftersom dom ger garanti på grejerna.
Men en hobbymaskin kanske inte behöver va i sånt skick att man kan hjula i högväxel i 25 km/timme på sommaren,utan man kan kanske nöja sej med något lägre hastighet.

Du skrev att du kan köra en hel dag med fullt drag ( förutom vissa störningar ) så jag tror inte du har nåt värre fel på pump-motor

Börja med spolventilen.

Sen ska du kolla hur slangarna till kylaren är dragna,finns en del olika "terränglösningar" där som kanske inte funkar optimalt.

Original så gick oljan från en anslutning högst opp på åkmotorn via kylaren till tank.
Men sen finns då tex eftermonteringskit typ ett slangmonterat termostat som då monterades på en extra slang mellan åkmotor-tank.
Funka som så att när oljan var kall var termostatet öppet och oljan gick rätt till tank utan att passera kylaren.
Ifall din maskin har nåt eftermonterat sånt här ,kolla det oxå.

Och nej,kan inte komma in luft i hydrostatkretsen,enda möjligheten är att du inte har olja i tanken.
Men ifall spolventilen ligger öppen så känns det så....

Ska försöka komma ihåg att mäta dimensionen på brickorna under dagen.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Hurtig  
#441762 Hej Simba. Jag har en undring då jag troligtvis kommer hjälpa mickeBM med mätningarna. I verkstadshandboken står det att man ska sänka tomgångsvarvtalet till 500rpm när man mäter öppningstrycket för spolventilen. Detta har inte du nämnt. Behöver man göra det och i sådana fall varför?

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441780 Jo står så men jag brukar inte ändra,våra gick där kring 800 på tomgång.
En sak jag inte heller nämnt är kallstartventilen,den är likdan som matartryckventilen,bara det att den är ställd några bar högre.Väldigt sällan dom fär fel men kolla den oxå.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441789 @Simba
Haha, kan mycket väl vara så. :smile:
Alfta påstår sig gå igenom pumpen och sen ringa för att ge kostnadsförslag precis som du beskriver. Hoppas hur som att du har rätt och dom fel.
Absolut inte, men inget jag gör nu heller. Ligger på 1500 rpm på högväxeln som det är nu och då går den varm, tippar på max 10 km/h.

Ja, så jag upplevde det i början men nu när jag kört mer så har jag ändrat uppfattning. Maskin är relativt ny för mig och det här är första jobbet jag har med längre hjulningsavstånd, så är lite av en utvärdering just nu. :)
Jag kan köra en bra stund innan den larmar, men är beroende av yttertemp, hur mycket jag hjular och hur mycket jag kör på hög/låg. Iaf den känslan jag får. Jag upplever att den drar bra när den är kall. Tappat oljetrycket nån gång innan larm men då har den larmat strax efter. Förlust av oljetryck verkar hänga ihop med temperaturen på oljan. När väl störningarna kommer så är det lite olika hur ofta oljetrycket försvinner men hänger nog ihop med hur jag kör för tillfället och hur varm oljan blir. Kan tappa trycket flera gånger under kort tid eller nån gång då och då. Hoppas verkligen du har rätt, sparar både tid och pengar. :smile:

Absolut, börjar där.

Ok, det kan ju vara värt att kolla.
Perfekt, tack för tipset. Blir lite slangföljande också.

Anledningen till att jag frågade var att vi bytte oljan och alla filter i somras, luftningen gick lite sisådär.
Men den borde väl lufta sig själv bara oljetryck etableras?

Perfekt, tack för det. Då kan jag se om jag hittar nåt lämpligt i verkstan.
Funderat lite på strypningen som sitter innanför spolventilen, den blir väl svår att kolla då oljan rinner ut när ventilen demonteras?

Borde väl gå lika bra med 800, maskin ska väl hålla fullt tryck oavsett varvtal?

Ok, bra. En till relativt enkel sak att kolla. Bara att lista ut var den sitter. kan man byta plats med matartrycksventilen och mäta där eller enkel att mäta på sin ordinarie plats?


@Hurtig
Troligtvis? :smile:
Jag som planerat för en trevlig lördag med oljekladd och kaffe.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441846 Strypningen sitter fast i spolventilen,är väl eg. en matartryckventil som svarvats om och sen är en strypning inpressad i änden.
Kan förstås i något skede ha lossnat från ventilen och isåfall har den åkt ut när ventilen skruvas loss,så var det på en beg. 250 vi köpte för länge sen.
Han gjorde så att han gick som kall för att sen börja larma för lågt matartryck och sen varmgång.
Värmen kom från en extra felaktigt justerad chockventil för midjelåset,den pyste över när man lasta tungt och spillet från den var kopplad genom åkmotorn.......
Efter att jag slängt chockventilen åt h-e,kopplat ur midjelåset och ny spolventil så körde vi flera år innan han skrotades.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441853 Ok, då är det ju lättare att kolla.

Jösses, måste tagit ett tag att reda ut det...
Sånt där är riktigt svårt om man inte kan maskin utan och innan. Inte säkert man förstår att det är ett fel även om man ser det...
Hur vet man exakt vad maskin larmar för? Kan ju vara flera larm...

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441911 shimsbricka 8 mm ytterdiameter,ca 3,5 mm innerdiameter

När det gäller att leta värme lr vad som orsakar värme är en skjuttermometer suverän ( alltså en sån där pistolliknande grej som mäter temperatur på avstånd )

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441939 Toppen, tack!

Där sa du nåt, en sån har jag ligger och skräpar. :)

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

Hurtig  
#442755 Hejsan! @Simba
Idag har vi mätt och kollat lite på ÖSAn.
Vi tänkte höra med dig om du anser att trycken är rimliga.

Till och börja med kan vi nog i princip strunta i att den larmat för hög temperatur.
Sladd till vakt och givare satt på fel plats.

Vi har gjort mätningar enligt instruktioner i verkstadshandboken.
Vi har mätt:

Matartrycksventil
16 bar vid 700rpm
17 bar vid 1500rpm

Efter att vi testat att shimsa ventilen fick vi det till
17 bar vid 700rpm
Men oavsett hur mycket vi shimsade så steg inte trycket högre än 17 bar. och då tycker jag vi shimsade väldigt mycket i förhållande till dom shims som redan fanns där. Finns det andra ställen som trycket kan försvinna? Enligt hydraulschemat skulle det kunna försvinna i kallstartsventilen, men vi hade inte möjlighet att koppla in och mäta den.

Läckage matartryck
Då skulle man bromsa fast maskin, lägga i framåt och öka motståndet tills varvtalet sjönk 100rpm.
Arbetstrycket skulle gå över 400 bar och matartrycket fick inte sjunka mer än 4-5 bar.
Vi tog nog fel uttag för arbetstryck (back istället för fram) så där fick vi inget mätvärde.
Men vi ökade motståndet tills varvtalet sjönk 100rpm och då hade matartrycket sjunkit till 14 bar.

Spoltrycksventil
14,1 bar vid 650rpm
Enligt verkstadshandboken ska trycket vara på 14 bar utan strypning och 15 bar med strypning vid 500rpm
Det är också skrivet att trycket får vara upp till 2 bar över men inget under.

Eftersom vi hade strypning och för högt varvtal så har spoltrycksventilen för lågt tryck.

Kan 0,9 bar för lite tryck vid spoltrycksventilen vara orsaken till problemen?
Vi testade inte att shimsa spoltrycksventilen.



En annan fråga:
Jag testade att göra samma tester på min maskin innan.
Då läckte det i princip inte ut någon olja alls från varken spoltrycksventilen eller matartrycksventilen.
Men på @MickeBM så flödade det ganska rikligt ur båda punkterna.
Hur kan det komma sig?
Min maskin var inte varmkörd innan jag testade, kan det bero på det?

//Hurtig

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444022 @Simba
Nu har jag kört lite till, nu med fungerande temp.mätare.
Tempen gick upp till nästan 60 grader innan det började jävlas. När den började strula sjönk tempen successivt ner till ca 45 grader. Sen gick den upp igen och ligger runt 55-65. Inga höga temperaturer i min värld.

Nu med lite ny och korrekt info, låter det fortfarande som att ventilerna är kassa?

Mvh
Micke

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444055 Kört lite till nu. Det blir bara värre så nu får jag avbryta och traila hem maskin, måste fixas nu. Körde dessutom av kedjan till utskjutet, går bra nu... :-BD

En fundering, kan inte vara nåt knas med effektregleringen?

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 - Problem med driften.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457306 Spöket lever...
Verkar vara ett helt fantastiskt fel, börjar bli slut på ideer.
Allt verkar vara schysst med slangdragningar osv.
Kallstartsventil bytt till ny.
Får inte upp matartrycket över 17 bar hur mycket jag än schimsar.
Spolventilen krävde 2,6 mm schims för att gå upp från 14 till 15 bar, helt orimligt.
Borde gå att få upp till 17 bar rätt lätt...?
Iom att jag inte fick upp matartrycket så rev jag ner pumparna och skickade matarpumpen till Alfta för renovering.
Dom hittade inget fel på den utan bytte bara nållager när den ändå var där.
Vad göra nu, skicka upp transmissionspumpen?
Borde inte vara fel på den då maskin drar bra när den är kall, eller?
Vid fel på den borde matartrycket inte påverkas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar