ons 01 mar 2017, 11:59#441789
@Simba
Haha, kan mycket väl vara så.
Alfta påstår sig gå igenom pumpen och sen ringa för att ge kostnadsförslag precis som du beskriver. Hoppas hur som att du har rätt och dom fel.
Absolut inte, men inget jag gör nu heller. Ligger på 1500 rpm på högväxeln som det är nu och då går den varm, tippar på max 10 km/h.
Ja, så jag upplevde det i början men nu när jag kört mer så har jag ändrat uppfattning. Maskin är relativt ny för mig och det här är första jobbet jag har med längre hjulningsavstånd, så är lite av en utvärdering just nu.
Jag kan köra en bra stund innan den larmar, men är beroende av yttertemp, hur mycket jag hjular och hur mycket jag kör på hög/låg. Iaf den känslan jag får. Jag upplever att den drar bra när den är kall. Tappat oljetrycket nån gång innan larm men då har den larmat strax efter. Förlust av oljetryck verkar hänga ihop med temperaturen på oljan. När väl störningarna kommer så är det lite olika hur ofta oljetrycket försvinner men hänger nog ihop med hur jag kör för tillfället och hur varm oljan blir. Kan tappa trycket flera gånger under kort tid eller nån gång då och då. Hoppas verkligen du har rätt, sparar både tid och pengar.
Absolut, börjar där.
Ok, det kan ju vara värt att kolla.
Perfekt, tack för tipset. Blir lite slangföljande också.
Anledningen till att jag frågade var att vi bytte oljan och alla filter i somras, luftningen gick lite sisådär.
Men den borde väl lufta sig själv bara oljetryck etableras?
Perfekt, tack för det. Då kan jag se om jag hittar nåt lämpligt i verkstan.
Funderat lite på strypningen som sitter innanför spolventilen, den blir väl svår att kolla då oljan rinner ut när ventilen demonteras?
Borde väl gå lika bra med 800, maskin ska väl hålla fullt tryck oavsett varvtal?
Ok, bra. En till relativt enkel sak att kolla. Bara att lista ut var den sitter. kan man byta plats med matartrycksventilen och mäta där eller enkel att mäta på sin ordinarie plats?
@Hurtig
Troligtvis?
Jag som planerat för en trevlig lördag med oljekladd och kaffe.
Tur att man får jobba på riktigt på fritiden...
HVA 346 XPG, HVA 357 XPG, HVA 345 FXT, HVA 140R, CASE IH 956XL, CASE IH MX 135, Hakki Pilke BIG X 47, ÖSA 250, Ford A62, Hyundai Robex 55W-3 mm