tor 23 feb 2017, 14:28#440254Det är ENDAST industrin som tjänar storkovan på att lastbilarna blir tyngre och kan ta tyngre lass.
En chaffis i Italien tjänar bättre än en svensk dito trots totalvikt på 40 ton. Österrike även där 40 ton, ja mer eller mindre hela Europa förutom Norge och Finland.
Norska chaufförer tjänar för övrigt betydligt bättre än svensk dito - ändå är en svensk chaffis vansinnigt dyr enligt transportuppköparna - in med polacker, bulgarer och rumäner.
Transportuppköparna och i sin tur industrin är inget annat än gökungar, de ska bara ha mer och mer.
Köp upp sågar för att sedan lägga ned och vilka betalar om inte råvaruproducenten
Vägarna håller enkelt för för vikter uppåt och över 74 ton, det är broarna som är flaskhalsen.
9 axlar som jämt fördelar 74 ton = ca 8 ton/axel.
Däcken som sitter på lastbilshjulen kan vara som sätter begränsningar. Ser man på märkningen står det ofta 9 000 - 9 500 lbs.
Av den orsaken blir max framaxeltryck 9 ton. 5 axlade släp har inte sällan super singel och även dessa däck brukar klara 4,5 ton.
Kontentan blir att de axlar som kan komma att ibland bli högt tryck på är bilens drivhjul och första boggieaxeln, den sista blir oftast singelmontage.
Allt detta är för att spara vikt, även aluminiumfälgar trots att de är betydligt dyrare.
Många klagar för övrigt på våra vägar och inte många är byggda för dagens axeltryck. De flesta vägkroppar (banken) gjordes för att vara i 35 till 40 år med ett maximalt axeltryck på 7 ton. Ovan gäller de flesta BK 1 vägarna som byggdes på 40 och 50 talet, även senare byggda vägar är beräknade till att hålla i max 40 år innan nytt bärlager skulle behövas.
Det är bärlagret som undan för undan mals sönder vilket minskar bärigheten och även dräneringen försämras. Allt detta har jag fått mig itutat av en vägingenjör, vad som sedan är sant eller inte går jag inte i god för.