Logistik, Transport

Klart med 74-tons timmerbilar

41 inlägg 42010 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Erre  
#440136 När jag körde massaved till södra så vägs ekipaget.

Väger du in på över 62 ton startar avdragen för åkaren.
Markägare får betalt för sina kubik, även om det skulle vara med 10 ton mer än lagligt.
Men åkaren får inget för det.
Dvs åkaren har bara att förlora på överlass.
Iallafall så länge dom vägs. :wink:

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Klazzon  
#440145 Tack! Då har jag lärt mig nått nytt. Fortsätter läsa och lära [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

tallen100  
#440153 Brukar vara så att det både vägs och mäts vid massabruken.
Går förstås att balansera lite med framhjulen vid vågens framkant om det är för tungt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Niiiklas  
#440171
Valmet 890 skrev:
Niiiklas skrev:Under nattetid så går alla timmerbilar med 70 ton...


Så du menar att åkarna kör virke gratis på natten? Vilket svammel


Nej, mindre risk att bli stoppad så klart!
Vad fick du att de kör gratis?
Kör man timmer går man på kubik och inte ton!

Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Niiiklas  
#440172
jannee skrev:16 februari kunde jag läsa nedan i Trailer

Idag beslutade regeringen om propositionen Godstrafikfrågor. Propositionen innehåller förslag om att delar av vägnätet ska öppnas upp för lastbilar med 74 tons totalvikt, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt. 74 tons lastbilar innebär att utsläppen per tonkilometer minskar på de rutter där det nu blir lönsamt att köra med 74 ton.
Regeringen noterar att tyngre lastbilar på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart ändå inte är möjligt är en del av dess politik för mer klimatsmarta transporter. Deras mål är att en ökad andel godstrasporter ska gå med järnväg och sjöfart. Och man ser 74 tons lastbilar som ett viktigt komplement för exempelvis timmertransporter för skogsindustrin och tunga fjärrtransporter där transport med tåg och sjöfart inte är möjligt.
–74 tons lastbilar innebär fördelar både för jobb och klimat. Jobben gynnas genom att industrins godstransporter effektiviseras samtidigt som konkurrenskraften för svenska åkerier stärks. Tyngre lastbilar är en del i regeringens arbete för att Sverige ska bli en av världens första fossilfria välfärdsländer, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
I pressmeddelandet noteras att Godspropositionen innebär att en lag om ny bärighetsklass för väg, BK 4, träder i kraft den 1 juli 2017. Trafiken med 74 tons lastbilar väntas kunna starta i början av 2018. Trafikverket kommer avgöra vilka vägar som är lämpliga utifrån de principer regeringen fastställt.

Där jag bor och lever förhindras bl.a. 74 tons bilar att köra mellan Växjö - Jönköping. Blir ett område som är upplagt för massavedstransporter för just Södras upptagningsområde.
M.a.o. kommer INTE att alls passa in för Sydveds Hylte :mrgreen:
Rättvist är att göra om ALLA BK 1 vägar till Bk 4 vägar.
Bara löjligt att hålla på som trafikverket ämnar göra.
Kan även nämna att det körs INGEN överlast till något bruk, först får man inte betalt för överlasset, därefter blir man också portad, kan t.o.m bli anmäld för överlass - de har numera blivit för djävliga :mrgreen:


Helt riktigt!
Men kör man timmer så har man betalt per kubik.
Där har de ingen kontroll!

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Engelthon  
#440210 Är det travmätning så vägs även lasset in där står både kubik och vikt. Kommer du med överlass så får du inte betalt för den delen och det är ingen större mattematik. Har för mig även att lass över ex. 66-68tons överlass får man vite allt mätningsvägran. Detta var ett sätt att komma bort från att man kontinuerligt kör med överlass.

Ett tag körde man med kranen nästan fram till industrin och sedan ställde av kranen för att väga in då fick man med sig några ton extra. Men även detta blev det slut på.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Engelthon  
#440212 Samma gäller även flistransporter. Där få sågverket betalt både för vikt i TS eller m3s. Invägning samt mätning av flislasset görs vid industrin av VMF. Och det är skillnad mellan olika lass och vikt lika som med virkesslassen.
Torrgran eller FFG har en viktskilnad i m3 så därför väger och mäter man.

Jag vet att en hel del åkerier har gått över till fastpris per km med differanserad taxa. Det vill säga en taxa för vanlig landsväg och en taxa för skogsbilsväg. Sedan är priset med eller utan egen kran. Jag har även mött de som har ett pris rakt av på 5, 7, 10mil från industrin oavsett vägtyp med eller utan kran.

Flisbilar har oftast en fast pris eller ett tonpris. Det fasta priset baseras på m3 och vikt där man fyller bilen tills max lastvikt har uppnåtts så länge det inte rinner över.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

ÅsaNisse  
#440213 Det stora problemet är ju att det bar är ett fåtal vägar som klarar belastningarna. De flesta vägar i vårt avlånga land är lite förbättrade hästvagnsvägar och sedemera på 50-60 talet byggda vägar med minimal överbyggnad. Då var det kvantitet i form av kilometer som gällde för att kunna belägga vägarna. På 70-90 talet blev vägarna för smala och trånga så då började man bredda, men den gamla dåliga vägen är fortfarande med i kärnan. Det är först på detta seklet som bärighet har varit ledord, men då kom nästa pilsner att det ska vara billigt, och prutningar med fusk i lagertjocklekar mm är vanligt. Med andra ord så blir det att köra på tjälade vägar om det ska hålla.
Däremot att förlänga fordonskombinationerna och på så sätt få upp lastvikterna ger inte större belastningar än att flera bilar ligger och slipstreamar efter varandra och med dagens teknik med styrande axlar så är det inga framkomlighetsproblem heller på de flesta vägar.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440222 Visst är det fint med högre vikt, men inbegriper kalkylen underhåll och nybyggnad av vägarna?

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

ÅsaNisse  
#440229 Givetvis finns ingen beräkning av förlusterna i andra änden. Det är precis som allt i vårt samhälle idag när det ska sparas och effektiviseras så missar man helheten. Det skiter sig allt som oftast i den andra änden. Vägar, järnvägar, skola, äldrevård, polisen, sjukvård, posten, arbetsplatser i allmänhet. Listan kan göras hur lång som helst och jag undrar när pendeln ska börja slå åt andra hållet.
Hela samhället har blivit anorektiskt. Håller på att spara ihjäl sig.

Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Niiiklas  
#440232
Engelthon skrev:Är det travmätning så vägs även lasset in där står både kubik och vikt. Kommer du med överlass så får du inte betalt för den delen och det är ingen större mattematik. Har för mig även att lass över ex. 66-68tons överlass får man vite allt mätningsvägran. Detta var ett sätt att komma bort från att man kontinuerligt kör med överlass.

Ett tag körde man med kranen nästan fram till industrin och sedan ställde av kranen för att väga in då fick man med sig några ton extra. Men även detta blev det slut på.


Här nere i Småland har vi aldrig vägt in timmer? Även när de har travmätt timret så har man bara gått på volym!

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Engelthon  
#440247 Jag kan bara svara flr de industrier som jag känner till även småländska. Dock finns undantag.

Varför effektivisering?

Ja vill vi ha högre lön sammtidigt som att vi ska aggera på en global marknad med globala priser där vi slåss mot arbetskraft, deift och investeringskostnader är många gånger är mycket billigare än i Sverige så måste vi effiktivesera och bli bättre. Men det gör även dom.
Skilnaden mellan oss och länderna som har 3-5ggr lägre kostnader än oss är inte på det stora hela så stor skillnad nu mera. Men för att vi ska fortfarande kunna hålla uppe lönekostnader och andra kostnader i vårt land så måste vi bli mer effektiva för det är det enda vapnet vi besitter.
Det andra är att sänka lönerna och andra kostnader. Jag tror att vi likt kronan kommer framtidens löner och kostnader bli som kronan flytande på en global marknad.
Det vi håller på med idag är inte hållart hur vi än gör.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

jannee  
#440254 Det är ENDAST industrin som tjänar storkovan på att lastbilarna blir tyngre och kan ta tyngre lass.
En chaffis i Italien tjänar bättre än en svensk dito trots totalvikt på 40 ton. Österrike även där 40 ton, ja mer eller mindre hela Europa förutom Norge och Finland.
Norska chaufförer tjänar för övrigt betydligt bättre än svensk dito - ändå är en svensk chaffis vansinnigt dyr enligt transportuppköparna - in med polacker, bulgarer och rumäner.
Transportuppköparna och i sin tur industrin är inget annat än gökungar, de ska bara ha mer och mer.
Köp upp sågar för att sedan lägga ned och vilka betalar om inte råvaruproducenten :grin:
Vägarna håller enkelt för för vikter uppåt och över 74 ton, det är broarna som är flaskhalsen.
9 axlar som jämt fördelar 74 ton = ca 8 ton/axel.
Däcken som sitter på lastbilshjulen kan vara som sätter begränsningar. Ser man på märkningen står det ofta 9 000 - 9 500 lbs.
Av den orsaken blir max framaxeltryck 9 ton. 5 axlade släp har inte sällan super singel och även dessa däck brukar klara 4,5 ton.
Kontentan blir att de axlar som kan komma att ibland bli högt tryck på är bilens drivhjul och första boggieaxeln, den sista blir oftast singelmontage.
Allt detta är för att spara vikt, även aluminiumfälgar trots att de är betydligt dyrare.
Många klagar för övrigt på våra vägar och inte många är byggda för dagens axeltryck. De flesta vägkroppar (banken) gjordes för att vara i 35 till 40 år med ett maximalt axeltryck på 7 ton. Ovan gäller de flesta BK 1 vägarna som byggdes på 40 och 50 talet, även senare byggda vägar är beräknade till att hålla i max 40 år innan nytt bärlager skulle behövas.
Det är bärlagret som undan för undan mals sönder vilket minskar bärigheten och även dräneringen försämras. Allt detta har jag fått mig itutat av en vägingenjör, vad som sedan är sant eller inte går jag inte i god för. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Engelthon  
#440264 Kan du dela med dig vart du fått de uppgifterna att andra länders chafförer har bättre betalt än Svenska.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

jannee  
#440265 Jag har ju kört på dessa länder och talat med chaufförer :grin
Betalning för utlandschaufförer är "något" annorlunda mot att köra i svensk inrikestrafik.
Du har betalt/mil och per ton men även antal loss och lastningstillfällen.
Det är denna ersättning som är högre för en Italiensk men även för en Österrikisk chaufför som kör för sitt hemlands åkeri.
För övrigt är det mycket vanligt med Albaner och Turkar i Italienska lastbilar
Finns ett flertal svenskar som kör för norska åkerier i utlandstrafik och självklart med norsk lön vilket i sin tur är högre än svensk motsvarighet.
Svenskar som kör utlandstrafik kan snart räknas på ena handens fingrar, förutom de som kör på Norge men även ett litet fåtal som kör på Finland.
Finska chaufförslöner är lägre än svensk motsvarighet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).