Väger du in på över 62 ton startar avdragen för åkaren.
Markägare får betalt för sina kubik, även om det skulle vara med 10 ton mer än lagligt.
Men åkaren får inget för det.
Dvs åkaren har bara att förlora på överlass.
Iallafall så länge dom vägs.
Valmet 890 skrev:Niiiklas skrev:Under nattetid så går alla timmerbilar med 70 ton...
Så du menar att åkarna kör virke gratis på natten? Vilket svammel
jannee skrev:16 februari kunde jag läsa nedan i Trailer
Idag beslutade regeringen om propositionen Godstrafikfrågor. Propositionen innehåller förslag om att delar av vägnätet ska öppnas upp för lastbilar med 74 tons totalvikt, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt. 74 tons lastbilar innebär att utsläppen per tonkilometer minskar på de rutter där det nu blir lönsamt att köra med 74 ton.
Regeringen noterar att tyngre lastbilar på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart ändå inte är möjligt är en del av dess politik för mer klimatsmarta transporter. Deras mål är att en ökad andel godstrasporter ska gå med järnväg och sjöfart. Och man ser 74 tons lastbilar som ett viktigt komplement för exempelvis timmertransporter för skogsindustrin och tunga fjärrtransporter där transport med tåg och sjöfart inte är möjligt.
–74 tons lastbilar innebär fördelar både för jobb och klimat. Jobben gynnas genom att industrins godstransporter effektiviseras samtidigt som konkurrenskraften för svenska åkerier stärks. Tyngre lastbilar är en del i regeringens arbete för att Sverige ska bli en av världens första fossilfria välfärdsländer, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
I pressmeddelandet noteras att Godspropositionen innebär att en lag om ny bärighetsklass för väg, BK 4, träder i kraft den 1 juli 2017. Trafiken med 74 tons lastbilar väntas kunna starta i början av 2018. Trafikverket kommer avgöra vilka vägar som är lämpliga utifrån de principer regeringen fastställt.
Där jag bor och lever förhindras bl.a. 74 tons bilar att köra mellan Växjö - Jönköping. Blir ett område som är upplagt för massavedstransporter för just Södras upptagningsområde.
M.a.o. kommer INTE att alls passa in för Sydveds Hylte
Rättvist är att göra om ALLA BK 1 vägar till Bk 4 vägar.
Bara löjligt att hålla på som trafikverket ämnar göra.
Kan även nämna att det körs INGEN överlast till något bruk, först får man inte betalt för överlasset, därefter blir man också portad, kan t.o.m bli anmäld för överlass - de har numera blivit för djävliga
Engelthon skrev:Är det travmätning så vägs även lasset in där står både kubik och vikt. Kommer du med överlass så får du inte betalt för den delen och det är ingen större mattematik. Har för mig även att lass över ex. 66-68tons överlass får man vite allt mätningsvägran. Detta var ett sätt att komma bort från att man kontinuerligt kör med överlass.
Ett tag körde man med kranen nästan fram till industrin och sedan ställde av kranen för att väga in då fick man med sig några ton extra. Men även detta blev det slut på.