Logistik, Transport

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

155 inlägg 79238 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424829 När jag för tio år sedan köpte skogen tillsammans med frun och hennes föräldrar fick jag även en 1,7 km lång skogsbilväg. Denna är byggd med en bandtraktor 84. Där efter har de huggt ca 10 000 m3sk fram till 2006 då vi tog över.
Då vägbanken är byggd med massor från sidorna och med material från skogen runt om är bärigheten usel så fort vi har allt väder som inte är torrt eller fruset.
2009 gjorde jag ett underhåll då jag gick över vägen med grävare som skar kanter och flyttade material tillbaka upp på vägen. Det var väl samma skit som låg innan men då rann vattnet av.
Då jag och frun inte ägde skogen själv då så fanns det inte mer pengar till grusning enligt övriga delägare. Nu måste jag göra något. Vi har löst ut svärföräldrarna men har inte längre så mycket att lägga på underhåll.
Nu ska jag hugga 250 m3 och får man lite pengar över men vägen är så dålig att bilarna får hämta när det går. Avlägget är sämst.
Vad är bäst! (Förutom att grusa hela vägen.)
Hur gör/ skulle ni göra!

1. Grusa med 0-60 på utsatta ställen. (avlägget)
2 Grusa med 0-80-90 på utsatta ställen. (Avlägget)
3 Spårgrusa hela vägen med 0-60.
4 Bredgrusa avlägsen och spårgrusa resten med 0-60.
5 Annat!
Det är ca 35 km till bästa täckten och 25 km till närmsta.
Det är lätt att ge råd på andras vägar men inte lätt när man själv ska stå för fakturan! :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#424839
Tåndemåla skrev:När jag för tio år sedan köpte skogen tillsammans med frun och hennes föräldrar fick jag även en 1,7 km lång skogsbilväg. Denna är byggd med en bandtraktor 84. Där efter har de huggt ca 10 000 m3sk fram till 2006 då vi tog över.
Då vägbanken är byggd med massor från sidorna och med material från skogen runt om är bärigheten usel så fort vi har allt väder som inte är torrt eller fruset.
2009 gjorde jag ett underhåll då jag gick över vägen med grävare som skar kanter och flyttade material tillbaka upp på vägen. Det var väl samma skit som låg innan men då rann vattnet av.
Då jag och frun inte ägde skogen själv då så fanns det inte mer pengar till grusning enligt övriga delägare. Nu måste jag göra något. Vi har löst ut svärföräldrarna men har inte längre så mycket att lägga på underhåll.
Nu ska jag hugga 250 m3 och får man lite pengar över men vägen är så dålig att bilarna får hämta när det går. Avlägget är sämst.
Vad är bäst! (Förutom att grusa hela vägen.)
Hur gör/ skulle ni göra!

1. Grusa med 0-60 på utsatta ställen. (avlägget)
2 Grusa med 0-80-90 på utsatta ställen. (Avlägget)
3 Spårgrusa hela vägen med 0-60.
4 Bredgrusa avlägsen och spårgrusa resten med 0-60.
5 Annat!
Det är ca 35 km till bästa täckten och 25 km till närmsta.
Det är lätt att ge råd på andras vägar men inte lätt när man själv ska stå för fakturan! :wink:


Mycket svårt att svara.

Vad är det för typ av massor i vägbanken, inblandning av finjordsmaterial?

Hur väl fungerande vägdiken finns det utmed vägen, är vägens bombering tillfredställande?

Upplever du att hela vägbanken blir instabil vid regnperioder, eller bara slirigt i ytan?

Om problemet är annat än att ytan blir slirig så undrar jag om påbyggnad med 0-60/0-90 tillför något. Är det finjordsmaterial i banken så tror jag bara att man pressar ner krossmaterialet (det blandas med underliggande material). Bärigheten i själva vägbanken torde inte bli bättre av detta.

Har du några foton på vägen ifråga?

Vad blir merkostnaden för 35 km trsp. jmf. 25 km, och vad vinner du i bättre egenskaper för det priset?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424854 Med tillräckligt med kross, skall det nog hålla. Men kanske du måset lägga på 3 dm? Kolla på skogsstyrelsens väbb, det finns olika grustjocklekar för olika underbyggnader.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

loppan  
#424858 Jag använder i princip enbart 0-65 på de vägar jag bygger nuförtiden,blir bättre än 0-90 tycker jag.
Bredgrusa vägen och justera med chaktblad,det blir bättre än spårgrusning.
Börja med ca 10 cm tjockt,att grusa tunt blir dyrare i längden.
Grusa på barvinter.

Jag har byggt många km bilväg på detta vis.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424865 På 1,7km blir det väl runt 1000 ton? Vad kostar det spritt och schaktat/justerat?

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#424868 Jag har kontinuerligt spårgrusat med 030 bergskross sedan jag byggt mina skogsbilvägar och de håller för allt, ALLTID.
Skrapa först vägen så ytan blir någotsånär jämn.
Spårgrusa ca 5 till 7 cm och låt lastbilarna köra fast detta, 200 till 250 ton bör gott och väl räcka. När det gått något/några år skrapar du vägen, växer alltid massor av grönt i mitten. Nästa gång gör du sammalunda, dock räcker det kanske då med knappt 5 cm tjockt lager spårgrus.
Vägbanken i mina skogsbilvägar består av jetter och pinnmo, var i princip rena lervällingen de som byggdes höst/vintertid,
Ingen mening med grus i mitten av vägen där gör det ingen nytta :mrgreen:

Ungefär 90kr/ton + moms spritt är ganska normalt pris

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424872 Jag vill inte vara fräck. Men jag har full koll på hur det borde se ut och hur det skulle göras. Nu ber jag om hjälp för att fixa den väg jag har och inte har möjlighet att göra som jag vill. Marken är som den är och med det moig morän med inslag av sand. På tre ställen kommer berget upp idagen och när jag fixade till vägen plockade jag bort de värsta delarna. Det finns dåliga delar kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424873 Jag skulle dra en annan dragning idag om jag fått!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

loppan  
#424874 En väg med låg bärighet måste mättas med grus i ett moment för att få bärighet.
1700 meter väg är ca 5100 m3 x0,1m tjockt 510 m3 x 1,75= 892 ton alltså 1000 ton som sades tidigare.

Beroende på köravstånd pris per ton ca 100 kr x1000= 100.000

Utplanering två dagar a 8 tim x 600 =9600.
Pris jag skulle lämna 110.000 + m
Vändplan tillkommer

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

bgl  
#424875 Det finns en tidigare tråd om val av material till väggrusning.
Jag lärde mig av min svärfar för länge sen den gamla regeln att på finkornigt mark lägger man grovt grus och på grovt underlag lägger man finare grus. Själv har jag nära till gamla gruvvarp och spårgrusar med det grövsta som finns 140mm tror jag att det är. Beror lite på hur berget spricker i krossen. Alltför runda stenar gör att man måste ha en viss del finkorn men som här med berg som spricker till platta stenar, då lägger sig de grova stenarna på plats "automatiskt" vid överfart med nästa lastade tippbil. Dessutom dränerar sig ytan bättre med grovt material.
Slipper man finare fraktioner i gruset blir dessutom billassen mycket större!

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

valtra mega  
#424879 Där jag saknat bärighet på skogsvägar har jag använt stenar i storleken 50-400 mm som vi plockat på nyodlingar med stenplockare jämnar ut stenarna och trampar ner dom tills vägen är jämn med en 16 ton grävmaskin

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424883 Är det lokalt eller hela sträckan du har problem med bärigheten? Och som frågats tidigare är vägkroppen instabil eller är det ytan?

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

uge  
#424888 Det är inte möjligt att när vägen är jämn lägga ut geotextilduk och sprida 5 - 10cm 0-30 ovanpå? Är det någon som vet meterpriset på duken?

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

loppan  
#424890 Geotex är en kostnadsineffektiv lösning på skogsväg.
Här bör klass två duk användas 23 kr löpmetern +m

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424896 Geotextil kan vara helt rätt lösning men det beror på vad problemet är. Ska den vara i en väg så skulle jag säga minst klass 3 men det finns betydligt kraftigare textiler än de vanliga nålfiltade mattorna. Grusarmering är även det en fantastisk produkt på rätt ställe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).